BasBQ
Beef en Steak

Lamsrack

 
 

Jorte

Pitmaster
Berichten
951
Vrijdag keek ik in de ijskast en jawel, er lag nog een heerlijke lamsrack.
Lekker volgepropt met knof en rozemarijn en vervolgens langzaam laten garen (120 graden) op het ei tot 52 kern.
Vervolgens een half uurtje rust (mijn timing was niet perfect met het andere eten) en toen :

Andere kant:

Zag er best lekker uit:

en,


Smaakte prima, misschien iets teveel eiksnippers gebruikt, volgende keer een enkel snippertje denk ik.
Ik vind die reverse sear methode trouwens wel erg handig. Je kan alles klaarmaken en wanneer de rest van het eten ook klaar is het vlees even lekker afgrillen.

 
Dat ziet er heerlijk uit Jorte! Heb ik vorige week ook gedaan........ik zeg dat nu wel........er zijn helemaal geen foto's van..........Herstel: wij hebben vorige week gevast.
 
Prachtig rekje!
 
lekker hoor, daar is zeker niks mis mee
 
Dat heb ik nou nooit Jorte, dat er 'zomaar' een lamsrackje in de koelkast ligt...  :(
 
Sander72 zei:
Dat heb ik nou nooit Jorte, dat er 'zomaar' een lamsrackje in de koelkast ligt...  :(
Lekker rekje!

Bij mij bleek er ineens zomaar nog een lekker texels achterpootje in de vriezer te liggen, ongelooflijk! Eens kijken of we daar deze week iets mee kunnen :)
 
Zo ziet er goed uit, zelf nog nooit gemaakt maar gaat zeker op korte termijn gebeuren.
 
Ziet er mooi uit.

Even voor mijn beeld over de toegepaste techniek.

Eerst indirect met platesetter op 52 graden. Dan de platesetter eruit en dan opstoken?

Wat doe je dan met de platesetter? Neem aan dat je ook niet op een te koude ondergrond moet leggen?
 
Gerjan zei:
Ziet er mooi uit.

Even voor mijn beeld over de toegepaste techniek.

Eerst indirect met platesetter op 52 graden. Dan de platesetter eruit en dan opstoken?

Wat doe je dan met de platesetter? Neem aan dat je ook niet op een te koude ondergrond moet leggen?
Inderdaad eerst indirect met temp van het ei bij rooster ongeveer 120 graden.
Doorgaren tot kerntemp vlees 52 graden.
Ik haal dan de platesetter eruit met zo'n platesetter lifter. Het handige daarvan vind ik dat je die ook gewoon op koud oppervlak kan zetten omdat er geen direct contact is tussen koud oppervlak en de plate.
En dan de schuiven open en fikken maar  :)
 
ziet er lekker uit hoor!
 
Gerjan zei:
Ziet er mooi uit.

Even voor mijn beeld over de toegepaste techniek.

Eerst indirect met platesetter op 52 graden. Dan de platesetter eruit en dan opstoken?

Wat doe je dan met de platesetter? Neem aan dat je ook niet op een te koude ondergrond moet leggen?
Voor dit soort werk is er voor BGE ook een zogenaamd 'half moon grid' te koop, dan heb je een indirect en direct gedeelte in je ei en hoef je de platesetter er niet in te leggen. Nadeel is natuurlijk dat voor de bereidingen dan maar het halve oppervlak beschikbaar is, maar zeker bij een BGE large heb je dan nog zat plek voor een flink stuk vlees.

Nadeel van werken met platesetter op deze manier vindt ik dat de gloeiend hete platesetter het houten handvat van je platesetter lifter kan schroeien, omdat hij nog best lang warmte afstraalt. Zeker als je flink heet hebt gestookt gooi ik er meestal een alufolietje om het handvat van de lifter. Dan heb je daar geen last van.
 
Nice rack!!
 
@ El Fumarole: Handige tip. Bij low en slow valt het wel mee denk ik, maar bij hogere temp kan dat alufolie zeker nuttig zijn (zoals je ook aangeeft).
 
Terug
Bovenaan Onderaan