BasBQ
Beef en Steak

Lavacake met aardbeien

Larslive

Tondelzoeker
Berichten
9
Ik zag afgelopen week de fotowedstrijd op het forum en maak niet heel vaak desserts op de bbq, dus dacht laat ik eens wat nieuws gaan proberen.

Maandag een receptje opgezocht voor de basis
https://www.biggreenegg.eu/nl/inspiratie/recepten/warme-lava-cakejes-met-gepofte-banaan
Deze verhoudingen aangehouden voor de lavacake. Verse aardbeien erbij en dat iedereen zal het wel lusten hier.

Vandaag aan de gang dan maar.
Ingrediënten afwegen en klaarzetten.
IMG_1453.jpeg

Bbq aan, Boter smelten
IMG_1454.jpeg

IMG_1455.jpeg

Chocolade erbij
IMG_1456.jpeg

Nog even terug op de q want het koelde te snel af.
IMG_1457.jpeg

Alles mengen met elkaar,vormpjes vullen en op het ei.
IMG_1461.jpeg

Na 12 minuten gekeken, maar vond ze nog wel erg zacht, dus nog 2 min langer.
IMG_1462.jpeg

Bordjes opmaken en eten maar.
IMG_1465.jpeg


Het smaakte heerlijk. Zat een lekkere bbq smaak aan de cake en dat was in combinatie met de frisse aardbeien heerlijk.
Maar...
Die 2 min extra had ik niet moeten doen. De binnenkant was wel zacht, maar liep niet echt meer. Volgende keer dus na 12 minuten er uit.
Ga hem wel onthouden want was verder erg lekker.
 
Ziet er lekker uit.
Zelfs voor een niet toetjes maker als ik, ziet dit er easy uit.
Moet ik weer aan de slag met wat nieuws.
 
Tip van een chef in een restaurant: steek gewoon een stukje chocolade in het midden en het loopt altijd. En ja dit is valsspelen, maar het werkt wel en dan steekt het niet zo nauw qua temperatuur en tijd.

En een 2de tip; als je visite hebt of voor je eigen gezin is het een “mistery dessert met chocolade”. Lukt het is het moelleux, loopt het niet maar toch nog wat vochtig: brownie, is het helemaal droog: cake. Zo kan het nooit mislukken :)

L
 
Ik gebruik altijd het recept van Jeroen Meus.
Lukken bijna altijd.
Uw cake is net iets te lang in de Q gebleven denk ik. Maar zien er nog steeds lekker uit.
Ik heb recent een thermapen gekocht.
Ik ga eerstvolgende keer een testrun doen, steeds eentje eraf halen na x minuten en meten en uit de vorm halen en open snijden.
Dan weet ik de perfecte temperatuur voor de toekomst.
 
Tip van een chef in een restaurant: steek gewoon een stukje chocolade in het midden en het loopt altijd. En ja dit is valsspelen, maar het werkt wel en dan steekt het niet zo nauw qua temperatuur en tijd.

En een 2de tip; als je visite hebt of voor je eigen gezin is het een “mistery dessert met chocolade”. Lukt het is het moelleux, loopt het niet maar toch nog wat vochtig: brownie, is het helemaal droog: cake. Zo kan het nooit mislukken :)

L

Dank voor de tips. Ga ik volgende keer zeker meenemen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik gebruik altijd het recept van Jeroen Meus.
Lukken bijna altijd.

Ik gebruik net hetzelfde recept, echter de temperatuur moet echt wel goed zijn en consistent. Je moet daarvoor echt je oven leren kennen.
Op een bbq zou ik zonder "cheat" echt nooit zelf doen, aangezien je daar nooit exact dezelfde temperatuur zal hebben (tenzij met zo een digitaal ding). Zelfs met een oven zal het mislukken bij velen omdat de meeste ovens niet overal gelijk zijn qua temperatuur, die komt van ergens. En dat is dus een probleem, en dat is op een Q zeker niet anders.

Tevens zijn de meeste van die vormen leuk voor cupcakes maar niet voor moelleux, je wilt dat ze net iets groter zijn eigenlijk.
Daarom maak ik deze bijna altijd met van die "dessert/garneer/uitsteek" ringen. Dan is er minder kans dat het midden niet gesmolten is.. Die zijn iets breder en hoger. Dus minder kans op het midden dat droog is. En dan speelt de temperatuur van minder belang. Natuurlijk heeft niet iedereen van die ringen liggen, maar ik heb er hier ooit zo een 12 stuks op de kop getikt en die gaan al lang zeker +- 10 jaar mee. Maarja worden ook niet zo vaak gebruikt.
Maar als je die toch koopt, zie dan wel dat ze echt recht zijn onderaan en dat je beslag niet te lopend is, want anders zal het een plakboel worden
Je kan dit ook oplossen door gewoon bakpapier aan de binnenkant te doen en zo een "cupje" te maken, maar als ze goed aansluiten in principe blijven ze dan wel op een plaat staan. Maar met bakpapier ben je zeker dat er niks gaat lopen

En zo doen ze het ook meestal in restaurants trouwens, met van die ringen. Ik weet in een sterrenzaak hier in de buurt dat ze het in elk geval zo doen (vrouw haar nicht haar man werkt daar en doet de desserts)
 
Ikzelf heb het nog nooit in een oven gedaan :)
Altijd in de kamado. Ik kijk tijdens het bakken door mijn regeldop bovenaan (licht bij met zaklamp) en schat op zicht wanner ze eruit mogen.
8 van de 10 keer zijn ze nog lopend, de ene keer al wat meer of minder.
Ook gebruik ik van die serveer ringen van Ø 7 cm.
Echte boter gebruiken helpt ook veel tegen uitlopen, één keer had ik margarine gebruikt en toen waren de vormen half leeggelopen toen had ik gewoon een platte cake na 5 a 6 minuten :ROFLMAO:
 
Ikzelf heb het nog nooit in een oven gedaan :)
Altijd in de kamado. Ik kijk tijdens het bakken door mijn regeldop bovenaan (licht bij met zaklamp) en schat op zicht wanner ze eruit mogen.
8 van de 10 keer zijn ze nog lopend, de ene keer al wat meer of minder.
Ook gebruik ik van die serveer ringen van Ø 7 cm.
Echte boter gebruiken helpt ook veel tegen uitlopen, één keer had ik margarine gebruikt en toen waren de vormen half leeggelopen toen had ik gewoon een platte cake na 5 a 6 minuten :ROFLMAO:
Nee je had een grote brownie ! :)
 
Lavacake :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan