BasBQ
Beef en Steak

mes slijpen

 
 

miep

Pitmaster
Berichten
805
Beste allemaal,

Gisteren getracht om kippenlollys te maken. Ik had al het idee dat dit gepruts zou geven  :)
Maar gewoon rustig zitten muziekje erbij, dus wat kon mij gebeuren nietwaar?
Nou, na uit den treure het filmpje op de website bekeken te hebben durfde ik het wel aan.
Helaas merkte ik toen dat mijn mes te bot was geworden voor dit werk.
Ik voelde me een talentloze slager...
Is er iemand die mij kan adviseren hoe ik mijn messen weer scherp krijg? Op een simpele manier?

Groet miep
 
Ik heb, en die staat op op knives and tools, de Vulkanus messenslijper. Werkt als een tierelier. Haalt wel veel slijpsel van je mes weg, maar ik denk dat ik in dit leven mijn messen er niet mee "op" krijg ;) 5 keer met je mes erdoorheen, en klaar om te gaan, voor een lange tijd.
 
ik heb een traditionele wetsteen. Korrel 1000 en 3000, maar als je ze echt bot hebt laten worden, zul je bij 600 moeten beginnen denk ik
 
ik heb ook een messenslijper, van zwilling, was volgens mij toen rond de 10 euro en staat hier voor 16,95:

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-henckels-twinsharp-messenslijper.htm

volgens de verkoper is dit iets anders dan een aanzetstaal, hier zou je teveel materiaal mee weghalen om elke keer te gebruiken (een aanzetstaal kun je wel elke keer dat je gaat snijden gebruiken) en het aanzetstaal is ook na het slijpen nodig om af te bramen.

ik gebruikte het dus eerst vooral voor de ikea messen (die zijn inmiddels de prullenbak in) en mijn kost-haast-niets-hema mes (scherpste en beste mes dat ik heb, gaat al jaren mee en is favoriet), maar de laatste tijd gebruik ik hem ook gewoon voor mijn 'dure' sabatier messen (anders liggen die bot in de la omdat dit nu eenmaal sneller en makkelijker is ; )

Afbramen met het aanzetstaal? Eh, ja, dat doe ik altijd
als er iemand naast me in de keuken staat, voor de show...

ik gebruik het dus niet zoals het bedoeld is, en ben daar harstikke tervreden mee  :-\
 
Gister avond net weer de globals over een wetsteen gehaald en de zwillings langs het aanzetstaal....
Zo blijft het bij mij wel scherp...

Anders inleveren bij de lokale slijperij ;)
 
Ivo-tje zei:
Anders inleveren bij de lokale slijperij ;)

Die zijn erg dun gezaaid, en best prijzig. En je bent vaak je messen ( ik breng ze dan gelijk allemaal) een week kwijt. Ik vind dat gedoe hoor, vind je niet?
Daarom ben ik blij met mijn slijper.
 
als het mes nog glad is ( dus geen kartels, beschadigingen oid ) zou ik beginnen met een aanzetstaal.
wil je het echt vlijmscherp hebben moet je een wetsteen gebruiken, dit vereist wel enige oefening.
 
Ok?, met een aanzetstaal SLIJP je je mes niet. Slijpen doe je met een wetsteen of met een slijpmachine. Scherpe messen hou je scherp door een aanzetstaal te gebruiken. Het scherpste gedeelte van het mes ( daar waar je mee snijdt ) heet de vouw. Door het snijden gaat de vouw op een gegeven moment Schuin staan. Door je mes dan langs het staal te halen duw je als het waren de vouw weer recht en is hij weer scherp.
Dus zitten er bramen in je mes en kan je er geen boter meer mee snijden, laat ze dan slijpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan