BasBQ
Beef en Steak

Lid Thermometer vs Grate Thermometer in de Weber Smokey Mountain

 

Smokie.

Pitmaster
Berichten
602
Ik kwam op youtube het volgende interessante filmpje tegen. Ik heb zelf ook regelmatig geconstateerd dat temperatuur metingen op het grillrooster afweken, en soms ook wel wat vreemd waren, ten opzichte van de temperatuur metingen van de deksel thermometer.
Wat zijn jullie ervaringen en meningen?

 
Wat Chris allemaal zegt klinkt heel aannemelijk behalve dat hij zijn Brisket inpakt in butcher paper;)
Ik meet de BBQ temperatuur op het rooster, maar omdat ik een Primo Oval heb meet deze anders dan een Ronde Kamado of een WSM
zoals Chris in zijn filmpje zegt.
De Primo heb ik nagenoeg altijd ingedeeld in 2 zones (helften) een koude helft en een warme helft, eigenlijk ook zoals ik deed met mijn Weber 57 (split grill methode) de thermometer staat op het rooster altijd in de koelere zone zonder danger zone of iets dergelijks.
De dome thermometer geeft bij mij vaak 20 graden meer aan dan op het rooster als de cook vordert komen beide temperaturen meestal wel gelijk, soms niet maar daar maak ik mij niet druk om.
Ik vind dit een prettige opstelling de temperatuur probe staat aan een zijkant of achterkant op het roostenr zonder dat ik last heb van het zogenaamde micro klimaat, (het beinvloeden van de probe temperatuur door het vlees/product) of door hitte langs de plate setter.
En ja ik monitor graag de temperatuur van de BBQ vanuit binnenshuis zodat ik kan ingrijpen als de temperatuur in de BBQ te veel stijgt of daalt, een temperatuur controller heb ik ooit gebruikt maar die gebruik ik al jaren niet meer.
De probe ophangen aan de bestaande dome thermometer is voor mij A) niet nodig en B) de draad hangt dan alleen maar in de weg, vooral met openen en sluiten van de BBQ.
Uiteindelijk gaat het om een gaar product/vlees en daar slaat Chris de spijker natuurlijk op zijn kop
 
Terug
Bovenaan Onderaan