BasBQ
Beef en Steak

Lang verslag van een geweldig lang weekend vol BBQ met Triple-T Veteranen

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.807
Lieve BBQ-Vrienden!

Wegens daverend succes in mei 2022 was het onlangs weer tijd voor ons Triple-T Veteranen BBQ-weekend. Dit keer een extra lang weekend omdat we besloten om op donderdag maar vast te beginnen en gewoon door te halen tot maandag. Niet iedereen kon zich dat veroorloven dus de bezetting wisselde, maar de harde kern was aanwezig en liet de vuren branden. Weer-technisch was het nogal uitdagend, we hebben alle vier de seizoenen voorbij gehad. Korte broeken en pleuris kou en regen, maar niets hield ons tegen!

Waar we de vorige keer - met veel warmer weer - Asado als thema hadden, was dat deze keer rendang en saté en hadden we onderling nog wat battles en dromen te verwezenlijken. Veel DO en BBQ geweld dat een beetje van de hak op de tak springt, maar wat denk wel leuk genoeg is om integraal met jullie te delen... alles voor de volgers!

Een kleine impressie van onze set-up, die over het weekend nogal varieerde en uitgebreid werd:

SDJ_1740.jpg


Overnachten deden we in losse pop-upjes, grotere tentjes, caravan, camper en thuis. Vrijheid blijheid, samen lekkere dingen maken en lekkere sapjes drinken. Gewoon zonder wedstrijd-druk en ingewikkelde toestanden, lekker koken en ouwehoeren.

Op donderdag voor lunch inmiddels de klassieker, broodje worst:

SDJ_1752.jpg


En daarbij een passend biertje als aftrap:

SDJ_1757.jpg


Er waren twee geweldig leuke houtkacheltjes mee omdat we wisten dat het best fris zou worden in de avond. Leo had er zelfs eentje met een oventje er los op en die hebben we ook even getest. Dat was erg grappig en verbazingwekkend effectief.

SDJ_1760.jpg


Vriend Jeroen zou voor het diner zorgen die eerste avond. Het werd een combi van gegrilde little gem met dressing en croutons, braad kartoffelen en een heuse Wagyu entrecote die kort gegrild werd. Dat was zalig voer de eerste dag!

SDJ_1764.jpg

SDJ_1766.jpg


De eerste avond was mooi helder dus dat beloofde een behoorlijk koude nacht te worden... dikke matjes en extra slaapzakken werden uitgelegd in de tentjes.

SDJ_1777.jpg


Maar voordat we gingen slapen lekker een paar mooie borrels bij de kachel!

SDJ_1779.jpg


Voor het ontbijt was ik een tikkie later aangeschoven... laten we het er op houden dat er nog wat stress van de afgelopen werkweek los moest komen, maar ik sluit niet uit dat het ook iets van doen had met die fles hierboven op de foto.

Gelukkig was Ome Ries weer messcherp wakker geworden en had hij de breakfast burito verzorgd. Een wrap gevuld met spinazie, kaas en een ei-mengsel. ik was nog net op tijd voor de laatste punt, maar de foto is niet zo mooi als het gerecht bleek te zijn. Ik beloofde beterschap.

SDJ_1783.jpg


Ik vertelde al over dromen en ambities. Het leek Jeroen en mij erg leuk om - gewoon op de camping - makreel en paling te gaan roken in een rookkast. Daar werd op vrijdag mee begonnen en duurde verbazingwekkend lang. Het werd een visrook driedaagse... maar wat een sfeer brengt dat met zich mee. Heerlijke geurtjes uit de deurtjes.

SDJ_1786.jpg


Voor de lunch op vrijdag had ik mijzelf ingeroosterd. Ik wilde graag trakteren op Turkse Pizza met alles erop! Daartoe had Peter W zijn Ooni pizza oven meegebracht. Dikke pret natuurlijk, wat een geweldig leuk speelgoed en wat een fotogeniek apparaat!

Dus eerste lekker wat kippendijtjes in de gyros kruiderij gezet, langzaam gerookt en afgegrild boven het vuur:

SDJ_1794.jpg


De makreeltjes hingen ondertussen zalig in de eiken rook:

SDJ_1798.jpg


De pizza-oven opgestart:

SDJ_1811.jpg


En toen een mooie ronde pizza met wat kaas belegd en kort en hevig in de oven gebakken:

SDJ_1823.jpg


Daarop ging de gegrilde kipgyros en toppings van gepickelde ride kool, gezouten komkommer, frisse tomaat, rauwe ui met sumac en natuurlijk knoflooksaus en sriracha. Het was echt smullen!

SDJ_1821.jpg


Ondertussen was onze palingroker druk in de weer om alles draaiende te houden:

SDJ_1826.jpg

SDJ_1827.jpg


En was het tijd om de pork carnitas van onze dagelijkse opstapper Domi te gaan bereiden. Gelukkig mochten we haar daarbij helpen. Tussen een druktemakertje, maar altijd zo gezellig!

SDJ_1840.jpg


Hier ging de DO aan om de stukken procureur aan te zetten. Die zouden daarna lekker lang stoven in een citrus badje met heerlijke kruiderij voor een mooie Mexicaanse twist.

Maar dat was nog niet alles, ondertussen werden ook de voorbereidingen getroffen voor een exquise lunch op zaterdag. Chef Peter J had zich opgeworpen om een mooi gerecht te maken met gegrilde octopus tentakels. Dus die inktvis mocht heel zachtjes voor gegaard worden in de DO met wat kruiderij in de vorm van bleekselderij en rode ui.

SDJ_1858.jpg


Alsof het helemaal geen moeite kost waren er ook nog twee meesterpatissiers in de weer met Groningse kniepertjes. Hele lekkere krokante wafeltjes. Zij beheersten het gietijzer en het vuur daaronder als geen ander. Het werden echt lekkere koekjes!

SDJ_1860.jpg


Zalig voor bij de koffie later die dag.

We gaan door naar draadje 2... ga je mee?
 
Lekker samen rommelen met vuur... het is echt een leuk bont gezelschap, we hebben veel lol!

SDJ_1867.jpg


Was je benieuwd naar de makrelen? Die werden ondertussen goddelijk goud geel!

SDJ_1863.jpg


De pork carnitas van Domi werden vergezeld door een mooie Mexicaans geïnspireerde bonensalade:

SDJ_1877.jpg

SDJ_1878.jpg


Hele fijne combinatie hoor! Zeker ook samen op een wrapje met wat crème fraiche:

SDJ_1883.jpg


Lekker pittig en toch lekker heerlijk!

Toen mocht de vuurschaal aan en hebben we lekker samen doorgezakt met wat mooie drankjes.

SDJ_1890.jpg


Op zaterdag stonden er sateetjes op de planning... een leuke battle tussen Kip, Geit en Varken.

Saté van Geit ging ik maken. Ik had met Domi al wat voorwerk gedaan en wat receptjes voor Saté Kambing gevonden. Daarvoor gebruik je een geitenbout en snijdt je de blokjes vlees heel klein. Dus dat ging ik toen maar doen.

SDJ_1897.jpg


Op zondag was er een Rendang-feestje en daarvoor besloten we de boemboes alvast vooruit te maken. Richard deed dat thuis alvast en ik ging dat op de camping doen een dag tevoren. Ik had wat verse spulletjes bij de toko gehaald en ging daar mee aan de slag terwijl de stukjes geitenvlees in de marinade van kecap manis nòg lekkerder lagen te worden...

SDJ_1894.jpg


Weet je nog van die Octopussy van Peter J? Hoe was het daar ook alweer mee?

SDJ_1912.jpg


Nou daar ging het geweldig mee. Die had de Chef opgewerkt tot een ***** sterren bordje!

SDJ_1914.jpg


Met een prachtige passende wijn werd de gegrilde octopus geserveerd op een mousse van Galia meloen met wat Lampong peper en afgetopt met wat verse basilicum en stukjes frisse watermeloen. Met een drizzle van mooie extra virgin olijfolie werd dat echt een feestje!

Meteen door naar de borrel waar Peter J ging zorgen voor zalige zalm-bonbons in twee varianten. Maar eerst deden we nog een mooie vatgerijpte Duvel. Man, man, wat een smaak sensatie!

