BasBQ
Beef en Steak

Lekkere runder rollade voor kerst

 
 

yvosurf

Kooltjesharker
Berichten
146
Was vandaag met de family toch in de stad en de keurslager was rustig. Alvast een lekkere runder rollade vers laten maken en opknopen. In het vacu?m en vast de vriezer in voor kerst. Blijft wel goed toch?

Wie O wie heeft een goed programma voor op de kamado? Ik dacht low en slow beetje roken met kersenrook en dan indirect garen.

Welke temperatuur zal ik doen? En welke garing en kern temperatuur?

Alvast een fotootje om jullie lekker te maken ;-)

5abc918ab47cfa25247b2bd85e4f769b.jpg


a75c2f4b4d1eeb25431967b9b7a1415b.jpg
 
Ik zou heb op 110-120 indirect tot 53/54 garen, kwartiertje laten rusten in alu. Ondertussen q opstoken en dan searen.
Eet smakelijk!
 
Die gaat de kerst niet halen...  :D
 
ik hou er van
 
Jorte zei:
Ik zou heb op 110-120 indirect tot 53/54 garen, kwartiertje laten rusten in alu. Ondertussen q opstoken en dan searen.
Eet smakelijk!

Enig idee hoelang dat ongeveer duurt per kilo? Timing is alles met kerst ;)
 
Harold zei:
neem een thermometer. Echt veel beter dan tijd.
Uiteraard is de kern temperatuur de maat voor het klaar zijn, maar een indicatie van hoe lang het gaat duren is wel handig om een kerst diner te plannen.
 
Ik zou me daar zeker met rollade echt niet zo druk om maken. Eerst de rollade op de juist kern temp krijgen , dan heb je nog makkelijk 1 a 2 uur de tijd om het vlees te laten rusten (goed afdekken natuurlijk). Hoe kleiner de rollade hoe sneller de temp daalt, het is een kleine gok dus voor je planning, maar wel een met erg veel speling. Succes met het maken! Ik ga er ook weer een doen met xmas.
 
Het ging me inderdaad niet om er op te koken maar om te plannen. Moet ik rekening houden met een uur of 2 uur per kg.
 
Vandaag heerlijk indirect op de kamado met 3 oak rookchunks bereid op 120 graden, tot een kern van 54 graden.

Daarna 15 minuten laten rusten onder alu folie en daarna paar minuutjes geseart.

Resultaat: het ziet er heerlijk uit en ruikt werkelijk voortreffelijk door het rookhout.

Morgen pas proeven helaas, nadat de kalkoen erop ligt.. :-(
 
Onder het mom van alvast even aansnijden voor vanavond... Even geproefd en resultaat bekeken. Beste rollade ooit (goed vlees van de slager scheelt een boel)..

678818a50eaa93b8d7776002433905a2.jpg


En lekker rookrandje van oak:

f29f97a45c92174d9e8dce4f4d308d91.jpg


Koud smaakt ie heerlijk. Denk niet meer opwarmen wat gevaar dat ie nattig en zacht wordt is groot denk ik...
 
Terug
Bovenaan Onderaan