Beef en Steak

Lang leve de whole Packer brisket!

Rox92

Kooltjesharker
Na 3 jaar in het bezit te zijn van een kamado en vele low and slow recepten die ik al gemaakt heb. Moest de brisket er toch echt eens aan geloven, maar dat riep ik al een tijdje. Al leek het dit jaar toch echt te gaan gebeuren omdat ik in april een mooie brisket heb kunnen scoren met 25% korting. Een mooie whole packer tierno.

99971.jpg

Maar gisteren was het dan echt zo ver, het is dierendag dus dat moet gevierd worden! Nee grapje, we kregen vrienden over de vloer wat echte vleeseters zijn, dus ik dacht ik ga ervoor. Dinsdagavond de brisket uit de vriezer gehaald en in de koelkast gelegd om te ontdooien zodat ik zaterdagavond het kon voorbereiden.

Zo gezegd zo gedaan en daar lag hij dan. Ik zag wel dat het op sommige stukken vrij dun was (minder dan 1 vinger dik) dus dat had ik weg gesneden. De bovenkant heb ik redelijk gelaten zoals het was omdat het niet een hele dikke fatcap had. Na het trimmen lekker geïnjecteerd met de jus met uitjes mix van maggie en ik heb mijn standaard short rib rub gebruikt (4 eetlepels zout en peper, 1 eetlepel paprikapoeder en 2 eetlepels knoflookpoeder)

155484.jpg

155510.jpg

155511.jpg

155523.jpg

De dag dat het echt ging gebeuren. De wekker ging om 5.15 waarop mijn vrouw alleen maar dacht waarom ga je er zo vredesnaam zo vroeg uit op zondag. En dat is ook wat ik dacht maar goed het was voor een mooi doel. Bbq aan gezet, rustig laten opwarmen en om 6:00 ging hij er dan ook echt op.

155577.jpg

En nu begon het wachten. Na 3 uurtjes even gekeken maar de bark was nog niet heel mooi, maar na 4.5 uur (10:41) zat de bark goed vast en toen ingepakt met wat restant van de jus.

155613.jpg

Thermometer ging nu ook in het vlees en die gaf 63 graden aan. Mooi voor de stall ingepakt dus. Van de stall heb ik uiteindelijk niks van gemerkt, de temperatuur bleef in een mooie lijn stijgen. Top!

Toen rond een uur of 15:00 gaf de thermometer 93 graden aan. Tijd voor de eerste priktest. Die was al veelbelovend maar ik vond het toch nog niet 100% dus besloot hem nog even te laten liggen. Om 15.30 gaf hij 95 aan en toen dacht ik dit is het moment. De point was misschien nog niet helemaal 100% maar de flat was er al helemaal klaar voor en het zou jammer zijn als die zou uitdrogen.

Dus de folie opengescheurd en de kamado weer dicht zodat de bark zich weer een beetje kon vormen. Na een half uur eraf gehaald, in nieuwe folie gedaan en zo de koelbox in. En nu weer wachten...

155718.jpg

Toen was het moment toch echt daar. De patatjes in de airfryer waren klaar. Tijd om de brisket aan te snijden! De jiggle zat er in ieder geval goed in en het snijden ging ook heerlijk soepel. Ik hoop dat de foto het heeft kunnen fotograferen want echt geduld voor foto's had ik niet, maar hij was nog heerlijk sappig. Daarna snel aangesneden en voor iedereen een stukje lean en fatty opgeschept. Helaas de bend en pull test vergeten want honger!

De smaak was erg lekker. De flat en point waren zacht en mals. Dus in dat opzicht echt missie geslaagd. Af en toe een droog stukje maar dat was van een dunner deel flat. Gelukkig is er nog wat over dus dat gaat straks lekker op een broodje als lunch.

155847.jpg

155850.jpg

155852.jpg

155853.jpg

Maar nu de grote vraag, is het de tijd waard geweest? Ja en nee, ja het was erg lekker maar vind het heel erg naar short ribs smaken. Waarbij de short ribs in 6 uurtjes altijd wel klaar zijn. Dus als ik weer een keer dit ga maken dan zal ik eerder voor short ribs kiezen.

Oja bijna vergeten de burnt ends van de point. Die heb ik ook nog gemaakt, maar was ik op de bbq vergeten. Oepsie. Dus die waren goed gekarameliseerd (en stiekem daardoor ook wel fantastisch lekker).

155898.jpg

Ziet er prima uit.
Per uur en euro heb je denk ik meer vlees met de briket dan met de shortribs?

Ziet er mooi uit!
Ik was al lezende al even bang dat je de burnt ends overgeslagen had en wilde het al vragen. Volgens mij heb jij ook aan alle stappen voldaan voor je 🐮-tje :giggle:

Over de Brisket vs. Short ribs - kan ik me redelijk in vinden: ik heb afgelopen weekend voor het eerst short ribs gemaakt (en twee weken eerder dus voor het eerst brisket), en inderdaad: de short ribs lijken behoorlijk op het "point" deel van de brisket. Dat viel mij ook op.

-O.

Ziet er heerlijk uit! Ik zit een beetje in hetzelfde kamp. Ik vind het een heerlijk stuk vlees, maar het is wel veel en duur vlees. het llijt me ook erg leuk om te maken. Komt er vast nog wel van.

Laatst bewerkt:
Ziet er prima uit.
Per uur en euro heb je denk ik meer vlees met de briket dan met de shortribs?

Dat zou zomaar kunnen. Al haal ik altijd de short ribs van de Sligro en die zitten rond de 30 euro de kg. Nog een voordeel van short ribs is dat ze, volgens mijn ervaring, veel gelijkmatiger garen. Dus minder snel droge stukken. Maar goed was zeker leuk om eens gedaan te hebben.

Ziet er mooi uit!
Ik was al lezende al even bang dat je de burnt ends overgeslagen had en wilde het al vragen. Volgens mij heb jij ook aan alle stappen voldaan voor je 🐮-tje :giggle:

Over de Brisket vs. Short ribs - kan ik me redelijk in vinden: ik heb afgelopen weekend voor het eerst short ribs gemaakt (en twee weken eerder dus voor het eerst brisket), en inderdaad: de short ribs lijken behoorlijk op het "point" deel van de brisket. Dat viel mij ook op.

-O.
Haha leuke cliffhanger het! Volgens mij heb ik ook aan alle voorwaarden voldaan. En anders moet het toch nog maar een keer haha.

Ziet er heerlijk uit! Ik zit een beetje in hetzelfde kamp. Ik vind het een heerlijk stuk vlees, maar het is wel veel en duur vlees. het llijt me ook erg leuk om te maken. Komt er vast nog wel van.
Even de aanbiedingen afwachten. Ik had deze met 25% korting kunnen kopen dus was het qua prijs goed te doen. Dan heb je veel waar voor je geld!

Ik deel dezelfde conclusie, vind brisket zelfs overrated.
Shortrib is beter, is eigenlijk 1 grote burnt-end.

Hele mooie bereiding, de point lijkt inderdaad op short ribs, de flat maken we eigenlijk nooit meer.
Vergeet de bend test, die bestaat officieel niet eens.
Volgens de KCBS (Kansas City Barbeque Society) is de enige officiele test de pull test.
In ieder geval, gefeliciteerd met je koetje
En welkom Bij "the Big Three"

Hele mooie bereiding, de point lijkt inderdaad op short ribs, de flat maken we eigenlijk nooit meer.
Vergeet de bend test, die bestaat officieel niet eens.
Volgens de KCBS (Kansas City Barbeque Society) is de enige officiele test de pull test.
In ieder geval, gefeliciteerd met je koetje
En welkom Bij "the Big Three"
Ah dan zat mijn gevoel goed. Voortaan dus gewoon lekker short ribs maken tenzij het een echt grote groep is. Ah grappig om te lezen dat de pull test een officiële test is en de andere niet. Maar die pull test is dus eigenlijk ook van toepassing bij short ribs ?

Dankjewel! Leuk om het koetje nu ook te hebben!

Ah grappig om te lezen dat de pull test een officiële test is en de andere niet. Maar die pull test is dus eigenlijk ook van toepassing bij short ribs ?

Dankjewel! Leuk om het koetje nu ook te hebben!
Short ribs zijn geen onderdeel van KCBS wedstrijden.
De vaste KCBS onderdelen zijn
-Kip
-Ribs (baby backs of belly ribs)
-Pulled Pork
-Brisket (flat in plakken en/of point als burnt ends)

Netjes hoor en gefeliciteerd met het koetje!

Goed werk. Ziet er heerlijk uit, pik.

Terug
Bovenaan Onderaan