BasBQ
Beef en Steak

Margrietschijven universeel ?

 
 

Jeffievb

Stoker
Berichten
382
Beste forumleden,

Ik ben in het bezit van een Grill Guru large.

Nu zie ik overal van die mooie gietijzeren margrietschijven ( bijv van een green egg large ).

Weet iemand heel toevallig of dit allemaal universeel is ?

Alvast bedankt !
 
Die van de BGE past niet, die heeft een kleinere diameter.
De Kamado Joe topvent past wel, die heb ik er bij mijn broertje ook opgezet:
topv.jpg


Let wel dat er dan iets dikker vilt in moet, maar dat kan sowieso geen kwaad, want het standaard zwarte vilt is waardeloos.

De Smokeware Chimney Cap voor de Kamado Joe past ook op de Grill Guru (1+1=2).
 
Die van de BGE past niet, die heeft een kleinere diameter.
De Kamado Joe topvent past wel, die heb ik er bij mijn broertje ook opgezet:
Bekijk bijlage 4720

Let wel dat er dan iets dikker vilt in moet, maar dat kan sowieso geen kwaad, want het standaard zwarte vilt is waardeloos.

De Smokeware Chimney Cap voor de Kamado Joe past ook op de Grill Guru (1+1=2).
Top man !! Bedankt voor je antwoord en foto's ! Mooie oplossing zo. :D
 
Jammer dat ze deze op de goedkopere modellen niet standaard zetten :D Is thans een upgrade die al genoteerd staat.
 
Ik heb een Masterbuilt kamado. Wat is het verschil met de topvent van kamado? Is dit het gebruiksgemak om de temperatuur beter/stabieler te kunnen regelen? Waarom moet het vilt vervangen worden bij aanpassing van de topvent?
 
Waarschijnlijk omdat het gat in de nieuwe topvent groter is dan de bij de originele. Daardoor heb je meer ruimte en dus kans op lekkage. Maar zeker zo belangrijk , hij moet wel vastzitten als je de deksel opent.😉
 
Ik heb een Masterbuilt kamado. Wat is het verschil met de topvent van kamado? Is dit het gebruiksgemak om de temperatuur beter/stabieler te kunnen regelen? Waarom moet het vilt vervangen worden bij aanpassing van de topvent?
Ik ben ook in het bezit van een MB. Zelf heb ik gekozen voor een RVS versie (Chimney cap) van Smokeware. Deze valt niet meer open en is prima te regelen. Volgens mij kan je die van de Kamado Joe ook volledig openschuiven. Echter durf ik niet te vertellen hoe vast die zit met het openen van de deksel.
 
Ik heb hier nog 2 RVS Smokeware chimneys liggen (1 wat vaker gebruikt, de 1 maar 1 sessie). Ik ben er niet kapot van eerlijk gezegd.
Maar dat is persoonlijke smaak. Zijn onbeschadigd en compleet. Als iemand er 1 wil, stuur maar een bericht. Voor een tientje per stuk mogen ze weg. Zijn wel ideaal om ervoor te zorgen dat er niks in komt qua regen, en RVS hoef je niks aan te doen qua onderhoud.
 
Ik heb hier nog 2 RVS Smokeware chimneys liggen (1 wat vaker gebruikt, de 1 maar 1 sessie). Ik ben er niet kapot van eerlijk gezegd.
Maar dat is persoonlijke smaak. Zijn onbeschadigd en compleet. Als iemand er 1 wil, stuur maar een bericht. Voor een tientje per stuk mogen ze weg. Zijn wel ideaal om ervoor te zorgen dat er niks in komt qua regen, en RVS hoef je niks aan te doen qua onderhoud.

Voor een Big Green egg of Kamado Joe?
 
Ze passen op de Bastard Medium en Large. Maar ik vermoed (kan het opmeten voor je) dat ze met een nieuw vilt ook op de KJ passen.
En anders kan ik hem op de KJ Classic 2 van mijn schoonzus zetten qua test. Ik kwam erachter dat dikte van een vilt eigenlijk best veel mogelijk maakt :).
 
En de plek waar je dat vilt op de taps toelopende schoorsteen plaatst maakt ook veel uit.
 
Ik heb hier nog de oude van de Bastard(2019) liggen.
De liefhebber mag hem ophalen
 
Ze passen op de Bastard Medium en Large. Maar ik vermoed (kan het opmeten voor je) dat ze met een nieuw vilt ook op de KJ passen.
En anders kan ik hem op de KJ Classic 2 van mijn schoonzus zetten qua test. Ik kwam erachter dat dikte van een vilt eigenlijk best veel mogelijk maakt :).

Je hebt een PB.
 
Ze passen op de Bastard Medium en Large. Maar ik vermoed (kan het opmeten voor je) dat ze met een nieuw vilt ook op de KJ passen.
En anders kan ik hem op de KJ Classic 2 van mijn schoonzus zetten qua test. Ik kwam erachter dat dikte van een vilt eigenlijk best veel mogelijk maakt :).

Bericht gestuurd
 
Ik heb een Masterbuilt kamado. Wat is het verschil met de topvent van kamado? Is dit het gebruiksgemak om de temperatuur beter/stabieler te kunnen regelen? Waarom moet het vilt vervangen worden bij aanpassing van de topvent?
Ik heb zelf ook een masterbuilt met de stndaard topvent. Mijn vraag is hetzelfde als hierboven. Wat zijn de voordelen van de kamado joe topvent of eventueel een andere? Voor mijn gevoel kan ik hem redelijk controleren.
 
Ik heb zelf ook een masterbuilt met de stndaard topvent. Mijn vraag is hetzelfde als hierboven. Wat zijn de voordelen van de kamado joe topvent of eventueel een andere? Voor mijn gevoel kan ik hem redelijk controleren.
De magrietschijf kan bij het openen van de deksel verschuiven waardoor als je niet oplet je temperatuur te hoog of te laag wordt. Daar heeft de nieuwe vent van KJ geen last van.
Nu kan je het probleem van de magrietschijf met wat hacks tegen gaan.
 
En wat die hacks betreft, heb ik de rondellen geplooid en dat werkt perfect.
 
Sorry, maar je hebt wat gedaan?
Mijn Vlaams is niet meer wat het geweest is denk ik :ROFLMAO:
 
Sorry, maar je hebt wat gedaan?
Mijn Vlaams is niet meer wat het geweest is denk ik :ROFLMAO:

Als halve Nederlander, noem ik dat nog steeds een rondel :ROFLMAO:
Dat zijn de 2 ringetjes onder de schroef. Deze haal je eraf en buigt ze, bv. met 2 tangen of tussen de schroefbank als je die hebt. Dan komt er spanning op te staan en schuift het niet meer. Moet je wel wat kracht zetten om eraan te draaien, maar dat weegt niet op tegen het ongemak van dat dicht slaan.

 
Ah, op die manier. Ik heb mijn topvent los staan, en ik kan hem dus draaien zodat de schijf blijft staan zoals bedoeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan