Een tijdje geleden heb ik in een restaurant de meest verrukkelijke buikspek gegeten. de titel van het recept melde:
"Langzaam gegaarde buikspek, gelakt met appelstroop en five spices"
Dus bij thuiskomst heb ik het internet afgestruind naar een recept wat ik natuurlijk op de BBQ kon bereiden.
En zoals zo vaak kon ik niets vinden wat er maar bij in de buurt kwam.... :| , ook de vraag hier in het forum leverde niet veel op wat in de richting kwam.
Dus dan zelf maar aan het experimenteren (dat is natuurlijk ook het leukste).
Ik heb van meerdere recepten die ik tegen ben gekomen een mix gemaakt, en het resultaat mag er zijn (al zeg ik het natuurlijk zelf B-))..
Dus bij deze, men neemt:
- 400gr Buikspek.
De marinade:
- 1,5 eetlepels 5 spices
- 0,5 eetlepel donkere basterdsuiker
- 3 eetlepels soja saus
- 2 eetlepels water
- 2 tl chilli flakes (voor een beetje pit tussen alle zoetigheid)
- 0.5 eeltepel appelstroop
- 3.2 gram nitrietzout (colorozo) --> (8gr/kilo zoals bij Walchers Gildespek)
Dit samen even goed doorroeren, zodat het zout verspreid is en de appelstroop vermengt is.
Dan samen met de buikspek (in twee stukken gesneden) in een ziplockzak (of als je kunt even vacu?meren).
De marinade even goed inmasseren en voor 3 daagjes de koelkast in. (elke dag even omdraaien en inmasseren).
Op de dag van het bereiden, maak je de BBQ klaar voor indirecte bereiding op ongeveer 100?C (of je gebruikt je smoker, dat heeft mijn voorkeur).
Voeg voor de lekkere rokerige smaak een goed stuk (grote vuist) fruitig rookhout toe, of een handje snippers (ikzelf heb Peer gebruikt).
Je maakt je ziplock zak (of vacu?m zak) open en verwijderd je vlees. Gooi het vocht wat achterblijft niet weg, dit gebruik je later in je laksaus..
Leg het vlees op de BBQ en het wachten kan beginnen....
De lak
Ondertussen kun je het vocht van de marinade zeven (zo verwijder je de chilli flakes) en inkoken met wat extra ingredi?nten:
- 2 eetlepels appelstroop
- 50ml sinaasappelsap
Tijdens het inkoken goed door roeren zodat het niet aanbrand, als de appelstroop goed is opgelost kun je het vuur naar beneden zetten (of uit).
Als de buikspek een kerntemperatuur van ongeveer 65?C heeft bereikt, kan het lakken beginnen. om de 10 a 15 minuten breng je een mooi laagje lak aan.
(je moet met opwarmen van de lak even kijken dat hij niet te dun en niet te dik is, te dun loopt het er af, te dik smeert het voor geen meter )
Dit houd je vol tot de kerntemperatuur 72?C is, dan mag het vlees nog even (10 minuutjes) rusten onder aluminium folie.
Het is warm overheerlijk, maar ook koud heel lekker.
EDIT --> foto's geupdate <--
Mooi stukkie vlees (2kilo deze ronde):
De kruiden en stroop:
Het geheel geroerd met de soja en het water:
In de marinade:
Na 3 dagen uit de marina en ontdaan van de chilli flakes (anders wordt het pittig):
Op de smoker (helaas geen foto van binnen):
Lak saus basis (is de marinade):
Vers van de smoker (voor het getrainde oog... er is er al een op ):
En aangesneden:
Ik ga hem snel nog eens maken, hij is echt mega lekker.. wellicht breng ik dan nog wat verfijningen aan en zal dan ook de foto's aanvullen.