BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste keer PP

 
 

mitch01

Stoker
Berichten
267
zo daar ben ik dan met mijn verslag over mijn eerste Pulled Pork.

Ik ben nog maar een groentje op bbq gebied en heb al wat Moink Balls gemaak en zelfs al een kippetje verdiend met 2 BCC'tjes
maar nu ga ik voor het varkentje.

na 2 weken veel gelezen en gevraagd te hebben op een draadje dat ik was gestart was het vandaag eindelijk zover.
Mijn eerste PP.
Ik heb best veel foto's gemaakt en die gaan me helpen om hier mijn verhaaltje te doen (hopelijk)

gyputama.jpg

Donderdagavond komt mijn "vleesmannetje" de procureur thuis brengen en live op mijn aanrecht uitbenen ,
dat ging behoorlijk snel (omdat hij er vroeger zo'n 100 per dag deed) en toen ik me bedacht om er een foto van te maken was het alweer gebeurd en heb ik er niet erg veel van opgestoken .

vrijdag heeft het vlees de hele dag in de koelkast gelegen totdat ik hem s'avonds heb ge?njecteerd
u3y8equt.jpg


De ingredi?nten van de marinade

Oja trouwens dit recept is van de wedstrijd PP van Noskos (behalve de rub dat was de standaard bbq rub want die had ik nog)

byrydy9u.jpg

De marinade gemaakt en klaar om te injecteren

7urenuba.jpg

na het marineren een plastic zak om de schaal en terug in de koelkast

Toen had ik een (bruiloft)feest met de nodige liters bier en de gedachte om de dag erna rond 07.00 op te staan om aan de sessie te beginnen .

Ik had de wekker om 06.45 gezet maar na een paar keer snoozen was het
naqe3ave.jpg
toen ik op ben gestaan
Best knap na een feest !

Dus zaterdagmorgen (nog een beetje aangeschoten) de procureur uit de koelkast gehaald en hem in de rub gezet
he4a5y9a.jpg

dy3yvumy.jpg


Toen de bbq voorbereiden op  indirect .............starter met 12 briketten verwarmen, alufolie in de q, 2 bakstenen omwikkeld met folie erbij, ovenschaal met folie erlangs een maatbeker van weber koude briketten met rookchips erin,,,,,,,het liep gesmeerd
te6egezu.jpg


Toen de gloeiende briketten er bovenop .............en toen ging het mis...er had nog een maatbeker koude bij gemoeten die stond zelfs al klaar! spanning?,aangeschoten?,stress? Ik weet het niet.
Ik dacht die briketten moeten erbij dus heb ik ze er een beetje overheen,tussendoor,onderdoor gelegd.
Deksel erop en wachten op de goede temperatuur.
.................................................................................
Die was er na een tijdje
Loop ik met de in gerupte procureur naar de q om hem erop te leggen wat zie ik (toen hij al op de grill lag) geen water in de schaal
shit shit shit snel met de gieter net langs het vlees het water in de schaal gegoten de probe erin gestopt en deksel erop.

Pfffffffffff dat ging maar net goed gelukkig was het nog vroeg dus geen pottenkijkers

Maar toen raakte ik licht in paniek ,,,,,,,,148 graden pit temperatuur
waarschijnlijk door de zuurstof doordat ik het water was vergeten en dus de deksel er te lang af had en de briketten die eigenlijk verkeerd lagen . ik weet het niet maar heb besloten om hem te laten liggen en afwachten om de temperatuur lager te krijgen
Maar dat lukte het eerste 1,5 uur niet (met constant de onderste schuif helemaal dicht)
daarna de hele sessie geen 1 briket bij hoeven vullen en vrijwel ook de hele tijd totdat hij klaar was de onderste schuif dicht.

de "paniek" was weg en ben toen ff snel naar de supermarkt gereden om de ingredi?nten van Dominique haar coleslaw recept te halen en te maken (die ik trouwens ook heerlijk vond)
uma8evaq.jpg


Rond een uur of 12 was de kern bijna 70 graden en ben ik de saus gaan maken
agynyvur.jpg


qu2y4a4u.jpg

Voor de saus

eguzyvy4.jpg

Na de saus

En toen weer wachten en wachten en zoals al eerder gezegd , schuif dicht gehad onder en niks bij hoeven vullen.
7uge7uru.jpg


Het was goed vertoeven vandaag

Toen na zo'n 2 uur en bij een kern van 76graden heb ik hem ingepakt
e7a5emeb.jpg


tasybehe.jpg

15.45 kern 90 graden ff gewicht tot 15.55 en hem toen van het rooster genomen en hem een uur laten rusten

adyqunes.jpg

dat zag er veelbelovend uit

Eindsaus er doorheen en smullen

vergeten foto te maken van een volle bak
atapuhy8.jpg



Iedereen waaronder ik natuurlijk vond het heerlijk en ik ga dit zeker vaker maken.....
Zelf had ik het vlees + een beetje coleslaw op een broodje gedaan........zeer goede combi


Bedankt voor het lezen




 
nou dat is zeer zeker een knorretje waard hoor, mooi resulaat en een heel leuk verslag.
Toen je gisteren je  broodje pp zat te eten wat dacht je toen?
 
Is toch goedgekomen zie ik.
Ziet er goed uit. ;D
Gefeli met je knorretje.
 
Leuk begin tot eind verslag. Volgende keer kun je ook de bovenste schuif nog een beetje knijpen in geval van overshoot, tot ongeveer de helft.
De coleslaw van Dominique vinden we hier in huize Structor ook een topper.

Kortom je hebt een mooie sessie gehad en gefeliciteerd met je knorretje.
 
Gefeliciteerd, mooie eerste pulled pork, wat blijft dat toch lekker!
 
structor zei:
Leuk begin tot eind verslag. Volgende keer kun je ook de bovenste schuif nog een beetje knijpen in geval van overshoot, tot ongeveer de helft.
De coleslaw van Dominique vinden we hier in huize Structor ook een topper.

Kortom je hebt een mooie sessie gehad en gefeliciteerd met je knorretje.

De bovenste schuif heeft ook bijna de hele tijd dicht gezeten alleen een klein kiertje voor de kabels van de probe's ??

 
Een beetje paniek houdt het wel spannend!!
Congrats met je knor!! :D
 
Wat een leuk verslag, ik voelde je paniek hoor, als de temp niet wil zakken. Echt!
En dank voor het compliment over de koolsla, hij valt hier ook altijd goed ;)
Gefeli met je knorretje.
 
Gefeliciteerd! Leuke reportage!
 
MarBQ zei:
Een beetje paniek houdt het wel spannend!!

Nou hier zorgt het ervoor dat ik uitgeblust aan tafel zit en geen hap meer eet.... Brrrr.
 
Van harte gefeliciteerd met je knorretje!
 
Mitch gefeliciteerd met je eerste knorretje en het ziet er goed uit en het verslag en de foto's zijn leuk.Hoe zwaar was dit stuk vlees ongeveer want ook ik moet dit een keer maken.En volgende keer voorzichtig met te veel bier je moet dit ook een ander op laten drinken  ons bijvoorbeeld.
 
Leuk verslag, je eerste PP blijft je toch altijd bij. Gefeliciteerd met je knorretje !
 
Hendrik Willem zei:
Mitch gefeliciteerd met je eerste knorretje en het ziet er goed uit en het verslag en de foto's zijn leuk.Hoe zwaar was dit stuk vlees ongeveer want ook ik moet dit een keer maken.En volgende keer voorzichtig met te veel bier je moet dit ook een ander op laten drinken  ons bijvoorbeeld.

Dit stuk vlees was 2,3 kilo
 
Bedankt Mitch ik zal het binnenkort ook een keer proberen want ik had vorige week uit Oostenrijk drie stukken van elk 1000 gram meegebracht deze liggen daar zo in de koeling in de supermarkt daar.Dan zal de sessie wel wat korter duren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan