BasBQ
Beef en Steak

Marabu Black Ranch vs Flames&Flavour

Nicon

Stoker
Berichten
314
Goedemorgen,

Misschien een banale vraag, maar kwam het antwoord hier op het genootschap niet zo 1-2-3 tegen.

Heeft iemand ervaring met de Marabu van BR en F&F? Zit er een verschil in kwaliteit of smaak tussen?
 
Ongetwijfeld, maar bij dit soort vragen krijg je antwoorden die alle kanten op gaan. De ene is fan van Black Ranch de ander van Flames and Flavour.
En dan komen nog al die andere die fan zijn van Dammers of Fire Up of Big Green Egg houtskool of noem maar op.

Wat ik je aanraad is ze gewoon zelf te proberen. Het is namelijk een natuur product waarbij geldt dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.

Daarbij komt dat jij er tevreden mee moet zijn en niet een ander 😉
 
Ongetwijfeld, maar bij dit soort vragen krijg je antwoorden die alle kanten op gaan. De ene is fan van Black Ranch de ander van Flames and Flavour.
En dan komen nog al die andere die fan zijn van Dammers of Fire Up of Big Green Egg houtskool of noem maar op.

Wat ik je aanraad is ze gewoon zelf te proberen. Het is namelijk een natuur product waarbij geldt dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.

Daarbij komt dat jij er tevreden mee moet zijn en niet een ander 😉

Frits heeft helemaal gelijk. Je leest zeer regelmatig dat iemand met een product een negatieve of positieve ervaring heeft en dat de ander juist het tegenovergestelde heeft. Zeker voor wat betreft de grote van het houtskool, gruis in een zak en of de mate van rook afgifte.

Succes met het zoeken naar je eigen favoriete houtskool. Ik ben nog zeer regelmatig aan het wisselen ;)
 
Ongetwijfeld, maar bij dit soort vragen krijg je antwoorden die alle kanten op gaan. De ene is fan van Black Ranch de ander van Flames and Flavour.
En dan komen nog al die andere die fan zijn van Dammers of Fire Up of Big Green Egg houtskool of noem maar op.

Wat ik je aanraad is ze gewoon zelf te proberen. Het is namelijk een natuur product waarbij geldt dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.

Daarbij komt dat jij er tevreden mee moet zijn en niet een ander 😉
Helemaal eens! Ik gebruik bijna uitsluitend BR Marabu, maar ga denk ik toch F&F een keer proberen. BR is toch ook een beetje geluk hebben dat je een zak van hoger op de pallet krijgt met niet te veel gruis😅
 
en dan zit je nog met het probleem dat lot tot lot van hetzelfde merk en type ook kan verschillen :-(
 
Klopt ik heb in het verleden brandhout, pellets, briketten en ook houtskool verhandeld.
Van alle producten leveringen gehad die niet oké waren.
Elke boom is anders, ook al is het van dezelfde soort.
Wat houtskool betreft is er ook nog veel verschil in de productie methoden.
 
Bij mij heeft de marabu de neiging om op hoge temperaturen / veel lucht toevoer nog al onstuimig te gaan branden met veel vonken.
Is dat een eigenschap van Marabu of is dat merk gebonden ?

Zondag tijdens een pizza sessie vond ik het eigenlijk "gek zat" :rolleyes:
 
Dat heb ik ook al ondervonden bij hoge temperaturen.
De marabu gebruik ik nu alleen nog voor lage temperatuur.
 
Bij mij heeft de marabu de neiging om op hoge temperaturen / veel lucht toevoer nog al onstuimig te gaan branden met veel vonken.
Is dat een eigenschap van Marabu of is dat merk gebonden ?

Zondag tijdens een pizza sessie vond ik het eigenlijk "gek zat" :rolleyes:
Heb dezelfde ervaring. Vorig weekend vloog er een heet kooltje 2 meter verderop op mijn tuinkussen 😭
 
Heb dezelfde ervaring. Vorig weekend vloog er een heet kooltje 2 meter verderop op mijn tuinkussen
Ja ik zie het helemaal voor me ik brand mijn marabu wel low en slow

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Bij mij heeft de marabu de neiging om op hoge temperaturen / veel lucht toevoer nog al onstuimig te gaan branden met veel vonken.
Is dat een eigenschap van Marabu of is dat merk gebonden ?

Zondag tijdens een pizza sessie vond ik het eigenlijk "gek zat" :rolleyes:
Die ervaring heb ik niet met BR Marabu, ik vind het een fijne kool die voorspelbaar brandt. Ik heb alleen wat vonken bij het aansteken met de looftlighter, maar dat is niet storend. Bij pizza ook nooit zoiets gehad.🧐
 
Klopt ik heb in het verleden brandhout, pellets, briketten en ook houtskool verhandeld.
Van alle producten leveringen gehad die niet oké waren.
Elke boom is anders, ook al is het van dezelfde soort.
Wat houtskool betreft is er ook nog veel verschil in de productie methoden.
Heb je op basis van deze kennis en ervaring zelf een voorkeur voor een bepaald merk of type kool?
 
Ik gebruik momenteel nog veel corcoal van corvers. Die had ik nog in stock bij stopzetten zaak. Die kolen zijn goed maar branden te snel voor de low and slow sessies.
Daarvoor gebruik ik verschillende kolen van welkoop.
Ben daar tevreden van, prijs kwaliteit zit goed als je in promotie koopt.
Ook kolen van Aveve vind ik goed, die zijn wat grotere stukken ten opzichte van de corcoal.
Verder nog niet zoveel types gebruikt, doordat ik altijd eigen handel voorraad had.
 
Laatst bewerkt:
Zo, eindelijk een moment gevonden om hier even op terug te komen! Mijn voorraad houtskool zit er bijna doorheen dus even een doosje Marabu van F&F laten komen. De eerste indrukken zijn erg goed! Fijne en stevige doos wat stapelen voor opslag een stuk makkelijker maakt. Daarbij is de persoonlijk touch van Laurens ook erg leuk!

065CD8E4-EA5E-4CF3-9D6A-0700E731E97F.jpeg


Wat mij als eerste opvalt is het formaat van de brokken! Gemiddeld vuist-groot of groter en een kleiner aandeel van het fijnere werk en heel weinig gruis. In de foto links het gemiddelde wat ik gewend ben te krijgen uit de zakken marabu van BR, rechts wat ik aantrof in de doos marabu van FF…🤩🤯

1967298E-2813-426D-8CC7-DFE82991B7DE.jpeg


Ben erg benieuwd naar het effect op de luchtdoorstroming in mijn kamado, maar ook of de grotere stukken wel volledige pyrolyse hebben ondergaan, zo op het eerste oog lijkt dat wel het geval te zijn.

Ik zit midden in de wissel van vilt naar fiberglass gasket van MM|Gasket, dus kan nog niets zeggen over het gebruik, maar de 4 uur durende sessie voor het uitharden van de lijm van de gasket lijkt me een prima moment om dat uit te testen. Ik hou jullie op de hoogte!
 
Zo, eindelijk een moment gevonden om hier even op terug te komen! Mijn voorraad houtskool zit er bijna doorheen dus even een doosje Marabu van F&F laten komen. De eerste indrukken zijn erg goed! Fijne en stevige doos wat stapelen voor opslag een stuk makkelijker maakt. Daarbij is de persoonlijk touch van Laurens ook erg leuk!

Bekijk bijlage 31774

Wat mij als eerste opvalt is het formaat van de brokken! Gemiddeld vuist-groot of groter en een kleiner aandeel van het fijnere werk en heel weinig gruis. In de foto links het gemiddelde wat ik gewend ben te krijgen uit de zakken marabu van BR, rechts wat ik aantrof in de doos marabu van FF…🤩🤯

Bekijk bijlage 31775

Ben erg benieuwd naar het effect op de luchtdoorstroming in mijn kamado, maar ook of de grotere stukken wel volledige pyrolyse hebben ondergaan, zo op het eerste oog lijkt dat wel het geval te zijn.

Ik zit midden in de wissel van vilt naar fiberglass gasket van MM|Gasket, dus kan nog niets zeggen over het gebruik, maar de 4 uur durende sessie voor het uitharden van de lijm van de gasket lijkt me een prima moment om dat uit te testen. Ik hou jullie op de hoogte!
Ik heb ook deze Cubaanse jongens bij houtskool.nl gekocht. Persoonlijk vond ik ze niet fijn, mijn batch, ik kreeg ze niet aan en ik hield er heel veel as aan over.
Ik heb uiteindelijk maar een mix aan houtskool (Japans en Cubaans) gebruikt en dat beviel me wel, ik was uiteindelijk erg blij dat ik door de Cubanen heen was.

Zoals ze in het Engels zeggen, "Your miles may vary", geniet ervan.

Wat het persoonlijk tintje en de gratis wokkels betreft, dat is wel nice.
De wokkels vind ik trouwens errug goed.
 
Ik heb ook deze Cubaanse jongens bij houtskool.nl gekocht. Persoonlijk vond ik ze niet fijn, mijn batch, ik kreeg ze niet aan en ik hield er heel veel as aan over.
Ik heb uiteindelijk maar een mix aan houtskool (Japans en Cubaans) gebruikt en dat beviel me wel, ik was uiteindelijk erg blij dat ik door de Cubanen heen was.

Zoals ze in het Engels zeggen, "Your miles may vary", geniet ervan.

Wat het persoonlijk tintje en de gratis wokkels betreft, dat is wel nice.
De wokkels vind ik trouwens errug goed.

Ik heb ook wokkels gebruikt om de BR Marabu aan te krijgen maar dat was altijd wel een gedoe. Sinds ik ben overgestapt op een looftlifghter heb ik geen problemen meer gehad om dit type kool aan te krijgen.
Ben benieuwd naar de praktijk, de nieuwe gasket zit op mijn kamado dus zaterdag kan ik de lijm laten uitharden met de eerste sessie met F&F.
 
Aansteken van de hardere koolsoorten doe ik met een handje kleine stukjes zachte kolen en bruine aanmaakblokjes.
Zo gaan ook reeds gebruikte kolen goed aan. Was een tip van NOSKOS.
 
Ik snap je opmerking van de luchtdoorstroming niet goed. Bij low en slow heb je een klein kiertje open aan de onderkant. Dat is maar een fractie van het volume in je barbecue. Dan maakt het echt niet uit of je grove of fijne stukken hebt.
Vroeger toen er nog geen kick ash baskets waren wilden de gaatjes in die gietijzeren roosters nog weleens dichtslibben met wat grover gruis.
Maar als je met wat beleid je kolen opstapelt heb je nergens last van.
Dit iets typisch iets waar mensen op Facebook helemaal los over gaan. Alles moet groter want anders is het slecht. Ik heb liever een middenmaatje want dan is de overdracht van vuur naar een volgend kooltje makkelijker omdat er meer raakvlakken zijn.
 
€50 voor 26 kg inclusief bezorgen is netjes. Dozen lijkt me ook geen nadeel. :unsure:

Ik vindt trouwens de houtskool links op de foto niet verkeerd. zolang er maar geen berg stof en gruis in zit.
Heb het ook wel eens gehad dat met te veel grove stukken dat hij niet lekker doorbrandde......
Maar zoals ze zeggen alles waar "te " voor staat.....
 
Ik snap je opmerking van de luchtdoorstroming niet goed. Bij low en slow heb je een klein kiertje open aan de onderkant. Dat is maar een fractie van het volume in je barbecue. Dan maakt het echt niet uit of je grove of fijne stukken hebt.
Vroeger toen er nog geen kick ash baskets waren wilden de gaatjes in die gietijzeren roosters nog weleens dichtslibben met wat grover gruis.
Maar als je met wat beleid je kolen opstapelt heb je nergens last van.
Dit iets typisch iets waar mensen op Facebook helemaal los over gaan. Alles moet groter want anders is het slecht. Ik heb liever een middenmaatje want dan is de overdracht van vuur naar een volgend kooltje makkelijker omdat er meer raakvlakken zijn.
Ik blijf ver weg van Facebook, maar geloof je meteen😂.
Ik had, met name tegen het einde van de zak, steeds meer klein spul wat het gietijzeren kolenrooster verstopte. Toen heb ik een kolenmand gekocht en was dat probleem verholpen. Maar zo groot als deze stukken zijn heb ik ze nog niet gehad in mn kamado, dus het was meer een hersenspinsel uit het iets uitmaakt of niet😉. Ik ben verder heel tevreden over de type formaat van links op de foto.
 
Terug
Bovenaan Onderaan