D
D3xtar
Gast
Een weekje geleden had ik een pond spek al in de pekel gezet:
Met dank aan Noskos voor de Pink Salt
Dus dit weekend was het toch echt tijd om het spekje te roken
Zaterdag het spek uit de pekel gehaald en afgespoeld. Er had zich al een mooie pekel gevormd de afgelopen week.
En toen was het zondag. Man wat waaide het hard. Windkracht 6 werd gemeld, en dat werd ook wel gehaald. Toen de lucht weer wat opklaarde in de middag toch maar de gok genomen:
Je hoort het niet, maar op deze foto waait het heel hard!
En dat had ook zijn weerslag op de Q. Het ding was niet op temperatuur te krijgen. Kan ook te maken hebben met een laagje oude kolen die nog in de Q zat. Dat waren Weber kolen. Ik ben nog steeds niet kapot van die dingen.
Toen ze na een uur nog niet op temperatuur waren (Sterker, de temp zakte weer
) heb ik mijn pogingen maar gestaakt. Toevallig was ik maandag vrij. Dus om 6 uur de wekker gezet, en 7 uur stond ik buiten spek te roken 
Langzaam ging het licht aan
Ik had er een lekkere hoeveelheid appelhout bij gedaan. Zo heeft de Q lekker staan te roken, voor een uurtje of 2. Temperatuur heel stabiel rond de 100C gehouden.
Stukje spek in plakken gesneden:
En de smaak? Heerlijk! Even een zoetje en daarna een lekkere rook\baconsmaak. Deze had voor mij nog wel wat zouter gemogen, maar hij is zeer lekker!
Met dank aan Noskos voor de Pink Salt

Dus dit weekend was het toch echt tijd om het spekje te roken

Zaterdag het spek uit de pekel gehaald en afgespoeld. Er had zich al een mooie pekel gevormd de afgelopen week.

En toen was het zondag. Man wat waaide het hard. Windkracht 6 werd gemeld, en dat werd ook wel gehaald. Toen de lucht weer wat opklaarde in de middag toch maar de gok genomen:
Je hoort het niet, maar op deze foto waait het heel hard!

En dat had ook zijn weerslag op de Q. Het ding was niet op temperatuur te krijgen. Kan ook te maken hebben met een laagje oude kolen die nog in de Q zat. Dat waren Weber kolen. Ik ben nog steeds niet kapot van die dingen.
Toen ze na een uur nog niet op temperatuur waren (Sterker, de temp zakte weer

Langzaam ging het licht aan

Ik had er een lekkere hoeveelheid appelhout bij gedaan. Zo heeft de Q lekker staan te roken, voor een uurtje of 2. Temperatuur heel stabiel rond de 100C gehouden.

Stukje spek in plakken gesneden:

En de smaak? Heerlijk! Even een zoetje en daarna een lekkere rook\baconsmaak. Deze had voor mij nog wel wat zouter gemogen, maar hij is zeer lekker!