BasBQ
Beef en Steak

Langzaam gegaarde five spices buikspek, gelakt met appelstroop!

zou de chilliflakes dan weglaten, anders is er wel veel pit..
 
Ik reageer op een oude post, dat weet ik.

Hij staat op mijn todo, en komt steeds dichter bij het moment dat ik hem af kan vinken ;).
Maar is dit buikspek zonder zwoerd? En is het resultaat met gewoon keukenzout hetzelfde? Of is dat een no-go?
 
Als ik spek maak bestel ik altijd buikspek zonder zwoerd, en als ik de foto's zo zie is dit ook zonder zwoerd.

Betreft het zout geen idee, maar als je het langer laat marineren denk ik dat colorozozout beter is.  De plaatselijke slager kan je hier vast aan helpen.

Hopelijk heb je hier wat aan, succes
 
Qua smaak zal het met keukenzout hetzelfde smaken, maar qua voedselveiligheid loop je meer risico.
Nu kost colorozo geen drol trouwens, mocht je slager het niet willen leveren en je niet naar de groothandel kunnen (of niemand kennen die naar de groothandel kan) is het ook bij bijvoorbeeld vuur en rook te bestellen.
 
Vandaag buikspek besteld... wil ik ook maken!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
colorozo zout word bij producten die verhit worden alleen voor de kleur gebruikt zodat als het klaar is het een mooie roze kleur heeft,
in de slagerij of industrie. Maak zelf eens gebraden gehaktballen en als ze klaar zijn en je snijd ze doormidden heeft dat een grijze kleur, bij de slager zijn ze meestal 'roze'. Denk verder aan 1 onsje ham bij de slager, zonder colorozo zout zou jij het niet kopen denk ik ;)
Toen ik zelf in de slagerij werkte maakten wij ook zeeuws spek maar uiteraard met colorozo zout, voor de kleur als je het gaat snijden voor op brood.
Op mijn youtube kanaal heb ik ook eens een buik gemaakt maar gewoon met zeezout, prima smaak maar geen roze kleur erin, maar ja ik hoef hem niet (gesneden) te verkopen, is voor eigen consumptie  ;)
Hieronder een linkje naar mijn video:

https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=1Cml-pvuz9Q

groetjes Ben
 
Maar welke quote klopt nu? :)

SilverFox zei:
Qua smaak zal het met keukenzout hetzelfde smaken, maar qua voedselveiligheid loop je meer risico.
[...]

BensBQ zei:
colorozo zout word bij producten die verhit worden alleen voor de kleur gebruikt zodat als het klaar is het een mooie roze kleur heeft,
in de slagerij of industrie. [...]

groetjes Ben
 
Grasshopper zei:
Maar welke quote klopt nu? :)

SilverFox zei:
Qua smaak zal het met keukenzout hetzelfde smaken, maar qua voedselveiligheid loop je meer risico.
[...]

BensBQ zei:
colorozo zout word bij producten die verhit worden alleen voor de kleur gebruikt zodat als het klaar is het een mooie roze kleur heeft,
in de slagerij of industrie. [...]

groetjes Ben

allebij, in rauwe producten word coloro zout gebruikt omdat daar 0,6% nitriet inzit wat belangrijk is voor de voedselveiligheid, wanneer een product verwarmd word tot de juiste kern heb je geen nitriet nodig maar wel als je een roze kleur wilt in je eindproduct zoals vleeswaren in de winkel. zonder het aanwezige nitriet zou het er grauw uitzien en er niet lekker uitzien.

groet Ben
 
BensBQ zei:
Grasshopper zei:
Maar welke quote klopt nu? :)

SilverFox zei:
Qua smaak zal het met keukenzout hetzelfde smaken, maar qua voedselveiligheid loop je meer risico.
[...]

BensBQ zei:
colorozo zout word bij producten die verhit worden alleen voor de kleur gebruikt zodat als het klaar is het een mooie roze kleur heeft,
in de slagerij of industrie. [...]

groetjes Ben

allebij, in rauwe producten word coloro zout gebruikt omdat daar 0,6% nitriet inzit wat belangrijk is voor de voedselveiligheid, wanneer een product verwarmd word tot de juiste kern heb je geen nitriet nodig maar wel als je een roze kleur wilt in je eindproduct zoals vleeswaren in de winkel. zonder het aanwezige nitriet zou het er grauw uitzien en er niet lekker uitzien.

groet Ben

Duidelijk. Dank je :)
 
Reden van het nitriet is het bestrijden van botulisme. Ja die gaan dood bij verhitting, maar de toxinen die ze aanmaken (voor het verhitten ten tijde van het marineren / pekelen) gaan pas stuk bij een veel hogere temperatuur (meer dan 100 graden en dat ga je niet halen als kerntemperatuur). Oftewel; voorkomen dat de toxinen aangemaakt worden door het toevoegen van het nitriet.

Kleur voor de verkoop geloof ik meteen, vind ik persoonlijk niet erg belangrijk. Ik snap het vanuit de verkoopgedachte, maargoed daar waar het heen gaat hangen ook geen gordijnen :)

(Zegt niet dat colorozo verplicht is, maar geeft minder risico)
 
Grasshopper zei:
Maarten zei:
Vandaag buikspek besteld... wil ik ook maken!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik ben benieuwd naar het resultaat!!

Ha Grasshopper,

Duurde ff voor ik berichtje plaats maar heb antwoord: bacon en five spices tegelijk in zout c.q. marinade vacuum getrokken. Na een week opengemaakt en nog een dag laten drogen:


Gereed voor de UDS:




En het resultaat:




Wat vonden we ervan: weer eens wat anders maar five spices zal niet m'n favoriet worden.... Volgende keer weer walchers gilde spek, net wat meer 'spekkie voor mijn bekkie'  ;)
 
Wat een mooi poject gaat op de todo!
 
Staat hier voor a.s. weekend op de lijst!
Hij ligt inmiddels in de koelkast te marineren...

Dank!
 
Nou hij ligt inmiddels in de koelkast hoor ben benieuwd. Laat hem iets minder lang gaan (24 uur lijkt me ook prima)
Ik heb hem wel met zwoerd, anders krijg ik ruzie met de kinderen
f2b245b8bd8d2d749670e05c71eeae8e.jpg


Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
 
Frankd zei:
Nou hij ligt inmiddels in de koelkast hoor ben benieuwd. Laat hem iets minder lang gaan (24 uur lijkt me ook prima)
Ik heb hem wel met zwoerd, anders krijg ik ruzie met de kinderen
f2b245b8bd8d2d749670e05c71eeae8e.jpg


Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
Hij smaakte prima, echter; iets te veel naar appelstroop naar mijn idee. Ik was even bang voor de five spices, vooral omdat een nachtje koelkast er met name toe heeft geleid dat alles in de koelkast naar five-spices rook, maar dat viel gelukkig mee. Na vier uur zat hij goed op temperatuur, daarna nog even afgegrild. Goed te doen, maar de volgende maak ik hem wel weer traditioneel
7af9fb2ad80722b5d60956d558e75fc6.jpg


Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
 
Frankd zei:
Frankd zei:
Nou hij ligt inmiddels in de koelkast hoor ben benieuwd. Laat hem iets minder lang gaan (24 uur lijkt me ook prima)
Ik heb hem wel met zwoerd, anders krijg ik ruzie met de kinderen
f2b245b8bd8d2d749670e05c71eeae8e.jpg


Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
Hij smaakte prima, echter; iets te veel naar appelstroop naar mijn idee. Ik was even bang voor de five spices, vooral omdat een nachtje koelkast er met name toe heeft geleid dat alles in de koelkast naar five-spices rook, maar dat viel gelukkig mee. Na ruim vier uur zar hij goed op temperatuur, daarna nog even afgegeild. Goed te doen, maar de volgende maak ik hem wel weer traditioneel
7af9fb2ad80722b5d60956d558e75fc6.jpg


Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
Staat op m'n to do lijstje voor deze maand! Vrouwlief is hier ook fan van!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

 
 
 
 

Merijn

Tondelzoeker
Berichten
24
Klinkt erg goed! Deze variant ligt nu bij mij in de koelkast voor de international bacon day komende zaterdag(y)
 
Klinkt erg goed! Deze variant ligt nu bij mij in de koelkast voor de international bacon day komende zaterdag(y)
Cool is al lang geleden
 
Terug
Bovenaan Onderaan