Beef en Steak

Mijn Eerste Keer Gyros van de Pellet Grill: Wat een Feest!

Rimconator

Pitmaster
Hallo mede-rokers en grillmeesters!

Ik moet mijn enthousiasme even met jullie delen. Gisteren heb ik me voor het állereerst gewaagd aan het maken van verse, authentieke gyros op de pellet grill. Het resultaat was zo overweldigend goed dat ik stiekem spijt heb dat ik dit niet jaren eerder heb geprobeerd. Wat een geweldige ervaring!

De Voorbereiding​

Een goede gyros valt of staat natuurlijk met het vlees en de kruiden. Ik ben begonnen met een prachtig stuk procureur en heb de volgende stappen genomen:

• Het vlees: De procureur in mooie, dunne lappen gesneden, ongeveer een centimeter dik.
  • De kruiden: de Gyros mix van van Beekum specerijen.
  • Wat geduld: De lappen vlees royaal ingesmeerd en 4 uur in de koelkast laten marineren zodat de smaken er goed in konden trekken.

De Setup op de Pellet Grill​

Het opbouwen van de vleestoren was een feestje op zich. Ik heb een halve citroen als stevige basis gebruikt en de lappen procureur daar strak bovenop gestapeld, afgetopt met de andere helft van de citroen.

• Temperatuur: De pellet grill aangeslingerd en stabiel gehouden op 130°C.
  • Pellets: Green Mountain Grills Pellets Fruitwood Blend.
  • De run: De gyros-toren rustig laten draaien en garen. Na iets meer dan 2 uur begon de buitenkant waanzinnig mooi te karameliseren en krokant te worden.

Het Resultaat​

De geur die van de grill afkwam tijdens de laatste dertig minuten was onbeschrijfelijk lekker—de hele achtertuin rook naar een authentieke Griekse taverna.

Toen de kerntemperatuur mooi rond de 70°C zat, heb ik de toren van de grill gehaald. Het afsnijden van die eerste krokante, rokerige en sappige randjes vlees was een absoluut hoogtepunt. De binnenkant bleef prachtig botermals, precies zoals je hoopt.

Direct geserveerd op een warme, getoaste pita met een dikke klodder verse tzatziki, wat flinterdunne rode ui en ijsbergsla. Dit is absoluut een blijvertje in het vaste repertoire en een enorme aanrader voor iedereen die twijfelt om zelf gyros te maken.

Op naar het volgende BBQ-avontuur! 🍻

WhatsApp Image 2026-07-12 at 16.16.52.jpeg
WhatsApp Image 2026-07-12 at 16.16.52 (1).jpeg

WhatsApp Image 2026-07-12 at 16.16.53.jpeg

Lekker verhaaltje en heerlijke plaatjes!

Terug
Bovenaan Onderaan