BasBQ
Beef en Steak

LOMO AL TRAPO (varkenshaas ipv ossenhaas)

 
 
 

Tom Hendriks

Pitmaster
Berichten
688
Hallo BBQ-fanaten,

Gisteren voor het eerst LOMO AL TRAPO gemaakt. Dit stond al zo lang op mijn lijstje, dus het was zover.
S'middags even naar de slager om te vragen wat de kilo prijs was voor ossenhaas, oeps.... Dat was even slikken ?59 per kilo. Ik zeg, laat maar zitten. Het verhaal uitgelegd en hij zei dat kogelbiefstuk ook een goede vervanger zou zijn, niet zo mals als ossenhaas maar wel te betalen en hij zei dat daar meer smaak aan zit.  Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor een varkenshaas, omdat dit de 1ste keer was en als het zou mislukken dan ben ik maar ?11 kwijt... :D

Ik heb gebruikt:

1 kilo zout
500 gr varkenshaas
1 eetlepel gedroogde oregano
Verse peper
1 schone luierdoek
1 eiwit
Slagerstouw

Het is heel makkelijk te maken en het was zeker de moeite waard en ook zeker voor herhaling vatbaar. Volgende keer ga ik het een keer maken met kogelbiefstuk.

Ik heb een volle brikettenstarter vol gebruikt en op de WGA klaargemaakt. Past er mooi op.
Ik heb een vleesthermometer erin gestopt en bij de 57 gr eraf gehaald. Ongeveer 9 minuten per kant direct op de kolen.

Het vlees was lekker mals en je proeft wel zout maar het was niet overheersend.
Hieronder wat foto's:

245woiu.jpg


2iqxw87.jpg


30uskm9.jpg


o0s4sj.jpg


2ir5fs8.jpg


9pvqk9.jpg


2hz7k9x.jpg


2iqo594.jpg


2a78m1l.jpg


30aw0tf.jpg


96hpts.jpg


Al met al, leuk om te maken..

Bedankt voor het kijken.

Gr Tom




















 
hij ziet er in ieder geval mooi gaar uit, je hebt dit puur op temperatuur gedaan?
 
In 1ste instantie 8 minuten ene kant en 9 minuten andere kant. Maar kern was toen nog niet waar ik hem wilde hebben. Heb hem wel laten liggen tot die 57 gr. Had niet gehoeven, was die varkenshaas denk ik meer rose geweest. Ik moet zeggen, doek had wat kleiner gemogen.. Volgende keer op letten.
 
Lekker hoor, wel spannend hoe het vlees uit het pakketje komt.

"toevallig" vandaag de lomo met ossenhaas gemaakt, bij mijn slager was het slechts ?49,-/kilo. :-O
Gelukkig was het vlees nog eetbaar....
 
?49 is nog zat geld... Maar blijkt idd spannend hoe het vlees uit de zoutkorst komt.
Had jij wel een kilo gebruikt en heb jij 2 x 8 minuten aangehouden?
 
Lijkt me erg lekker, maar droogt het vlees niet uit?
Dat de sappen in het doek verdwijnen?
 
Tom Hendriks zei:
?49 is nog zat geld... Maar blijkt idd spannend hoe het vlees uit de zoutkorst komt.
Had jij wel een kilo gebruikt en heb jij 2 x 8 minuten aangehouden?
Was ruim 500gr, 2x8 minuten. Kern was toen 49.
Resultaten worden na het laatste weekend van de maand gepost  ;)
 
Ridevi71 zei:
Lijkt me erg lekker, maar droogt het vlees niet uit?
Dat de sappen in het doek verdwijnen?

Hoe precies het proces gaat weet ik niet. Vlees was absoluut niet droog.
Je ziet hoe sappig het is op de laatste foto.
Ik dacht ook, ik ga het gewoon proberen en ik ga het zeker nog eens maken.




 
Ceriel zei:
Tom Hendriks zei:
?49 is nog zat geld... Maar blijkt idd spannend hoe het vlees uit de zoutkorst komt.
Had jij wel een kilo gebruikt en heb jij 2 x 8 minuten aangehouden?
Was ruim 500gr, 2x8 minuten. Kern was toen 49.
Resultaten worden na het laatste weekend van de maand gepost  ;)

Lekker, ben benieuwd...  :D
 
Ziet er goed uit.

Ik zag op je foto dat je folie om de draad van je temp meter hebt gewikkeld, waar is dat voor?
 
gadgeteer zei:
Ziet er goed uit.

Ik zag op je foto dat je folie om de draad van je temp meter hebt gewikkeld, waar is dat voor?

Dit heb ik puur voor de bescherming van de probe gedaan omdat het pakketje rechtstreeks op het vuur komt te liggen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan