BasBQ
Beef en Steak

Lamskroon met basilcum en honing

 
 
 

Derek

Kooltjesharker
Berichten
129
IMG_8578.jpg


lamskroon
1 plantje basilicim
2el vloeibare honing
1 knoflook
peper en zout
1 elolijfolie

IMG_8543.jpg


snij de basilicum fijn, pers de hele bol knoflook, meng dit met een flinke scheut honing ( zelf heb ik 2 eetlepels gedaan ) en een flinke scheut olijfolie en wat peper en zout.

Verwijder de vliezen van het lamskroontje en smeer in met de marinade. En laat het voor minimaal 2 uur in de ijskast rusten ( zelf heb ik het de helemiddag gedaan )
IMG_8566.jpg


En dan lekker op de BBQ.
IMG_8576.jpg


Helaas hebben wij een kerntempartauur van 55 graden aangehouden en dat was te laag. Uiteindelijk heb ik het in kleiner gesneden en weer heel even om en om op de BBQ gelegt.
 
ziet er wel goed uit, je hebt de 2e keer geen temperatuur meer gemeten?
 
Twee vragen Derek, is je thermometer geijkt? Want bij dit soort dingen scheelt 2 graden en hoop in je eindresultaat en heb je hem ingepakt in aluminiumfolie en nog zeker een minuut of 5 maar liever 8 a 10 laten rusten voordat je hem aansneed? In de folie gaart hij ook nog licht door dat kan net het verschil maken.

Ik ga met lam meestal naar de 55?C en na het rusten zit je dan op zo'n 57?C, medium rare.
 
Tja, helemaal niet bij stil gestaan om het nog even in de folie te wikkelen. Wij hebben het maar simpel op gelost door de kroon verder te snijden en het maar even om en om te doen. En daarna aanvallen  ;) en niet nog even temp.  ;D
 
Eigenlijk moet je al je vlees even laten rusten, als je het op het hete vuur gooit trekken de vezels samen uit reactie, door het te laten rusten ontspannen de vezels zich weer en verdelen de sappen zich weer door het vlees.
Als je het meteen aansnijdt dan verlies je een groot deel van de sappen doordat het uit het vlees wordt geperst. Dus van rusten blijft je vlees sappiger.
 
Heb je hem indirect gedaan? Of eerst even direct en daarna laten garen indirect?
 
noskos zei:
Heb je hem indirect gedaan? Of eerst even direct en daarna laten garen indirect?

Dat wil ik ook wel weten(hoe het moet), heb er 2 in de vriezer liggen ::)
 
Terug
Bovenaan Onderaan