BasBQ
Beef en Steak

Lomo el Trapo (met varkenshaasje)

 
 
 

santino

Stoker
Berichten
451
Cass Casey heeft onlangs dit gerecht gemaakt. Om mijn todo lijst niet te lang te maken heb ik maar besloten om dit gerecht meteen te gaan bereiden vandaag.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/high-fast/lomo-el-trapo-8301/

Ik had geen ossehaas, dan maar met een varkenshaasje.

lomo_zps36a08300.jpg


Doekie, zout (met eiwit er doorheen, tip van Jappert.), oprollen en touwtjes eromheen. Ik heb als kruiden oregano en wat groene chili gebruikt (potje wat ik gekocht had in New Mexcio). Nu even wachten want hij gaat er vanavond pas op natuurlijk.

O ja die thermometer van Ikea heb ik nu ook. De goede recenties in het draadje van de Stichting Lekker Dier heb ik maar meteen in de praktijk gebracht.  ;)

 
ben benieuwd hoe het is met varkenshaas
 
Ik kan niet wachten!!  8->
 
De BBQ gaat aan, de spanning stijgt  :)

Het gaat geheel volgens het textbook;
foto1_zps711f8783.jpg


Puntje van aandacht was dat de temp enorm snel steeg, veel vlotter dan ik verwacht had.

Eenmaal uit de doeken gehaald gingen de varkenshaasjes op een bordje.
foto2_zpse81b9259.jpg


Dit ziet er toch als een keurig gerecht uit?

En wat vonden we er van?

Niet te vreten...........echt waar.......het was gaar, zeker niet "overdone", maar het was veels te (o wat klinkt dit stom)...zout. Het was compleet door het vlees heen gegaan, en de smaak van varkenshaas was compleet weg. 2 happen en toen geloofde we het wel.  :-S :-S :-S :-S

De lomo met varkenshaas is me dus slecht bevallen...jammer...maar ja dat hoort ook bij het uitproberen van nieuwe gerechten natuurlijk.
 
Zonde, maar je hebt het geprobeerd en van je fouten leer je.
Maar het blijft altijd balen als het mis gaat.
 
Het is +1 voor de sessie en de fun  :D. Misschien dat zou op een varkenshaas een andere uitwerking heeft dan op een ossenhaas?

 
jammer dat het resultaat zo tegenviel, volgende keer toch maar met ossehaas proberen?
 
Tja, het is niet voor niets dat juist kip en varken zich goed lenen voor pekelen.

Rundvlees word eigenlijk nooit gepekeld voor een High&Fast bereiding.
 
Misschien de paketjes gelijk op de Q dan een halve dag in het zout laten zitten??
 
mmm ik heb ze inderdaad rond 11:30 meen ik klaar gemaakt en in de koelkast gezet... :-S
 
Dan worden ze inderdaad heel zout. Na mij Lomo al ontdekt dat het heel snel gaat. Mijn pakketje lag een kwartier of zo. Langer had niet gemoeten.

Wellicht volgende keer een zoutkorst met eiwit maken en zo kort mogelijk van te voren voorbereiden.
 
Ik heb in totaal 2 zakken jozo zout gebruikt, heel fijn spul (en spotgoedkoop). Kan het daar aanliggen? Grof zeezout misschien een alternatief?
 
Ik gebruikte een pondje grof zeezout (1,50 of zo?). Misschien wat duurder, maar wel makkelijker af te borstelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan