BasBQ
Beef en Steak

Messen

 
 
 

RookEnVuur

Vuurmaker
Berichten
59
Welke messen hebben jullie allen?
Ik heb recentelijk een hammes / brisketmes gekocht, vandaag een livar rib eye erbij om te testen.

Wat voor messen (koksmes, broodmes, Fileermes, etc.) hebben jullie allemaal,voor bij de BBQ natuurlijk!

0020B2E1-9D7F-4D35-A760-B609C1F7EF15.jpeg
 
Z’n ham mes of brisket mes wil ik ook nog wel hebben.
Verder zijn al m’n koksmessen en toebehoren van Diamant Sabatier. En m’n uitbeen/fileer messen van Victorinox. En via m’n Broer heb ik sinds kort ook een Global mes.
Ik zou best wel een Damascus mes willen hebben. Vooral leuk op de foto’s.
 
Mijn collectie is (naast bovenstaand Voctorinox hammes) voornamelijk Global. Met name het G2 keukenmes is fantastisch, super licht en dun ivm andere merken.

Denk er over na om een Wustof koksmes te kopen voor het zwaardere werk, met de Global door botjes heen en je kan hem weer slijpen 😉





706D9D63-FA93-40CB-985F-CEDA506667E1.jpeg
 
Mmmm, misschien heb ik een probleem



Wat te weinig ruimte om alles op te hangen.
Totaal niet nodig om vlot iets lekkers op tafel te zetten, maar ach, ik geniet er wel van ;)
(plankje in het midden gebruikt m'n vrouw veel)

Dat is een mooi fortuin dat daar aan de muur hangt. Maar zie veel dezelfde modelletjes er tussen (vooral koksmessen en santoku's). Zeker van dat jij geen fetisj hebt? 🤣
 
Dat is een mooi fortuin dat daar aan de muur hangt. Maar zie veel dezelfde modelletjes er tussen (vooral koksmessen en santoku's). Zeker van dat jij geen fetisj hebt? 🤣
Ach, ik kan niets ontkennen ;)

Maar voor mij zijn ze allemaal anders. Ze snijden eerlijk gezegd allemaal (wat) anders, er zit veel verschil tussen een dik mes met een brede bevel, wat meer geconvexed mes, en een dunner laser. Ook qua materiaal (carbon versus (semi) stainless.

Ik vond het een leuke ontdekkingsreis, naar wat ik echt prettig vind. Totaal overbodig natuurlijk, maar de reis is/was leuk ;) En alles wordt nog regelmatig gebruikt (alhoewel ik wel meestal aan de rechterkant blijf).
Er komt ook bijna niets meer bij. Dit jaar alleen 3 "opknap"messen (van de jaren 70), maar dat was een koopje.
 
Laatst bewerkt:
Sinds kort een koksmes van Burnhard, mooie stevig mes die scherper was dan ik zelf dacht, daarnaast de standaard uitbeenmes van Victorinox.
89c16d506f614b8e58430c8599608626.jpg
8ae2eeaa88b81cfae36703cc328ab84a.jpg


Verstuurd vanaf mijn CPH1931 met Tapatalk
 
Ik ben er voor mezelf achter dat messen niet perse duur hoeven te zijn, maar wel scherp! En een duur mes wat vlijmscherp uit de doos komt wordt ook bot, dus je zult echt af en toe moeten (laten) slijpen. Ik merk dat vooral bij tomaten en paprika.

Ik gebruik nu vooral het koksmes van de jumbo spaaractie 😬 maar met tijdig slijpen voldoet dat voor mij prima. Verder nog een office mes van dezelfde actie, en een victorinox vleesmes. Ik wil ook nog een uitbeenmesje van victorinox: goede prijs/kwaliteit als je het mij vraagt. Heb ook nog zo’n lang hammes maar dat wordt eigenlijk maar weinig gebruikt.
 
Ach, ik kan niets ontkennen ;)

Maar voor mij zijn ze allemaal anders. Ze snijden eerlijk gezegd allemaal (wat) anders, er zit veel verschil tussen een dik mes met een brede bevel, wat meer geconvexed mes, en een dunner laser. Ook qua materiaal (carbon versus (semi) stainless.

Ik vond het een leuke ontdekkingsreis, naar wat ik echt prettig vind. Totaal overbodig natuurlijk, maar de reis is/was leuk ;) En alles wordt nog regelmatig gebruikt (alhoewel ik wel meestal aan de rechterkant blijf).
Er komt ook bijna niets meer bij. Dit jaar alleen 3 "opknap"messen (van de jaren 70), maar dat was een koopje.

Best wel veul messen en het zal best wel zin hebben maar ik hou het toch maar bij je opmerking "Totaal overbodig natuurlijk" en ik snap best wel dat het ene mes beter in de hand ligt dan het andere en ook prettiger snijd maar of het nou echt allemaal nodig is weet ik niet.
Ik gebruik een standaard SOLA keukenblokje dat ik goed scherp houd en voor het fijne dunne snijwerk een keuken mes van "H.HERDER Solingen"
zo'n kleine 75 jr oud wat voor alles en nog wat is ge en misbruikt is en wat ik heb kunnen redden uit een erfenis.
Pas veel later kwam ik er achter dat dit door het gebruikte staal toch wel een mes is met heel fijne snij eigenschappen heeft een nadeel 't is niet van R.V.S. dus goed bijhouden. :)
En daar doe ik het mee.
 
Best wel veul messen en het zal best wel zin hebben maar ik hou het toch maar bij je opmerking "Totaal overbodig natuurlijk" en ik snap best wel dat het ene mes beter in de hand ligt dan het andere en ook prettiger snijd maar of het nou echt allemaal nodig is weet ik niet.
Ik gebruik een standaard SOLA keukenblokje dat ik goed scherp houd en voor het fijne dunne snijwerk een keuken mes van "H.HERDER Solingen"
zo'n kleine 75 jr oud wat voor alles en nog wat is ge en misbruikt is en wat ik heb kunnen redden uit een erfenis.
Pas veel later kwam ik er achter dat dit door het gebruikte staal toch wel een mes is met heel fijne snij eigenschappen heeft een nadeel 't is niet van R.V.S. dus goed bijhouden. :)
En daar doe ik het mee.
Het is totaal niet nodig, want ik zou met een zeer kleine selectie toe kunnen.
Het heeft heel veel zin, want ik geniet ervan.

Oude solingers staan goed bekend, lekker dun geslepen en simpel maar doeltreffend koolstofstaal. Robert Herder (uit Solingen) doet het nog ouderwets goed.

(ik heb overigens een navenante hoeveelheid slijpstenen, Alles wordt geslepen, bekrast, gebruikt en misbruikt)
 
Mijn collectie is (naast bovenstaand Voctorinox hammes) voornamelijk Global. Met name het G2 keukenmes is fantastisch, super licht en dun ivm andere merken.

Denk er over na om een Wustof koksmes te kopen voor het zwaardere werk, met de Global door botjes heen en je kan hem weer slijpen 😉

Geen enkel koksmes is echt geschikt voor botjes, daar heb je een vleesmes of een blokmes voor

Hier zijn de keukenmessen voornamelijk van Wusthof Classic Icon
Koksmes 20 cm, Broodmes, 2 office mesjes/utility 9 en 12 cm, en een flexibel recht fileermes.
Soms vind ik het koksmes van 20 cm nog wat lang dus komt er waarschijnlijk nog een 16 cm Koksmes van deze serie bij

Een blokmes van F.Dick en 2 Eden Classic Damast messen (huismerk Knives & Tools) koksmes en officemes, het office mes hiervan is echt een superfijn mesje.

Elk mes moet worden geslepen daar gebruik ik, nu bijna 2 jaar, naar alle tevredenheid de Work Sharp culinary e5 elektrische slijper voor.
Daar heb ik lang naar gezocht.
 
Laatst bewerkt:
Mmmm, misschien heb ik een probleem



Wat te weinig ruimte om alles op te hangen.
Totaal niet nodig om vlot iets lekkers op tafel te zetten, maar ach, ik geniet er wel van ;)
(plankje in het midden gebruikt m'n vrouw veel)
Geef dat probleem maar snel aan mij als je er een probleem van maakt

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: riba
Hier al een tijdje opzoek naar wat nieuws (ik ben fan van de gehamerde lemmeten).
Ik kwam onlangs deze tegen: https://forged.nl/ (verkopen ze ook bij de Hanos hier in België).
 
Hier doe ik het mee. Ik heb deze 10 á 15 jaar geleden gekocht en ben er nog steeds tevreden van. Wel van plan om binnenkort eens ergens een slijpcursus te volgen. Ik krijg ze nooit 100% hoe ik ze wil.

478c1acede5c4d088f843ef1c8f3a50c.jpg

58147e799aacf54c5a5d9f46b899b99c.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Neem een tormek. Daar kan iedereen scherpe messen mee krijgen, https://www.baptist.nl/houtbewerker...atslijpmachines/tormek-t-2-messenslijpmachine
Heeft wel een prijsje :giggle:

Ik heb een kleine tormec in het tuinkot staan maar zou hem eens onder het stof moeten halen. Ik mis wel een beetje de charme in de tormec.
Ik probeer het nu altijd met keramische stenen en stroppen van skerper (knivesandtools.be). Maar zoals ik zei, ik krijg ze nog niet zoals ik ze zou willen.

Hoe houden jullie je messen scherp?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik doe het altijd met diezelfde set van skerper, werkt prima voor mij. Wel veel geoefend en veel filmpjes gekeken.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Als ik het simpel en praktisch hou (doe ik zelden):
Snede scherp maken: een 1000 grit totdat ik een braam voel, dan goed braam wegwerken. Dan een beetje polijsten op een iets hogere grit (zeg 3-5k). Dan een paar keer stroppen op wat karton of leer.

Uitdunnen met een wat lagere grit, afhankelijk van hoeveel er uitgedund moet worden. EG 220 grit. En dan het iets netter maken met bv 400 en 1000.

Ik zag wat globals. Die kunnen niet veel polijst aan. Volgens de boekenwijsheid doen er veel iets van 400, 1000, karton voor de snede.

(Dit voor een koksmes, santoku etc)
 
Terug
Bovenaan Onderaan