BasBQ
Beef en Steak

Met pistachepesto gevulde varkenshaas in ham

  • Onderwerp starter Eindelijk een OTP
  • Startdatum
E

Eindelijk een OTP

Gast
Dit draadje opgericht als beschrijving voor de fotowedstrijd van december 2013.
Thema: "Wat doen we met de restjes"

Daar kon ik wel wat mee. Er lag nog een varkenshaas in de koeling, was er 1 uit een duoverpakking. Van de kerst hadden we (gedeeltelijk) een basilicumplantje over en een aangebroken pakje met plakjes gedroogde ham.
De rest van de ingredi?nten heeft iedereen meestal wel in huis. Inspiratie kwam uit een BBQ boek wat ik als kerstpakket had uitgezocht.

Nodig:
Varkenshaas
Bosje basilicum
50 gr. pistachenoten zonder schil
Olijfolie
Parmezaanse kaas
Knoflook (naar smaak, ik heb twee kleine teentjes gebruikt)
Peper / zout
Beetje keukentouw.

Optioneel:
Plakjes ham (hier dus gedroogde Italiaanse)
-------------------------------------------------------------------------
Bereiden:
Keukentouw in het water leggen om te weken.
|
Pistachepesto maken, doen de pistachenoten in een hakselaartje (hier zo'n simpel hakmolentje wat aan de staafmixer kan) en hak ze wat fijner. Snijd de knoflook en de parmezaan fijne en voeg deze met de basilicum bij de nootjes. Hak dit (kort) tot een mooi geheel. Voeg zoveel olijfolie toe om er een mooie smeu?ge massa van te maken. (Roer de olie met de hand door, dat voorkomt dat het een slijmerig geheel wordt)
|
Haasje plat op de snijplank leggen en over het midden open snijden en open vouwen als een boek
Bestrooien met wat peper / zout
Tapenade in het midden verdelen over de lengte
Haasje voorzichtig dichtvouwen, omrollen met de plakjes ham en dichtbinden
|
Ondertussen de OTP opgestookt voor direct verwarmen. Heb de kolen tussen de rails gelegd. Rooster erop en we zijn startklaar. De haas even met een beetje olie bestreken voor dat hij op het rooster gaat om de ham te beschermen.
|
Tijdens het bereiden wel het deksel erop gehad, het regende behoorlijk en er stond een best windje hier. Regelmatig draaien en na twintig minuten vond ik het mooi gegaard en eraf gehaald. Even onder folie laten rusten en na twintig minuten aangesneden. Het resultaat was heerlijk. De ham was niet uitgedroogd en ook de haas was mooi mals en sappig. Smaak van de vulling was lekker, de ham voegde daar zeker nog wat aan toe.


Voor mij een geslaagd experiment, en in gedachte zijn er al verschillende hazen met andere vulling voorbij gekomen. "Wordt vervolgd!" kan ik dus wel zeggen.

Hierbij de foto's om het verhaal te begeleiden:



















Onze oude jaars avond was dus weer geslaagd ;)
Tot een volgende keer,
Erik
 
Mooi gerechtje!
 
Ziet er heerlijk uit Erik!! :D
 
dat ziet er werkelijk prachtig uit, ik doe het er voor
 
Dank allemaal. :D

Er spoken allemaal nieuwe idee?n voor gevulde haas door mijn hoofd. Uien/champions/paprika, enz enz. B-)
 
Nice, mooi recept hoor.
 
leuk verzonnen!
 
leuk gerecht en lijkt me zeker smakelijk.
 
Ziet er super uit! En geloof het of niet maar ik heb ook een bbq boek gehad voor kerst en het eerste recept dat ik er uit ga maken is  ook zoiets. Maar dan varkensfilet opengesneden en opgerold. Het zelfde boek misschien?
 
Nice run! Mooi idee en wat een gave foto's!!
 
Vindt je het gek als het er zo lekker uitziet.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan