BasBQ
Beef en Steak

marinade spareribs

pelletboy

Sprokkelaar
Berichten
32
Ik zoek een perfecte marinade voor spareribs al la la Stancia te leerdam. De beste uit Nederland. Wie helpt me aan een goede argentijnse marinade en aflakprocedure.

abco
 
Ik heb het recept  :D
Zelf een paar keer mee geprobeerd en op "mijn" manier....krijg je lekkere ribs

Alleen in dit recept worden de ribs eerst gekookt................don't boil the ribs, zeg ik altijd ;-)

Zal het zoeken....staat ergens
 
Mij is verteld dat dit het recept is van La Stancia in Leerdam.

 
@ Ceriel,
Vertel mij eens waar de schoen wringt.
Wilde alleen de TS en alternatief voor het vorige kook recept geven, daarbij kun je de marinade ook gebruiken bij bbq spare ribs...

Blefke
 
blefke zei:
@ Ceriel,
Vertel mij eens waar de schoen wringt.
Wilde alleen de TS en alternatief voor het vorige kook recept geven, daarbij kun je de marinade ook gebruiken bij bbq spare ribs...

Blefke

Koken is geen bbq. Maar als het recept voor jou werkt.
De meeste mensen hier op het forum zullen ribs maken via de 3-2-1 methode of de snelle 'easterwood' methode of de classic methode die dan zonder het inpakken bereid worden.

Ga je proberen KCBS style ribs te maken dan is (voor)koken sowieso uit den boze.
 
@ Lowietje72,
Bedankt voor je bericht.
Ik snap natuurlijk wel dat koken wringt op een bbq forum,maar wilde alleen behulpzaam zijn.
En bij een 2e post verwacht je zo'n reactie niet.
Geloof het of niet, maar mijn kookrecept heeft er voor gezorgd dat ik van het koken van spare ribs ben afgestapt  :D
Ze smaken echt wel goed hoor, maar vond het geen bbq-en?.
En de kids vinden ze nog steeds heerlijk
Ik ben na een paar jaar dit recept gemaakt te hebben gaan zoeken naar een bbq recept
En uitgekomen op een recept dat 4 uur op 120 graden moet gaar worden en vervolgens nog eens moet insmeren met een marinade.
En als je ze zo voor het eerst gemaakt hebt, weet je niet wat je proeft.
Maar ik wil mij hier gaan verdiepen in de verschillende methodes, maar eerst simpel beginnen.

Blefke
 
Uiteindelijk gaat het om het eindresultaat, of je ze nu voorkookt of niet. Ik kan me daar niet zo druk over maken. Uiteindelijk heb je op wedstrijden natuurlijk regeltjes nodig, maar bij mij in de keuken gelden per definitie geen regels: als het lekker is, is het gelukt.

Ik heb inmiddels uitermate gore, smakeloze en gortdroge spareribs geproefd die niet waren voorgekookt maar alleen waren geBBQd en ik heb fantastisch lekkere spareribs gegeten die eerst waren voorgekookt en later gegrild op gas. En alles ertussenin.
 
En dan is er nog de kwestie van smaak... ik at ze 'beetgaar' maar ervaarde dat als te rauw en ik at ze 3-2-1 waar het botje zo uitgeplukt kon worden en dat vind ik ook niet lekker. 3,5 uur bij 110?C en dan na het aflakken met saus nog een half uurtje terug erop (totaal 4 uur) vind ik erg lekker nu. Maar inpakken is voor anderen weer echt een must. Wat me in ieder geval opvalt is dat spareribs voor mij het meest veelzijdig en tegelijkertijd het minst eenvoudig reproduceerbaar zijn. Pak je de extra bevleesde van Sligro of minder bevleesde babybacks van de slager, maakt ook veel verschil! Soms doe ik ook alleen lekkere rub en helemaal geen saus...

En dat is dan juist wel weer leuk, je kan blijven oefenen! ;)
 
Sander72 zei:
En dan is er nog de kwestie van smaak... ik at ze 'beetgaar' maar ervaarde dat als te rauw en ik at ze 3-2-1 waar het botje zo uitgeplukt kon worden en dat vind ik ook niet lekker. 3,5 uur bij 110?C en dan na het aflakken met saus nog een half uurtje terug erop (totaal 4 uur) vind ik erg lekker nu. Maar inpakken is voor anderen weer echt een must. Wat me in ieder geval opvalt is dat spareribs voor mij het meest veelzijdig en tegelijkertijd het minst eenvoudig reproduceerbaar zijn. Pak je de extra bevleesde van Sligro of minder bevleesde babybacks van de slager, maakt ook veel verschil! Soms doe ik ook alleen lekkere rub en helemaal geen saus...

En dat is dan juist wel weer leuk, je kan blijven oefenen! ;)
Dat heb ik nou ook met die dingen... Ze komen er elke keer net ff anders vanaf. Altijd wel lekker, maar de ene keer domweg beter dan de andere.
Verder maak ik ze ook niet zo heel vaak. Ik vind het wel leuk spul maar voor echt lekker heb ik liever een stuk koe. Maar dat is heel persoonlijk...

Mijn vrouw vindt ze trouwens niet zo lekker als ik ze aflak, dus ik rub en doe dan ook een uur of 4 zonder inpakken (omdat ik lui ben)
En dan opsmullen met 'sauce' on the side. Ieder zijn meug ;) 


 
Ceriel is zo'n kwaaie niet hoor ;)

Koken, wordt hier op het forum ook wel eens geschreven als k*k*n, net als *v*n ;) Inside jokes die je snel genoeg oppikt, wacht maar tot je jouw eerste MOINK balls gaat maken :D
 
@ structor,
Ik was het al helemaal vergeten, laat je mij weer aan die gek**kte spare ribs uit de *v*n denken  :p

Maar die MOINK BALLS staan al bij mijn favorieten.
Ga het nog druk krijgen de komende tijd, heb al de nodige recepten hier gevonden die ik de komende tijd wil gaan maken.

Blefke
 
Het koken van ribs het komt geregeld terug. Als je ribs kookt moet je het water eens proeven naar afloop, dat is heerlijk, net bouillon. Daar is dus je smaak van je vlees in gaan zitten....
Het is dus eigenlijk zonde want je wil juist zoveel mogelijk smaak in je vlees houden.
Als je de 3-2-1 bereidingswijze te lang vindt duren kan je altijd eens zoeken op de Easterwood methode waarbij je binnen twee uur klaar bent.
 
Leuk filmpje.
Ik zal deze ook op mijn site gaan plaatsen :)
 
Ik moet altijd erg lachen om de discussie om wel of niet k*k*n. Persoonlijk heb ik ze op de BBQ ook wel eens verkl**t met de 3-2-1 methode, compleet uitgedroogt. Maar sinds ik dat nu redelijk onder de knie heb moet ik er niet aan denken om gekookte spareribs te eten. Gewoon omdat ze niet lekker zijn, meestal proef je het ook wel en zal dan ook nergens zomaar spareribs meer bestellen omdat je weet dat dat weleens heel erg kan tegenvallen. Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan, er staat zelfs een recept in een van de boeken van Ome Steve waarin ribs worden voorgekookt. Die heb ik weleens gemaakt, maar zelfs die vielen toch nog wel tegen eigenlijk.
 
Spare ribs K*k*n kan zeker lekker zijn, maar als je eenmaal goede spareribs vd.d. bbq hebt gehad wil je geen andere meer.
Dat mag duidelijk zijn, en ook voor een leek als mij ;)
Maar mijn dochter vind ze g*k**kt lekkerder, maar ondanks dat heeft ze vorige week een hele spare rib naar binnen gewerkt die bereidt was op de bbq
En dat recept dat hierboven geplaatst is is zeker niet slecht.
Meer wil ik hier ook niet meer over kwijt, ik wil leren bbq-en  :p

Ben nu net de bbq aan het opstoken en de kippetjes liggen klaar, bier in de vot en wachten tot ze gaar zijn.

Blefke
 
Terug
Bovenaan Onderaan