BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste beer can chicken roken!

 
 

Thijs83

Tondelzoeker
Berichten
16
Hallo allemaal,

Komend weekend moet het gaan gebeuren en wil ik mijn eerste beer can chicken gaan maken (jawel, van het recept van het jullie welbekende boek!). Om dat te doen heb ik wat snippers kersenhout gehaald, om wat rooksmaak toe te voegen aan het geheel. Een thermometer van de Ikea halen staat ook nog op de planning. Maar nu vroeg ik me af hoe je die houtsnippers nu het beste kunt gebruiken en hoe jullie dat doen.

Als ik het goed begrijp is het een goed idee om houtsnippers eerst te weken in water, omdat ze anders erg snel verbranden. Maar ik ben er niet helemaal uit of ik die snippers nu het beste direct op de kolen kan gooien, in een aluminiumfolie envelopje kan doen, of in een smokerbox moet doen. Of is dat gewoon een kwestie van smaak?

Daarnaast vroeg ik me af of rookhout ook kan worden gebruikt bij direct grillen, of dat dit eigenlijk alleen is bedoeld voor indirect barbecue?n.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!
 
Ik gooi ze ongeweekt op het vuur en doe dan snel de deksel dicht. Heb ik net vuur gemaakt, ga ik er water opgooien, dooft het weer een stuk.

Het kost misschien wat meer snippers, maar scheelt een hoop gerommel.
 
Bedankt, dan gooi ik ze er direct op. Scheelt me ook weer een smokerbox en dan hoef ik me ook geen zorgen te maken over de aluminium dampen waar Hans het in een ander topic over had.
 
Gewoon doen waar  jij lekker zin in hebt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
 
Ik ken het probleem, voelt voor mij ook vaak een beetje tegenstrijdig om natte zooi op het vuur te gooien.

Wat ook handig kan zijn: Gebruik chunks in plaats van snippers. Snippers zijn gauw weg (en dus wel ideaal voor gerechten die je kort op de BBQ hebt liggen), chunks brand (roken) wat langer. Ik heb laatst krabbetjes gerookt met wat stukken kersenhout, die staan dan rustig een uur te roken, gaat prima.
 
Thijs83 zei:
Bedankt, dan gooi ik ze er direct op. Scheelt me ook weer een smokerbox en dan hoef ik me ook geen zorgen te maken over de aluminium dampen waar Hans het in een ander topic over had.

Waarom ik in eerste instantie zo van schrok was dat zuur (azijn o.i.d.) die het folie e.v.t. zou kunnen aantasten?
Ik heb het wel eens gehad dat ik bij het gebruik van zo'n pakketje bij het maken van m'n P.P. dat ik dat ding totaal vergeten was met als gevolg dat ik toen ik de deksel opende voor insmeren met glas?  er nauwelijks een pakketje meer in lag, totaal weg gesmolten.
Ik heb toen echt wel even staan twijfelen of ik er wel mee door zou gaan want aluminium dampen?
Weet ik verder niet maar............ toch afgemaakt en opgegeten.
Niets van geproefd maar ik denk toch niet dat het gezond is.
Dus zo'n aluminium pakketje gebruiken is prima (heel veel mensen doen het) maar haal het eruit als je denkt dat het wel eens leeg zou kunnen zijn.
Of nog beter doe zoals je het nu van plan bent om te gaan doen, gewoon losse snippers of blokjes hout.
Veel succes met je BCC. :)
 
Ik zal ook eens gaan kijken naar chunks inderdaad. Die komen vast van pas voor de Pulled Pork die ik nog moet gaan proberen.

De citruspekel staat nu lekker af te koelen in de koelkast...  :)
 
Ik probeer zoveel mogelijk chuncks te gebruiken. Maar heb zoveel van dat spul. En de snippers raken maar niet op
 
noskos zei:
Ik probeer zoveel mogelijk chuncks te gebruiken. Maar heb zoveel van dat spul. En de snippers raken maar niet op


Dat probleem herken ik, toen ik pas met het rook gebeuren begon heb ik flink wat zakjes van dat spul aangeschaft omdat ik dacht dat ik dat allemaal wel nodig zou hebben en dat het wel snel op zou raken soms gebruik ik er wel wat van maar het gaat niet hard.
Gelukkig staat er geen houdbaarheid datum op. :D
 
Hans zei:
noskos zei:
Ik probeer zoveel mogelijk chuncks te gebruiken. Maar heb zoveel van dat spul. En de snippers raken maar niet op


Dat probleem herken ik, toen ik pas met het rook gebeuren begon heb ik flink wat zakjes van dat spul aangeschaft omdat ik dacht dat ik dat allemaal wel nodig zou hebben en dat het wel snel op zou raken soms gebruik ik er wel wat van maar het gaat niet hard.
Gelukkig staat er geen houdbaarheid datum op. :D

+1

En die zakjes snippers blijven maar liggen terwijl ik nieuwe zakken chunks koop :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan