BasBQ
Beef en Steak

Low & slow brisket

 
 
 
 
 
 

mrooding

Administrator
Forumleiding
Berichten
1.152
Vandaag is een mooie dag. Niet persé volgens Weeronline maar wel omdat ik zojuist mijn eerste brisket op de Q heb gelegd :D Het stond, zoals bij zovelen die beginnen met serieuzer BBQen, al een hele tijd op mijn lijst, maar vanwege de niet al te geringe omvang van het stuk vlees was het er gewoon nooit van gekomen. Ik kom normaal nooit bij de Makro maar zag on-line dat er Briskets in de aanbieding waren. Dus hoppa uit die quarantaine en shoppen maar (op veilige afstand, uiteraard). Bij de Makro aangekomen lag welgeteld nog 1 stuk van 4.5kg. Ik rekende op een stuk van 6-7kg dus dit was voor een eerste poging alleen maar mooi meegenomen. Het moet gezegd worden dat de Hanos nog steeds mijn favoriet blijft voor de versafdelingen.

20200417_191748.jpg


Omdat ik verwachtte dat de brisket een lange tijd nodig zou hebben heb ik gisteravond de nodige voorbereidingen getroffen. Ik heb het vet grotendeels weggesneden, en op aanraden van @Ewald heb ik een combinatie van Knorr en Maggi jus met uitjes klaargemaakt en de brisket daarmee geïnjecteerd.

20200417_192727.jpg


20200417_194451.jpg


Al met al zat er niet heel veel vet op.

Ik had wel enorm veel moeite om te ontdekken wat de flat en de point is en zelfs vandaag vraag ik me af of dit stuk niet gewoon alleen de flat is waar de point al van afgesneden is. Op de meeste filmpjes waar ze een whole packer bereiden zie je een heel duidelijke, grote flap die op de flat ligt en die duidelijk gescheiden wordt door een gigantische hoeveelheid hard vet. Dat was hier absoluut niet van toepassing.

Deze ochtend ben ik vroeg opgestaan om vol enthousiasme aan het gigantische stuk vlees te beginnen. De Q aangestoken, hickory chunks erin, probes aansluiten en we kunnen gaan! Als ik zie hoe weinig ruimte ik over heb op het rooster van mijn BGE Large ben ik erg benieuwd hoe ik ooit een whole packer van 6-7kg kan klaarmaken 😅

20200418_071854.jpg


Nu komt het lastigste gedeelte, geduld opbrengen en rustig genieten van de temperatuur die langzaam stijgt.
 
Laatst bewerkt:
Gaat vast goedkomen, ben ik niet bang voor

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
dit is een heeeeele mooie dag
goede voorbereiding scheelt alles. als je het ff snel-snel wilt doen gaat er altijd wel iets fout, of je vergeet wat essentieels
het moet wel goedkomen nu.
succes Marc
 
Succes Marc, ik geniet nu al van je rapportage.
Btw denk dat je gelijk hebt en je brisket alleen de flat is.
 
Veel succes vandaag deze staat ook nog op mijn programma
Had ze ook al bij de Makro gezien maar het nog niet aangedurfd
Heb zelf gisteravond een varkensnek erop gelegd die gaat goed alleen vanochtend was hij uit dat maar weer aan en verder was al aardig op weg zat op 67 graden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Veel succes vandaag deze staat ook nog op mijn programma
Had ze ook al bij de Makro gezien maar het nog niet aangedurfd
Heb zelf gisteravond een varkensnek erop gelegd die gaat goed alleen vanochtend was hij uit dat maar weer aan en verder was al aardig op weg zat op 67 graden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Het is dat een kennis een deel vacuum verpakt wil overnemen want anders had ik het nu ook niet aangedurfd. Het is nou niet alsof ik nu genoeg mensen kan uitnodigen om hier volop van te genieten ;)

Ligt je varkensnek al sinds gisteravond er op? Heb je een grafiek van hoe de temperatuur steeg? 67 graden voor een volledige nacht lijkt mij niet heel veel.
 
Veel plezier vandaag en succes met de brisket, ik vind het altijd weer een genot als ie er goed mals en niet droog vanaf komt.;)
 
Ondertussen zijn we al heel wat uurtjes verder en is de temperatuur gestegen tot 78 graden. Ik vrees dat we wat later zullen eten dan anders maar dat is geen ramp. Na een 5-6 tal uurtjes heb ik de brisket ingepakt in aluminium folie. Hij zag er toen al smakelijk uit:

20200418_132201.jpg
 
Goed onderweg, lekker duurt het langst.;)
 
Lekker bezig!
 
Ik ben toch wel nieuwschierig hoe het afgelopen is o_O
 
Haha nou het liep uiteindelijk allemaal wat anders dan gepland ;) de brisket bleef enorm lang rond de 80 graden hangen. Op aanraden van @Frits toen nagekeken of de brisket wel ontzettend strak ingepakt was en de temperatuur wat verhoogd.

Uiteindelijk om 9 uur de brisket bij 92 graden priktest geslaagd verklaard. Kwartiertje laten wasemen en toen nog een kwartiertje ingepakt.

Natuurlijk hadden we ondertussen al gegeten. Gepofte zoete aardappel van het recepten gedeelte van het forum met een maiskolf met roomboter en een runderworstje die we over hadden van de maaltijd voor de kinderen. Daarnaast al een heerlijk kaasplankje in huis gehaald om na te genieten, of zoals nu, voor te genieten.

Het mocht de pret niet drukken. Om half 10 alsnog een aantal plakken gesneden om te proeven. We waren allebei positief verrast. We zijn er heilig van overtuigd dat het malser kan en ik heb weer veel geleerd wat ik een 2e keer kan verbeteren. Dealaniettemin vonden we het allebei wel een erg lekker stuk vlees en dat verraste ons wel. We hadden weinig verwachtingen maar het was echt een super mals stukje vlees met een lekkere textuur.

20200418_213043.jpg
20200418_213125.jpg
 
Ziet er keurig uit alvast gefeliciteerd met je sticker.(y)
P.S. zie ik i.d.d. alleen maar de flat?
 
Gefeliciteerd met je koei! 😁 Is inderdaad zo te zien alleen maar de flat. Zat er in het dikker deel niet een andere laag bovenop?
 
Mooie rookring kerel. En lekker sappig zo op de foto te zien. Dat zal vast gesmaakt hebben.
Gefeliciteerd met je koei. Die mag je zelf toch wel toevoegen denk
 
Gefeliciteerd met je koei! 😁 Is inderdaad zo te zien alleen maar de flat. Zat er in het dikker deel niet een andere laag bovenop?

Nee eigenlijk niet. Op de foto hierboven zie je links bovenaan dat er wel een kleine flap zit. Daar net onder zat een flink stuk vet maar dat was ook echt het enige wat ik er tussenuit kon snijden. Flat of point, het was in ieder geval super lekker!

Ga er zo tijdens de lunch nog even van genieten :D
 
Ziet er geweldig uit Marc, mooie eerste Brisket.
Noskos bedoelde met "in het dikker deel niet een andere laag bovenop"
een reststukje van de point zoals op de foto hieronder zie je een losser stuk aan de brisket plak, dit is een leftover van de weggesneden Point

1587289251099.png
 
Brisket is zeker een lekker stukkie vlees hoor. Ook heerlijk op een broodje met een lekker sausje.
Gefeliciteerd met je koei en welkom bij the big three
 
Ziet er goed uit! Moet ik toch ook maar eens gaan maken!

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan