BasBQ
Beef en Steak

Locatie van aansteken houtskool in kamado

 

MarcoPK360

Kooltjesharker
Berichten
108
Hallo allen,

Mij is altijd verteld, voor low & slow op een kamado doe je een aanmaakwokkel in het midden die je laat ontbranden. Voor een hogere temperatuur pak je 3 aanmaakwokkels verdeeld over de bovenkant.
Wat ik zelf ervaar, is dat met 1 aanmaak wokkel in het midden de buitenste rand houtskool van de kolenmand soms niet wordt mee verbrand in lange sessies en hij dus geen brandstof heeft, en daalt in temperatuur wanneer het eigenlijk nog wel in de mand aanwezig is.
Ik heb zelf best grote houtskool blokken, is dat daarin te zoeken of is low & slow ook prima te doen met 3 aanmaakwokkels bijv?
 
aardige grote brokken, waar ik best tevreden mee ben.

hk1.jpg


hk2.jpg
 
Het vuur zal naar het zuurstof toe groeien/schroeien.. als je luchtinlaat links zit en je wil lang low en slow zou ik het rechts in de kolen mand aansteken.

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
Ik gebruik altijd maar 1 aanmaakwokkel (Swiss Flame) L&S of H&F
Heel af en toe, maar dat komt zelden voor, gebruik ik een gasbrandertje als extra aanjager.
Maar ik gebruik redelijk zacht houtskool (Dammers of Fire Up)
 
Ik gebruik er ook altijd maar 1, alleen is mijn houtskool behoorlijk hard. Dat zal het aansteken onderling wat minder makkelijk laten verlopen mogelijk.
 
Zijn inderdaad aardige blokken
met zulke blokken en 1 wokkel kan de hitte zich niet veel kanten op verplaatsen om de volgende blokken te verhitten lijkt mij en als het dan ook nog harde blokken zijn kan het niet echt doorbranden
2 lagen gebruiken, harde en zachtere blokken?
 
Zijn inderdaad aardige blokken
met zulke blokken en 1 wokkel kan de hitte zich niet veel kanten op verplaatsen om de volgende blokken te verhitten lijkt mij en als het dan ook nog harde blokken zijn kan het niet echt doorbranden
2 lagen gebruiken, harde en zachtere blokken?
Misschien na deze voorraad houtskool toch een kleinere sortering inderdaad.
 
Deze lijken me vuist dik waarvan ik net lees dat dit het meest ideale is omdat kleiner te snel erdoor gaat. Dus ff topic volgen.

Die tip van de luchtinlaat en er tegenover aansteken, lijkt me plausibel.
 
Deze lijken me vuist dik waarvan ik net lees dat dit het meest ideale is omdat kleiner te snel erdoor gaat. Dus ff topic volgen.

Die tip van de luchtinlaat en er tegenover aansteken, lijkt me plausibel.
Deze zijn inderdaad fors van formaat, 0,0 gruis ook in de zakken. Dat aansteken verder van de inlaat ga ik ook van de week proberen :)!
 
En welke houtskool is dit dan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan