Beste bbq collega's
Laat ik nu afgelopen week een lamsrack in de vriezer vinden !!!

Dat was alweer lang geleden dat die gemaakt was op de bbq.
De liefhebber weet: indien goed bereid (perfect is ook zo persoonlijk vind ik) is lam echt helemaal fantastisch.
Dus: challenge (met mezelf) excepted!
Ging op zoek naar een recept. Standaard kom je dan uit op iets met olie, rozemarijn, tijm, citroen. Niks mis mee hoor, maar wilde graag eens wat anders.
Deze soort van variant is hier namelijk al eens de revue gepasseerd. Maar bij het lezen van citroen, dacht ik: wat dan met sumak? is daar iets mee te doen?
Sumak vindt ik namelijk erg interessant om daar iets mee te bereiden. We hebben het, maar gebruiken het niet vaak en dat is jammer.
Kom ik uiteindelijk uit op een Moorse kruidenmix en dit is het geworden:
ingrediënten:
2 racks van lam
2 eetlepels sesamzaad of chiazaad
2 eetlepels sumak (daar is tie!!!)
1 eetlepel knoflookpoeder
1,5 eetlepel komijnpoeder
0,5 eetlepel vers gemalen zwarte peper
een snuf chilipoeder voor een beetje pit, chilivlokken kan natuurlijk ook
een snufje zout.
OPTIE: een handje gehakte pecannoten
bereiding:
maak ca 24 uur van tevoren een dik papje van bovenstaande ingrediënten door alles bij elkaar te gooien met een scheut olijfolie erbij en smeer hier de lamracks mee in.
VERGEET NIET VAN TE VOREN DE LAMRACKS TE ONTVLIEZEN!!!
Stop het in een ziplock en hal er zoveel mogelijk lucht uit, of vacumeer het heel licht. Het is delicaat vlees. Pers het niet fijn bij het vacumeren!!!
Na 24 uur uit de zak halen en de korst met kruiden met een keukenpapiertje oid eraf vegen. Je wil tenslotte straks ook het vlees proeven, niet alleen kruiden.
Gaar het vlees indirect bij 100-150 graden tot ca 50gr kern. Daarna nog afgrillen tot ca 55gr kern.
Resultaat: iedereen stil aan tafel met hier en daar een traantje van puur geluk.
CHALLENGE SUCCEEDED!!!!
De pics or it didn't happen:
Ingrediënten
Het hele zaakje in een ziplock, lichtjes vacuüm gezogen met een rietje
Na 24 uur zit er een mooi kruidenkorstje op
hup, op het rooster. je ziet, grotendeels de kruidenkost weg geveegd
ff afgrillen toen de 50gr kern werd aangetikt
zoals je ziet zijn de kruiden op een paar plekken verbrand. Dit kon eenvoudig met een keukenpapiertje verwijderd worden
aansnijden was al een feestje voor het oog, maar ook voor de neus
op het bordje met eenvoudige pasta salade, zodat het lammetje niet ondergesneeuwd zou worden door andere, te heftige smaken
OMG.................stilte.............
Wat was dit ongelofelijk lekker zeg.
De smaken van het vlees en de kruiden waren perfect in balans.
Dank voor het kijken
Rick
Laat ik nu afgelopen week een lamsrack in de vriezer vinden !!!

Dat was alweer lang geleden dat die gemaakt was op de bbq.
De liefhebber weet: indien goed bereid (perfect is ook zo persoonlijk vind ik) is lam echt helemaal fantastisch.
Dus: challenge (met mezelf) excepted!
Ging op zoek naar een recept. Standaard kom je dan uit op iets met olie, rozemarijn, tijm, citroen. Niks mis mee hoor, maar wilde graag eens wat anders.
Deze soort van variant is hier namelijk al eens de revue gepasseerd. Maar bij het lezen van citroen, dacht ik: wat dan met sumak? is daar iets mee te doen?
Sumak vindt ik namelijk erg interessant om daar iets mee te bereiden. We hebben het, maar gebruiken het niet vaak en dat is jammer.
Kom ik uiteindelijk uit op een Moorse kruidenmix en dit is het geworden:
ingrediënten:
2 racks van lam
2 eetlepels sesamzaad of chiazaad
2 eetlepels sumak (daar is tie!!!)
1 eetlepel knoflookpoeder
1,5 eetlepel komijnpoeder
0,5 eetlepel vers gemalen zwarte peper
een snuf chilipoeder voor een beetje pit, chilivlokken kan natuurlijk ook
een snufje zout.
OPTIE: een handje gehakte pecannoten
bereiding:
maak ca 24 uur van tevoren een dik papje van bovenstaande ingrediënten door alles bij elkaar te gooien met een scheut olijfolie erbij en smeer hier de lamracks mee in.
VERGEET NIET VAN TE VOREN DE LAMRACKS TE ONTVLIEZEN!!!
Stop het in een ziplock en hal er zoveel mogelijk lucht uit, of vacumeer het heel licht. Het is delicaat vlees. Pers het niet fijn bij het vacumeren!!!
Na 24 uur uit de zak halen en de korst met kruiden met een keukenpapiertje oid eraf vegen. Je wil tenslotte straks ook het vlees proeven, niet alleen kruiden.
Gaar het vlees indirect bij 100-150 graden tot ca 50gr kern. Daarna nog afgrillen tot ca 55gr kern.
Resultaat: iedereen stil aan tafel met hier en daar een traantje van puur geluk.
CHALLENGE SUCCEEDED!!!!
De pics or it didn't happen:
Ingrediënten
Het hele zaakje in een ziplock, lichtjes vacuüm gezogen met een rietje

Na 24 uur zit er een mooi kruidenkorstje op
hup, op het rooster. je ziet, grotendeels de kruidenkost weg geveegd
ff afgrillen toen de 50gr kern werd aangetikt
zoals je ziet zijn de kruiden op een paar plekken verbrand. Dit kon eenvoudig met een keukenpapiertje verwijderd worden

aansnijden was al een feestje voor het oog, maar ook voor de neus
op het bordje met eenvoudige pasta salade, zodat het lammetje niet ondergesneeuwd zou worden door andere, te heftige smaken
OMG.................stilte.............
Wat was dit ongelofelijk lekker zeg.
De smaken van het vlees en de kruiden waren perfect in balans.
Dank voor het kijken
Rick