SDJ_1920.jpg


Twee varianten dus... eentje met een plakje spek en hard aangegrild op de vlakke kant van de grill grates van en door Richard en daarna nog even afgelakt met een mooie laksaus door Peter J:

SDJ_1923.jpg


En een Oosterse variant die zacht gerookt werd op een plankje en gegarneerd met limoen, citroen mayo en lente-ui:

SDJ_1926.jpg


Om het saté feestje extra feestelijk te maken werd er gefrituurd. In een DO. Op de Joy Stove. Iets wat Richard dolgraag eens wilde proberen maar dat liever niet thuis deed... je begrijpt misschien waarom. Het was spannend maar erg lekker!

SDJ_1966.jpg


Hier werd de kroepoek voorbereid en later gingen we echte verse frieten bakken... hou je vast.

SDJ_1971.jpg


Hier de sateetjes Babi van Domi in de verte en de sateetjes Kambing van Sander op Pole Position.

SDJ_1972.jpg


Kijk ze hard werken onder toeziend oog van Ome Leo en Ome Bert.

De Kambing werd afgelakt met een (zeer) pittige kecap saus met rawits, knoflook en limoen en afgetopt met wat gefrituurde uitjes:

SDJ_1978.jpg


En de varkens saté van Domi kreeg een garnering van Atjar Ketimoen, erg lekker fris zuur!

SDJ_1982.jpg


Toen bleek de Paling Rokerij ook goed nieuws te hebben!

SDJ_1986.jpg


Fantastische zachte, rokerige en vette paling... er is haast niets lekkerders.

Daarna weer volle bak aan de frituur, Peet en Ries gingen friet bakken!

SDJ_2005.jpg


Kom mee naar draadje drie, leuk als ik je daar weer zie...
 
Laatst bewerkt:
Verse Friet van het Friethuys. Richard had ze vers ingevlogen en ze werden zalig knapperig gebakken in de DO.

Lekkerste Friet ooit. Hands Down.

SDJ_2016.jpg


Die verse knapperige frietjes door het saté ajam pedis gerechtje van Jeroen halen bleek een geweldige ervaring!

Frietje Stoof met Surinaamse Satésaus en romige mayo gaf Patatje Flip 3.0 voor mij. Wat een geluk. Die namiddag en avond hadden we wat extra opstappers in de vorm van vrouw en kinderen, vriendjes en vriendinnetjes en dat gaf echt heerlijke taferelen. Er werd gesmuld en lekker geluld. Het was heerlijk.

We sloten de avond af met een mooi drankje bij het vuur. Met chocolade extra puur en toch niet duur. Wat een avontuur!

SDJ_2023.jpg


Over klassiekers gesproken... ons weekendje weg is niet compleet zonder de Ontbijt klassieker van Peet en Richard, treffend benoemd door Peter J als Turning Bitches... wentelteefjes dus van Fries Suikerbrood (met rozijntjes) en een ei-melk-kaneel-mengsel.

SDJ_2030.jpg


Kiek dan hoe dat gaat!

SDJ_2026.jpg


Zondag... The Rendang Match Day... Richard had een Sumatraans recept en ik een Indonesische variant van Huub bij Pitmaster X. Zo'n leuk filmpje, al vaak bekeken en nu mocht ik die zelf gaan maken. Het debuut op de camping voor ons beiden!

Of zoals Richard een paar keer zei tijdens het weekend... We gaan Reeeendaaaaang maaaaakeeeeen...!

We wilde beiden ons vlees eerste even lekker roken...

SDJ_2035.jpg


En daarna mooi hard grillen voor Maillard!

SDJ_2037.jpg


Daarna ging het gesneden en/of geplukte vlees in de boemboe:

SDJ_2043.jpg


Prachtige rode variant met veel Lomboks van Richard's Sumatraanse Influencer.

En de Huub en Pitmaster X versie van Influencer Sander:

SDJ_2039.jpg


Lekkere warme smaken toch? Nou het werd dus nat Hollands Pleuris Weer... de stoom sloeg van de DO's af.

SDJ_2058.jpg


Was wel even wennen aan die set-up voor mij. Ik had mijzelf getrakteerd op een Atago van Petromax. Geïnspireerd en jaren lang lekker gemaakt door het apparaat van Knubbe. Bedankt Tom, echt een prachtig apparaat! Maar ik had hem te hard opgestookt en een deel van mijn boemboe was zwart verkoold in plaats van lekker bruin aangezet.... over gegooid in een schone DO kon ik met 2 kooltjes lang vooruit met sudderen.

SDJ_2048.jpg


Tijdens het harde werken werden we nog getrakteerd op een Camiel-Klassieker van Peter W. Een krentenbol met beenham en rucola afgetopt met een honing-mosterd dressing. Vreemde combinatie? Proef maar!

SDJ_2049.jpg


Daarna hadden we nog een heerlijke plankje charcuterie. Tja, want naast BBQ en Bierliefhebbers zijn we ook allemaal Charcuterie liefhebbers als Vlees-doe-het-zelfers, wintersporters, kastenbouwers en gewoon gepassioneerde proefpersonen... van links naar rechts, coppa, bresola en schinken.... joepie de poepie wat een zaligheid:

SDJ_2052.jpg


Bert maakte ondertussen een heerlijk bijgerechtje van gegrilde padrons met room en sesam:

SDJ_2056.jpg


En meteen daarna door een heerlijk dessert-proefje van een zelf gebakken galette met vers fruit en mascarpone met warme kersen.
Meesterlijke combinatie!

SDJ_2061.jpg


Het werd kouder en natter dus we besloten lekker onder de luifel van Lee te gaan zitten chillen en de kacheltjes de laatste uurtjes garing te gaven aan onze DO's vol lekkere stoofjes:

SDJ_2066.jpg


Mijn rendang op de Loki van Bert en de rendang van Richard op de Winnerwell van Leo:

SDJ_2068.jpg


Het eten werd nog vergezeld van heerlijke Sambal en kokos boontjes en Roedjak manis (Fruit in pittige ketjap en wat sambal trassi) daarbij wat witte rijst en Atjar Tjampoer van de eerste foto uit het eerste draadje... zo is de cirkel weer rond. Maar toen was het koud, nat, donker en guur en wilde we gewoon... ETEN!

We zijn die avond onder de luifel blijven hangen vanwege aanhoudende regen.

Lekker koffietje erbij en een klein borreltje op de laatste avond:

SDJ_2080.jpg


Leo liet zijn pijp lekker rood op gloeien!

De hele nacht regen en de volgende dag afbreken en inpakken... daar zijn gelukkig niet veel foto's van.

SDJ_2082.jpg


Wat een drassige bende op dat veld man.

Volgend jaar gaan we weer! :love:

Lieve groeten van ons allemaal!
 
Laatst bewerkt:
Al zittend in een zonnetje, een biertje on de hand en 24 graden c. Kan ik niet wachten op de andere draadjes...
 
Het was een topweekend ondanks de kou en kolereregen! Ook fijn om even met iedereen bij te kletsen, en hier en daar een snauw te geven 😬 Ik kijk nu al uit naar de volgende keer mannen 💃🏻💃🏻
 
Sjezus, wat een weekend weer.

Dat ziet er allemaal prachtig uit en mooi beschreven.
Ook erg mooie gerechten weer.

Komende week maar een balans weekje inladen. 😂
 
Het was een super weekend, met top eten, top drinken en top gezelschap. Wanneer gaan we weer?
 
Top weekend. Weer mag de pret niet drukken.
Zeker allemaal 5 kg afgevallen door het harde werken en de bittere kou ... :ROFLMAO:
 
Schitterend!!
 
Wat een prachtig weekend! Mooi vastgelegd zo met de foto's. Ontzettend bedankt voor het delen, ben stik jaloers.

Had nog wel de hamvraag van de dag.
Leeft de dixie nog na al dit geweld?💩😆
 
Dat was geen verloren weekend!
Het leek mij meer een verslag van een maand.🤣
Mooi verhaal en mooie foto’s. Die makrelen! 🤤 Om jaloers op te worden.
 
Top weekend. Weer mag de pret niet drukken.
Zeker allemaal 5 kg afgevallen door het harde werken en de bittere kou ... :ROFLMAO:
De mannen hebben elke gram die ze eventueel verloren door de kou, er direct aangedronken met bier, bier en een potje bier…. 😂
 
Terug
Bovenaan Onderaan