BasBQ
Beef en Steak

Mexicano's; Low & Slow of High & Fast? Het is beide!

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.092
Beste bbq collega's,

We vinden mexicano's hier in huis een erg lekkere snack, maar om nu een doos ingevroren mexicano's te kopen en deze op de bbq te "ontdooien"...... Nee, daar zijn we niet zo van.
Niet dat de we dat niet lusten of zo, maar hee.... als koken (en met name bbq-en) je hobby is, dan maak je ze zelf!! šŸ’Ŗ

Een tijd geleden zag ik hier op het forum mexicano's voorbij komen.
Daar stond een linkje in naar het recept:

En deze week dacht ik: ik ga het toch eens maken. Ben uitgegaan van 1 kilo en een paar kleine aanpassingen die ik hieronder in de ingrediƫnten lijst zal vernoemen.

Ingredients
  • 1500 g ontbeende kippendijen (ik had 500gr kippengehakt)
  • 500 g gemengd gehakt
  • anderhalve ui (een kleine rode ui)
  • anderhalve rode paprika (een halve grote paprika)
  • 1.5 tl knoflookpulp (3 teentjes geperste knoflook)
  • 6 El paneermeel (3 eetlepels ivm 1 kilo vlees)
  • 3 tl zout of meer naar smaak (1 tl zout ivm 1 kilo vlees)
  • 3 tl peper (2 tl ivm 1 kilo vlees)
  • 6 el sambal oelek of meer naar smaak (3 el srirachasaus ivm geen sambal oelek hier in huis maar home made sambal)
  • 3 el ketjap (1,5 el ivm 1 kilo vlees)
  • 6 tl paprikapoeder of meer naar smaak (3 tl ivm 1 kilo vlees)
  • 1 el jalapeno
  • 3 gram komijn om te testen voor een extra smaakbeleving
Snij de jalapeno, ui en de paprika zo klein mogelijk

De avond ervoor het hele zaakje goed gemengd en gekneed en er mexicano's van gevormd. En dan niet van die commerciƫle afmetingen, nee nee.
Echte bourgondische liefhebbers formaat zeg maar :cool:
20230629_182237.jpg


20230629_183619.jpg



Pak ze per stuk in in vershoudfolie en leg ze terug in de koelkast om op te stijven
De volgende dag kunnen ze ca 1,5 - 2 uur L&S op een temp van ca 120gr lekker roken, blokje eik had ik erbij.
Daarna nog even afgrillen en klaar.

20230701_180401.jpg


20230701_181143.jpg


En natuurlijk een (niet de mooiste) foto van op het bordje:

20230701_181446.jpg



Eindoordeel:
Het is een heel erg lekker stukje gehakt, in de vorm van een Mexicano. We gaan het zeker vaker maken.
Smaakt het als een commerciele mexicano? Nee, niet helemaal. Daarvoor miste ik iets, maar het hoeft ook niet exact naar een commerciele mexicano te smaken.
Deze is minder zout, subtieler van smaak en losser van structuur (gehakt).

Gaan we het volgende keer anders doen?
Ja. Sowieso gehakt niet meer bij de supermarkt (sorry, was ff lui met inkopen) want ik vond het nogal slap, waterig.
Even kijken wat ik er nog aan toe zou voegen (ik miste iets, weet je nog?). Daarvoor ga ik even speuren. Denk aan een snufje komijn oid.

-Edit -
Heb 3 gram komijn toegevoegd aan de ingrediƫnten lijst

Maar al met al: erg leuk en ook erg lekker. Het was een geslaagde sessie.
Dank voor het kijken

Rick
 
Laatst bewerkt:
Lekker man!

Wij hebben ze laatst ook gemaakt naar aanleiding van dezelfde post en waren ook erg tevreden met het resultaat.

De voorgestelde chilisaus is een erg fijne toevoeging als sausje.
 
Lekker man!

Wij hebben ze laatst ook gemaakt naar aanleiding van dezelfde post en waren ook erg tevreden met het resultaat.

De voorgestelde chilisaus is een erg fijne toevoeging als sausje.
Hmm die saus heb ok dan weer niet gemaakt. Wilde de mexicano goed kunnen proeven, vandaar.

Had jij ook dat je iets miste?
In vergelijking met de commerciƫle variant.
 
Ik denk dat je een theelepeltje Buisman hebt gemist Rick... die gaat ook vaak door de frikandellen receptuur!

Beste Units Man, Lekker Snacken!
 
Ik denk dat je een theelepeltje Buisman hebt gemist Rick... die gaat ook vaak door de frikandellen receptuur!

Beste Units Man, Lekker Snacken!
Hahaha, buisman. Das lang geleden zeg.
Wij zijn duidelijk van dezelfde generatie kerel šŸ‘Š
 
o ja helemaal vegeten.... mn favo snack! Stond hier ook op de lijst. tnx voor de reminder.




Zien er verrukkelijk uit. tnx
 
Als je het gehakt kou langer mengt met deeghaken wordt het ook compacter, net als bij worst.
Maar het ziet er wel heerlijk streetfood uit, water loopt me in de mond.
 
Als je het gehakt kou langer mengt met deeghaken wordt het ook compacter, net als bij worst.
Maar het ziet er wel heerlijk streetfood uit, water loopt me in de mond.
Thnx Ewald

Ik heb het gemengd en gekneed tot een deeg.
Maar heb/Had eigenlijk al spijt van mijn supermarkt keuze bij de eerste keer dat ik het in mijn handen Had. Het voelde niet optimaal zeg maar.
Maar het Was evengoed lekker, maar je weet hoe het gaat: je wilt het altijd net iets beterder maken. Das ook de uitdaging
 
Hier worden mijn grote neven wel blij van. Staat op de te maken lijst.
 
Kiijk, dat is nu eens een gezonde snack.
Lekker. Schuif er maar 1 door.
 
Mooi gedaan, leuk om ook op de lijst te zetten.
 
Hmm die saus heb ok dan weer niet gemaakt. Wilde de mexicano goed kunnen proeven, vandaar.

Had jij ook dat je iets miste?
In vergelijking met de commerciƫle variant.

Lastig zeggen, ik snap wel wat je bedoeld.
Wij hadden vers gehakt en dat scheelt enorm.

Misschien meer iets meer zout erin om de smaken wat naar voren te halen.
 
Zien er heerlijk uit. Ga het zeker ook een keer proberen. Goed idee trouwens van de Buisman. Oh ja kleine tip. Bewaar je Buisman in een glazen potje in de koelkast. Gaat hij niet aan elkaar plakken. Knoflookpoeder trouwens is ook prima in de koelkast te bewaren šŸ‘Œ
 
Niet eerder gezien. Maar dit lijkt me heerlijk om te maken. Gaan we ook zeker proberen. Thnx voor de testšŸ‘šŸ»
 
Terug
Bovenaan Onderaan