BasBQ
Beef en Steak

Maagdelijke koud gerookte zalm

 
 

groundhog667

Stoker
Berichten
406
Hoi,

Eindelijk heb ik er tijd voor gemaakt. Zelf koud zalm roken. Ik had het mijn vader ook belooft die al lang in het ziekenhuis ligt.

Zo'n 1,5 Kg zalm bij de Makro gehaald en deze in een zout/suiker badje gezet. 2 delen grof zeezout en 1 deel basterd suiker:
Eerst een laagje op de bodem:


en vervolgens helemaal onder:


Vervolgens een uurtje of 16-18 in de koelkast:


Zalm ontdaan van de zoutlaag en kort afgespoeld onder koud water en droog gemaakt. Daarna 24 uur laten drogen in de koelkast:


Mijn CSG van Barbecook gevuld met hickory mot en de fik erin:



De CSG heeft ongeveer 11 uur op mijn Weber 57 gerookt. Ik had zowel de onderste als bovenste ventilatieschuiven geheel geopend:


Na 11 uur de zalmpjes van de Q gehaald:




Nog 1,5 dag in de koelkast op smaak laten komen....wat was het moeilijk om er af te blijven... maar vanmorgen dan toch echt de zalm 'trancheren':






Ik vond de zalm echt super super super lekker. Lovende kritieken van mijn vrouw, moeder en de kids...en dat is natuurlijk toch wel vet cool  :D
Lekker 'vette-zalm' smaak. Veel meer smaak als die voorverpakte uit de winkel.

Nog voldoende om een stukje mee te nemen voor mijn moeder, de schoonouders en eindelijk iets echt lekkers mee te kunnen nemen voor mijn vader!

Dit is echt een aanrader. Het kost veel (doorloop)tijd en wat planning maar een echte aanrader!!
 
Hej die CSG heb ik ook. hoog tijd om hem weer eens te gaan gebruiken.
Ziet er goed uit!
 
Ik moet er ook eentje aanschaffen mijn vrouw wordt wild bij het aanzien van deze foto's
 
mobilsmoker zei:
Ik moet er ook eentje aanschaffen mijn vrouw wordt wild bij het aanzien van deze foto's

Hee mobilsmoker,

Ik vond het echt heel erg gemakkelijk. Het vergt alleen wat planning  :-/ en het resultaat mag er zijn  :D
 
G E W E L D I G !!!!
dat ga ik ook eens doen. lijkt me erg lekker.
Mooi (en vooral aanstekelijk) verhaal ook. Top.
 
Heerlijk!!
 
PS: Dit is mijn eerste keer koud roken...dus tips en tricks zijn zeeeeeer welkom!
<sarcasme> Zou zo maar eens kunnen dat ik nog wat kan leren van jullie </sarcasme>
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
 
Ja, heb wel een tip. Volgende keer meer maken
 
En nu weer in de aanbieding bij Sligro...  :)

Wie helpt er nog even mee, welke omgevingstemperatuur is tijdens het roken (dus in de BBQ) het maximum?

Ik twijfel zelf of het nu al wel koud genoeg zal zijn in mijn BGE in de tuin.
 
Ziet er goed uit zeg. Neem het me al een paar jaar voor om ook nog eens te doen. Na deze plaatjes ga ik toch snel een CSG aanschaffen. Hoewel je met een eierdoos ook goede resulaten kan behalen volgens de Youtubefilmpjes
 
Sander72 zei:
En nu weer in de aanbieding bij Sligro...  :)

Wie helpt er nog even mee, welke omgevingstemperatuur is tijdens het roken (dus in de BBQ) het maximum?

Ik twijfel zelf of het nu al wel koud genoeg zal zijn in mijn BGE in de tuin.
Volgens mij is de maximale temperatuur 25 graden (in de q)
Meestal red je dat wel bij 10/15 graden buiten temperatuur.
 
@Sander
Ik heb net even naar de weersverwachting gekeken......
Dat koud roken moet zeker lukken  :p
 
Sander72 zei:
En nu weer in de aanbieding bij Sligro...  :)

Wie helpt er nog even mee, welke omgevingstemperatuur is tijdens het roken (dus in de BBQ) het maximum?

Ik twijfel zelf of het nu al wel koud genoeg zal zijn in mijn BGE in de tuin.
Anders een voorraadje in de vriezer?
 
Sander72 zei:
En nu weer in de aanbieding bij Sligro...  :)

Wie helpt er nog even mee, welke omgevingstemperatuur is tijdens het roken (dus in de BBQ) het maximum?

Ik twijfel zelf of het nu al wel koud genoeg zal zijn in mijn BGE in de tuin.

nou ik heb zalm koud gerookt midden in de zomer gewoon een paar bevroren flessen water of ijspacks in de bbq er bij zetten.

en natuurlijk snachts doen dan moet het geen probleem zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan