Beef en Steak

Messenslijper zonder de bank te breken

Komt goed πŸ‘

Ik krijg de kriebels als ik zo'n doortrekslijper zie πŸ˜†πŸ˜…

Ik slijp sinds kort mijn messen zelf op een whetstone en nu weet ik hoe ik een aanzetstaal correct dien te gebruiken door een cursus welke ik 6 weken terug heb gevolgd bij demessenslijper in nijmegen ( echt een vakman )

Zo'n doortrekslijper neemt zoals al eerder vermeld veel materiaal weg wat kan leiden tot beschadigingen op de snede.
Dan krijg je een steeds grovere microvertanding op je snede met als gevolg dat je mes steeds sneller bot word.
Je krijgt een soort kartelmes als je dit vaak toepast, je snede is niet mooi glad meer.
Door steeds veel materiaal weg te halen word de hoek van je snede ook steeds stomper πŸ™‚.

Het volledig slijpen van zegeltjesmessen zal in veel gevallen ook geen lang leven leiden omdat het heft nagenoeg altijd hol is en je kan wel begrijpen wat er dan gebeurd.
Je slijpt een gat in het heft, gaat water in staan, krijg je er niet uit, gaat roest en allerlei andere drama in zitten. Geen succes.

Voor mij is het een nieuwe hobby waar ik zelf ook nog lerende in ben.

Ik ga met Sinterklaas de HORL 3 Cruise krijgen (denk ik).

Het is trouwens gebeurd. Sinterklaasje heeft me zo’n Horl 3 Cruise cadeau gedaan. Het werkt fantastisch voor mijn messen. Merk nu ook een heel verschil t.o.v. de standaard scherpte van mijn F.Dicks. Met de Horl is alles een heel stuk scherper. Kind kan de was doen. Er zit een diamanten slijpkant en een β€˜honing’ gedeelte op. En voor zo’n €100 breekt dit de bank niet.

Het is trouwens gebeurd. Sinterklaasje heeft me zo’n Horl 3 Cruise cadeau gedaan. Het werkt fantastisch voor mijn messen. Merk nu ook een heel verschil t.o.v. de standaard scherpte van mijn F.Dicks. Met de Horl is alles een heel stuk scherper. Kind kan de was doen. Er zit een diamanten slijpkant en een β€˜honing’ gedeelte op. En voor zo’n €100 breekt dit de bank niet.
Kijk als zo`n Horl goed werk ga ik me daar toch ook maar op richten.
De wetsteen gaat wel maar blijft lastig met de juiste hoek.

Ja, de Horl heeft twee standaard hoeken: 15Β° (voornamelijk Japanse messen) en 20Β° (normale messen). Heel gemakkelijk. Op-en-neer.

Terug
Bovenaan Onderaan