BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste Beer-Can-Chicken

 
 
 

SAN-RHN

Stoker
Berichten
273
Afgelopen weekend was het wederom prachtig BBQ weer. Bij het boodschappen doen bij de AH zag ik dat ze een mooie bonus aanbieding hadden van hele scharrel kippetjes en daar heb ik een mooi exemplaar van meegenomen. Bij de Action had ik eerder al een handige kip-standaard meegenomen en bier staat altijd in mijn koelkast Alles aanwezig dus voor een BCC :).

Ik had een kip van 1,5 kilo, deze heb ik 's ochtends nog even goed schoon gemaakt en daarna lekker in gewreven met kipkruiden van Verstegen.


Daarna mijn kip standaard gevuld gevuld met een biertje en het dametje erop geplaatst. Het gat aan de bovenkant heb ik dicht gestopt met een halve limoen.


Mijn inschatting was dat het zo'n 45-60 minuten zou duren om de kip goed op temperatuur te krijgen, dus gelijk een pannetje met aardappeltjes erbij gezet om als bijgerecht te kunnen eten.


Na een uurtje waren de aardappels allang klaar, maar het kippetje was pas op 60 graden. Ik had de temperatuur op 200 graden, maar enkele keren gekeken natuurlijk en ook nog een beetje geroerd in het pannetje aardappels. De aardappels eraf gehaald en als voorgerecht ipv bijgerecht gegeten en de temperatuur verhoogd van de bbq. Een kwartiertje later zag het kippetje er heerlijk uit (en de temperatuur was 74 graden) dus tijd om aan te vallen!


De smaak was heerlijk! Mooi mals vlees, super gaar. Van de bier proef je niets meer terug, het limoentje dat bovenin zat had nog wel smaak afgegeven. we hebben de kip met z'n twee?n in een minuut of 10 opgegeten. Erg leuk om te maken en dat gaat dus zeker nog een keer gebeuren, alleen dan gaan er 2 kippetjes tegelijk op! En temperatuur ga ik iets hoger houden en de alu-folie onder de kip weglaten. Je kan het bijna niet meer high and fast noemen zo :)
 
Ziet er lekker uit, jammer dat ie zo snel op is  :D
Klopt dat je van je bier of wat je ook in je blikje doet iets in het vlees terug proeft.
Een van de oorzaken daarvoor is dat het bier (naar verhouding) heel weinig smaakstoffen bevat en het bier onder in je blikje nauwelijks genoeg kookt om dit ook in het vlees terug te proeven.
 
Lekker kippetje, ziet er goed uit
 
Zo is hij compleet.
Alvast gefeliciteerd met je tokkie. :)
 
De folie mag idd wegblijven. En 5 kwartier is waar ik bij BCC op reken.
 
Lekker hoor.
Een kippetje gaat er altijd wel im
 
Gefeliciteerd.

Volgende keer ieder zijn eigen kippetje dus  B-)
 
Mooi kippetje, had ik wel gelust.
 
Lekker kippetje hoor! Ik proefde idd ook enkel citroen en geen bier...
 
Ik ben afgestapt van de beer can, is voor mij geen toegevoegde waarde. De kip vul ik met 2 halve citroenen en wat kruiden die voorhanden zijn. Dan de kip op standaard in het pannetje met aardappels die dan heerlijk braden in het vet van de kip.
 
Hartelijk gefeliciteerd met je Tok <:p..........de volgende keer 2 kippies zodat de kinderen ook een stukje krijgen.....................hebben die nu moeten toekijken hoe papa en mama een hele kip zitten te verorberen =))
 
Jet zei:
Hartelijk gefeliciteerd met je Tok <:p..........de volgende keer 2 kippies zodat de kinderen ook een stukje krijgen.....................hebben die nu moeten toekijken hoe papa en mama een hele kip zitten te verorberen =))

haha nee zo erg was niet, ik had voor hun spek op stokjes gemaakt, vinden ze ook lekker!
 
Terug
Bovenaan Onderaan