Beef en Steak

Mijn eerste Beercan Chicken

AlexG

Tondelzoeker
En toen was het eindelijk zover.... Mijn eerste echte ervaring met indirect barbecueën!

Vorige week bij Welkoop kokosbriketten gehaald (@noskos had wel gelijk, ze roken best nog wel, maar voor een beginner zoals ik een uitstekende keus), maar het weer zat daarna wat tegen...

Vandaag echter niet! Gisteravond nog wat filmpjes opgezocht en bekeken en vanmorgen wat receptjes voor een rub. Een eenvoudige rub gemaakt met paprikapoeder, knoflookpoeder, gedroogde kruiden als salie, tijm en rozemarijn en wat peper en zout.
Eenvoudige supermarktscharrelkip gekocht (gaat het mis, dan valt de schade mee) en aan de slag! Kip ingesmeerd met olijfolie en toen de rub eroverheen. En daarna 2 uurtjes de koelkast nog even in.
IMG_20200613_145424__01.jpg

Het Moment Supreme! Barbecue aansteken... Snelstarter gevuld en lekker laten opwarmen. Ondertussen wat paprika's en courgettes gesneden en met aarappelpartjes in een schaal gedaan (had gelezen, dat dit mooi op hetzelfde moment in de barbecue kon).
Kolen verdeeld over 2 kanten (midden vrij gehouden), thermometer geplaatst en even wachten. Eeeeuuuuuuhhhhh..... 215 graden en oplopend :eek: Daar gaat iets niet goed.... Ventilatiegaten half dicht, deksel er even af en nog steeds.... Kooltjes eraf gehaald, gaten onder maar helemaal dicht en hopen... Na een paar keer de deksel eraf bleef eindelijk de temperatuur tussen 160 en 170 graden. Kip en groentes en aardappeltjes gehaald en plaatsen. Hmmm... Thermometer in de weg, verplaatsen en toch weer verplaatsen en weet en weer en ja! Eindelijk alles staat en de kip voorzien van 2 meters. Voor een eerste keer kan je niet voorzichtig genoeg zijn.
IMG_20200613_165538.jpg

Na wat hangen en wurgen ook de deksel van mijn oude Weber 57cm dicht gekregen en dan maar wachten.... Ventilatiegaten open gezet en de temperatuur bleef mooi tussen de 160 en 170 graden. Na een uurtje/5 kwartier was het zover! 74 graden in de borst en ook de aardappeltjes waren mooi gaar.
IMG_20200613_181455.jpg

Groentes en aardappeltjes of even laten staan terwijl we de poten en vlees van de kip hebben gesneden. Borden opscheppen en aan tafel!!
De kids vonden het heerlijk, maar de filetjes waren iets te droog (was hun enige klacht en daar hadden ze ook wel gelijk in). De rest van de kip was heerlijk mals en voor herhaling zeker vatbaar!

Op naar de volgende uitdaging!

Uitdaging geslaagd en welkom bij de Tokkies

En verplaatst naar H&F, een tokkie op 160 graden is geen L&S natuurlijk.
welkom bij de tokkies ;)

Uiteindelijk het gevecht gewonnen en lekker gegeten.
Ik vind de file al snel te droog en m’n vriendin vind de poten niet lekker, win win dus 😁

Welkom bij de tokkie's.
Als ik bij m'n Webertje een bepaalde temperatuur wil bereiken dan zorg ik dat er genoeg briketten in zitten en start met boven en onder ventilatie schuiven geheel open, 10 gr. voor de gewenste temperatuur knijp ik de onderste schuif meestal bijna dicht tot dicht daarmee kom je dan aardig in de buurt van de gewenste temperatuur wil temperatuur dan toch nog te hoog doorgaan dan pas begin ik met de bovenste schuif te regelen vaak kwam ik dan uit op tussen ½ en ¾ dicht afhankelijk van de gewenste temperatuur.
Aan de kolen en deksel kom je niet meer temperatuur regel je met de schuiven.

lekker hoor
welkom bij de tokkies

Gefeliciteerd met je sticker een lekkere kip .
Had je niet wat te vaak je deksel open dan gaat de temperatuur ook hard omhoog ??

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Lekkere chick. Mooi kleurtje opgedaan.
Gefeliciteerd met je tokkie

Ha Alex, kip ziet er mooi uit. Fijn dat het beestje gesmaakt heeft.

Heb je alle briketten warm gestookt, en zo ja hoeveel. ?
Ik verdeel op de W57 20 koude kolen over twee mandjes. Daarboven op per mandje 10 hete kolen.
Dan op temp laten komen en tijdig knijpen van de luchtschuif.
Lees bij Hans op dit draadje.
Als de ketel op temp is (180 C) de kip erop, deksel dicht en afblijven.

Succes.

Gefeliciteerd met je sticker een lekkere kip .
Had je niet wat te vaak je deksel open dan gaat de temperatuur ook hard omhoog ??
Om de temperatuur te laten dalen heb ik de deksel vaak eraf gehaald. Op een gegeven moment ook de schuiven dicht gedaan en zo uiteindelijk de temperatuur genoeg omlaag te krijgen. Hij bleef steeds heel snel naar 200+ oplopen.
Ik moet een lijstje gaan bijhouden denk ik waarin staat hoeveel kooltjes ik heb gebruikt, waar die in de ketel lagen en hoe hoog de temperatuur daardoor werd.

Heb je alle briketten warm gestookt, en zo ja hoeveel. ?
Ik verdeel op de W57 20 koude kolen over twee mandjes. Daarboven op per mandje 10 hete kolen.
Ik had een volle starter gebruikt. Gelezen in 1 van de recepten of op een filmpje gezien. Was uiteindelijk echt veel te veel. Volgende keer jouw methode maar eens proberen. Ik heb nog wel wat BBQ momentjes nodig om de temperatuur te krijgen waar ik wil. Dinsdag wil ik kijken of ik een bavetterollade kan maken. Ik ga dan op tijd beginnen en kijken hoe ik de temperatuur goed krijg. Ik kan beter 10 kilo kooltjes verkloten dan 10 kilo vlees 😁

Lekker kippie!

Het openen van de deksel zorgt er juist voor dat de temperatuur oploopt, meer zuurstof, meer vlammen! iets eerder de onderste schuiven dicht doen en dan steeds kleine stukjes openen, dan stijgt de temperatuur langzaam en is het makkelijker te controleren. Bovenste hou ik voor de helft open ongeveer.

De deksel zoveel mogelijk dicht laten ;)
(if you're looking, you aint cooking)

Terug
Bovenaan Onderaan