BasBQ
Beef en Steak

Lamsrack met Moorse kruidenmix

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.092
Beste bbq collega's

Laat ik nu afgelopen week een lamsrack in de vriezer vinden !!! 😍 🤩🥳
Dat was alweer lang geleden dat die gemaakt was op de bbq.
De liefhebber weet: indien goed bereid (perfect is ook zo persoonlijk vind ik) is lam echt helemaal fantastisch.
Dus: challenge (met mezelf) excepted!
Ging op zoek naar een recept. Standaard kom je dan uit op iets met olie, rozemarijn, tijm, citroen. Niks mis mee hoor, maar wilde graag eens wat anders.
Deze soort van variant is hier namelijk al eens de revue gepasseerd. Maar bij het lezen van citroen, dacht ik: wat dan met sumak? is daar iets mee te doen?
Sumak vindt ik namelijk erg interessant om daar iets mee te bereiden. We hebben het, maar gebruiken het niet vaak en dat is jammer.
Kom ik uiteindelijk uit op een Moorse kruidenmix en dit is het geworden:

ingrediënten:
2 racks van lam
2 eetlepels sesamzaad of chiazaad
2 eetlepels sumak (daar is tie!!!)
1 eetlepel knoflookpoeder
1,5 eetlepel komijnpoeder
0,5 eetlepel vers gemalen zwarte peper
een snuf chilipoeder voor een beetje pit, chilivlokken kan natuurlijk ook
een snufje zout.
OPTIE: een handje gehakte pecannoten

bereiding:
maak ca 24 uur van tevoren een dik papje van bovenstaande ingrediënten door alles bij elkaar te gooien met een scheut olijfolie erbij en smeer hier de lamracks mee in.
VERGEET NIET VAN TE VOREN DE LAMRACKS TE ONTVLIEZEN!!!
Stop het in een ziplock en hal er zoveel mogelijk lucht uit, of vacumeer het heel licht. Het is delicaat vlees. Pers het niet fijn bij het vacumeren!!!
Na 24 uur uit de zak halen en de korst met kruiden met een keukenpapiertje oid eraf vegen. Je wil tenslotte straks ook het vlees proeven, niet alleen kruiden.
Gaar het vlees indirect bij 100-150 graden tot ca 50gr kern. Daarna nog afgrillen tot ca 55gr kern.
Resultaat: iedereen stil aan tafel met hier en daar een traantje van puur geluk.

CHALLENGE SUCCEEDED!!!!

De pics or it didn't happen:

Ingrediënten
20240126_181121.jpg


Het hele zaakje in een ziplock, lichtjes vacuüm gezogen met een rietje :cool:

20240126_183357.jpg


Na 24 uur zit er een mooi kruidenkorstje op

20240127_165825.jpg


hup, op het rooster. je ziet, grotendeels de kruidenkost weg geveegd

20240127_170946.jpg


ff afgrillen toen de 50gr kern werd aangetikt

20240127_173707.jpg


zoals je ziet zijn de kruiden op een paar plekken verbrand. Dit kon eenvoudig met een keukenpapiertje verwijderd worden 😅

20240127_174105.jpg


aansnijden was al een feestje voor het oog, maar ook voor de neus

20240127_174345.jpg


op het bordje met eenvoudige pasta salade, zodat het lammetje niet ondergesneeuwd zou worden door andere, te heftige smaken

20240127_174534.jpg


OMG.................stilte.............

Wat was dit ongelofelijk lekker zeg.
De smaken van het vlees en de kruiden waren perfect in balans.


Dank voor het kijken
Rick
 
Schuif maar door...
Krijg je straks een bordje van mij.😋😋🥕
 
Die garing lijkt haast perfect Rick!
Mooi gedaan man, klinkt zalig!
 
Dat ziet er zo heerlijk uit.......
 
Dat ziet er allemaal lekker uit Rick!

Ik zal dat helaas niet gauw maken zo een verrukkelijk stuk lamsrack. Ze krijgen dat thuis helaas niet verwerk de smaak van lam, maar als ik dit zo weer zie loopt water me weer in de mond 😋
 
Dit is een hele mooie variatie!
Lam komt hier thuis eigenlijk te weinig voorbij.
(En op zijn Hollands gezegd ook niet meer te betalen)
 
Dit is een hele mooie variatie!
Lam komt hier thuis eigenlijk te weinig voorbij.
(En op zijn Hollands gezegd ook niet meer te betalen)
thnx

klopt, maar als het eens in de aanbieding is...... En het zijn ook maar kleintjes hoor.
af en toe moet je jezelf kietelen natuurlijk
Variatie doet eten toch?
 
Dat ziet er geweldig uit Rick! Doe mij maar een ribje ;)
 
thnx

klopt, maar als het eens in de aanbieding is...... En het zijn ook maar kleintjes hoor.
af en toe moet je jezelf kietelen natuurlijk
Variatie doet eten toch?

Ja, absoluut.

Het komt hier ook nog steeds voorbij, Maar sommige stukken vlees beginnen onbetaalbaar te worden.
 
Ja, absoluut.

Het komt hier ook nog steeds voorbij, Maar sommige stukken vlees beginnen onbetaalbaar te worden.
Het wordt er idd niet goedkoper op
Ff spontaan iets kopen om te proberen Is niet meer zo lachen als een paar jaar geleden
 
Wauw dat lammetje ziet er ff lekker uit :love: lekker zonder poespas gewoon met pastasalade, ik had graag een vorkje mee geprikt!
Gelukkig komt er zaterdag weer lamsvlees binnen want ik krijg nu echt trek in een stukkie lam 🥰
 
Wauw dat lammetje ziet er ff lekker uit :love: lekker zonder poespas gewoon met pastasalade, ik had graag een vorkje mee geprikt!
Gelukkig komt er zaterdag weer lamsvlees binnen want ik krijg nu echt trek in een stukkie lam 🥰
Thnx Jet
Tis delicaat vlees, maar als je de goede garing hebt Is het zooooo lekker
 
  • Leuk
Waarderingen: Jet
Ik vind lamsvlees heerlijk 🥰 en het is ook nog eens gezond 😉
Mijn wederhelft is gisteren naar Islam centrum geweest, een slager in Rotterdam, om tijgervoer te halen 🤭 er moet dan natuurlijk ook wat voor onszelf worden meegenomen!
Het is o.a. lamskotelet en een lamsbout zonder been geworden.
Ik weet niet hoe de prijzen op dit moment van lamsvlees zijn maar de koteletten waren 15,99 per kilo en de bout 16,99 per kilo en ik heb nog ff op hun site gekeken lamsrackje is 24,99 per kilo.
 
Geweldig Rick, zien er super uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan