BasBQ
Beef en Steak

Mes slijpen

 
 

Ikbat

Stoker
Berichten
285
Ik heb normaal een messen slijper, die werkt mijn messen perfect af, alleen heb ik de laatste tijd wel eens dat of hij of ik niet kan. Dus zit soms met messen die niet scherp genoeg zijn naar mijn zin.

Nu ben ik voor de work sharp ken onion editie gegaan, en wat een apparaat. Bijna net zo scherp als van de echte slijper. Maar gewoon thuis en echt mega snel.

Een aanrader!
 
Ik heb daar toentertijd ook naar zitten kijken, uiteindelijk wel voor het merk Work sharp gekozen maar ben gegaan voor de E5 culinary.
1661073620754.png



Deze is eenvoudiger in gebruik. Heb deze nu alweer bijna 4 jaar en nog dik tevreden mee
 
Die had ik ook zitten bekijken, ben voor deze gegaan omdat ik niet zag of je met die andere ook bijv mijn bijl kan slijpen. En het broodmes (mijn broodmes wil de slijper standaard niet mee pakken)
 
Die had ik ook zitten bekijken, ben voor deze gegaan omdat ik niet zag of je met die andere ook bijv mijn bijl kan slijpen. En het broodmes (mijn broodmes wil de slijper standaard niet mee pakken)
Broodmes wel, bijl volgens mij niet heeft een te dik blad. Dan heb je met de ken onion edition een zeer goede keuze gemaakt.
 
Een bijl moet bol geslepen worden
De Culinay slijpt ook bol.
Alle slijpmachines met een slijpband ipv slijpschijf slijpen bol
Alleen kan de Culinary maar beperkte diktes aan lemmet aan, het is een keukengereedschap, terwijl de Ken Onion Edition ook het govere werk aankan, dus ook werkgereedschap als bijlen en snoeischaren etc.
 
Bedankt voor de tip! Ik ben mezelf ook aan het verdiepen voor een messenslijper en ga deze & die van Ewald ook even op de lijst zetten. Zat te twijfelen om m’n messen weer weg te brengen of nu een keer te investeren in een goede slijper maar de keuze is in principe op die laatste gevallen!
 
Bedankt voor de tip! Ik ben mezelf ook aan het verdiepen voor een messenslijper en ga deze & die van Ewald ook even op de lijst zetten. Zat te twijfelen om m’n messen weer weg te brengen of nu een keer te investeren in een goede slijper maar de keuze is in principe op die laatste gevallen!
Vergeleken bij het Work sharp slijpgereedschap
Is chef's choice troep (waar zoveel mensen lyrisch over zijn) Zo die vergelijking hoef je niet meer te maken
 
Ben me ook al een tijdje aan het oriënteren hierin, heb al een mooie wetstone maar wil verder.

Volg dit draadje eventjes.


[edit]
Ik zit nog is ff te kijken, maar wat een machtig apparaat is dat zeg.
 
Alle slijpmachines met een slijpband ipv slijpschijf slijpen bol
Mocht dat ongewenst zijn dan wordt er vaak een plaat achter gezet.

Ikzelf ben van kamp steen (en schuurpapier). Zou nog wel eens een bandslijpmachine (voor messen) willen voor wat grotere aanpassingen (flink uitdunnen e.d.) maar denk dat dat er niet van komt ;)
Het prettigst vind ik natuurstenen (voor het fijnere werk)
 
Laatst bewerkt:
Zouden er meer van die idioten zijn die bij het lezen van dit topic "hebbe hebbe hebbe" denken? :unsure:

Zeker, maar heb me (tot nu toe) nog kunnen beheersen.
 
Waarom verder. Heb je maar één steen?

Persoonlijk vind ik het jammer bij die apparaten dat je droog slijpt.
Ik hou het bij Nat slijpen..

Ja heb nu maar 1 steen, korrel weet ik zo niet.
Haal hier al jaren prima resultaten mee maar zou graag scherper/makkelijker willen.
 
Waarom verder. Heb je maar één steen?

Persoonlijk vind ik het jammer bij die apparaten dat je droog slijpt.
Ik hou het bij Nat slijpen..
Droog of nat, het gaat toch wel, en als het piept dan spuug ik er wel een keer op ……
 
Ik heb een jaar geleden me ook verdiept in het slijpen van mijn messen.. en kwam tot deze oplossing:
Het betreft Russisch materiaal, wat momenteel gevoelig ligt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan