BasBQ
Beef en Steak

Lomo al Trapo

 
 
 
 

Frits

Administrator
Forumleiding
Berichten
19.963
5ebydure.jpg


Lomo al Trapo is een recept uit Zuid Amerka, en betekent zoveel als koe in doek.

Ingredi?nten:

yjuza9yv.jpg


- 1 ossenhaas
- 2 kilo zout
- 2 eiwitten
- specerijen naar keuze
- 1 schone doek
- slagerstouw

Werkwijze:

Meng het zout met het eiwit, dit zorgt ervoor dat het zout wat aan elkaar plakt en maakt het oprollen makkelijker.

hu6y8u9y.jpg


Leg de doek op de tafel en maak met het zout een vierkant van 8 mm dik.

me9e9y2y.jpg


Bestrooi het met kruiden naar wens. Hier gebruik ik gewoon vers gemalen peper, maar oregano of diverse verse kruiden is ook lekker. Leg de ossenhaas op het zout.

zy7e4e7e.jpg


Vouw het doek nu dicht als een enveloppe.

paryse6a.jpg


9y3yje8y.jpg


y6y2evyj.jpg


Rol nu het vlees strak op.

aguzu5uh.jpg


Bindt de rol dicht met slagerstouw.

5u7yreqy.jpg


Knip de touwrestjes af.

u5a6atyn.jpg


Steek de briketten of houtskool aan met de starter en wacht tot de briketten allemaal branden.

vaje2ede.jpg


Leg de briketten in een lange strook zodat de hele rol op de briketten past.

e7uvutyz.jpg


Leg de rol nu direct op de briketten, de buitenkant kan een klein beetje gaan branden maar dat is niet erg.

a3yny8aq.jpg


Het dooft snel.

yhu4e4e9.jpg


Dit was een haasje van 1,8 kilo en heb hem 8 minuten laten liggen en daarna omgedraaid.

rumugegy.jpg


Na zeven minuten op de ander kant heb ik de kerntemperatuur gemeten, deze moet 45 C zijn.

Haal de rol van het vuur en klop alle brandende briketten eraf. Leg het vlees in een hittebestendige schaal.

uby5ube7.jpg


Sla de zoutkorst open met de achterkant van een stevig mes.

utyjupab.jpg


Haal de haas eruit en borstel het zout eraf.

u5atuqem.jpg


En snijden maar.

u5a3une4.jpg


Eet smakelijk!







 
Bedankt voor het delen Frits!
 
Jawel, en nu heb ik honger. Fijn weer.
 
Mooi verslag, maakt me heel nieuwsgierig om ook eens te maken. Alleen ossehaas is wel een prijzig stukje vlees.
 
Mooi. Dit draadje ga ik gebruiken als ik m ga maken :)
 
Dit is zo ongeloveloos lekker, kan 't iedereen aanraden.

Opvouwen heb je netjes gedaan Frits!
Je ziet vele manieren op het net maar zo zag ik het Raichlen doen en het leek mij ook de beste methode.
Ik had de (nieuwe) hydrofiele luier alleen nat gemaakt ipv ei door het zout en dat ging ook prima.

Als je het nog eens maakt moet je eens proberen d'r een Aj? saus bij te maken zoals de Colombianen doen, perfecte combo  :-\
 
Die saus zal ik er de volgende keer ook bij serveren.
 
prachtig gedaan Frits, gaat bij mij hoog op mijn lijst
Bedankt voor het delen
 
Heel erg mooi, lijkt een beetje op zeebaars in een zoutkorst, alleen die doek had ik nog nooit gezien. Het zout voor de zeebaars maak ik altijd nat met citroen maar ja dat past ook wel bij vis. Bedankt voor het delen, nu nog wachten op een kleinkind. (voor de luiers) :)
 
Heel erg mooi, toch maar eens een hydrofiele luier inpikken hier  :)
 
Lekker zeg!
Mooi gevouwen doek ook, maar is het niet zo dat je nu het doek rechtstreeks op het vlees had zitten?, dus deels binnen de zoutkorst? Het zou mijn vorkeur hebben om het vlees alleen met zout in aanraking te laten komen, maar da's wellicht een gevoelskwestie  8)
 
Klopt, maar heb het niet als nadelig ondervonden, het zout is er voornamelijk als beschermer tegen de intense hitte.
 
Blijft mooi om te zien en heerlijk om te eten!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan