BasBQ
Beef en Steak

Lamsbout met olijfhout en Lavendel

 
 

Mjdeffie

Kooltjesharker
Berichten
193
Afgelopen weekend leek het wel de officieuze nationale PP weekend. Nou bij ons niet. Wij hadden 1,7 kilo gemarineerde achter lamsbout met bot op het ei.

7asy6yqa.jpg


De lamsbout eerst 12 uur marineren in een rode wijn marinade met oregano, knoflook en basilicum. Droogdeppen en daarna indirect op het ei samen met olijfbomen hout als rookhout en halverwege enkele takjes Lavendel bloemen. Het olijfhout komt uit eigen tuin van een dode boom van 450 jaar oud die 2 jaar geleden door de winter dood is gegaan. Snik.
qahypuje.jpg


De dom temp wilde ik rond de 90 houden en dat is wel ff werken maar het is goed gelukt
mumu2uqy.jpg

uja4aseg.jpg

ygadu8et.jpg

ga8edapa.jpg


Tijdens de sessie ruik je het olijfhout en na de toevoeging van de Lavendel komt een lichte vanille geur uit het ei, echt lekker. Na 4,5 uur is de kerntemp. 56 graden en heb ik de bout van het rooster gehaald en ingepakt, de kerntemp steeg naar 59 graden. Bij het aansnijden was het mooi ros?, maar nu is de vraag hoe smaakt het. Nou heerlijk richt rokerig met een frisse toon, en af en toe een touch van een bloempje, wij vonden het erg lekker.
De marinade heb ik tot 1/3 ingekookt en daarna tomatenpuree toegevoegd, de favoriete manier voor ons voor een lekkere saus bij lamsbout.
Erbij aten we roseval uit de oven en wat groente. Als wijn dronken we een pinot noir van Staetenlandt uit Nieuw Zeeland.

Voor een zondag weer een leuke sessie
 
Zo, dat was wel een lekker prakkie!
 
Ik ben gek op lamsvlees en dit ziet er heerlijk uit zeg!
 
Marieken zei:
Lekker! Lavendel, ga ik ook zeker eens proberen...
Hier zijn we ook fan van Lavendel maar je kan snel teveel toevoegen vandaar dat ik voorzichtig met 3 takjes ben begonnen en dat ging goed, 2 a 3 extra zou misschien ook nog kunnen maar ben bang dat het snel zeep wordt wat je proeft ipv een bloemetje
 
Ziet er echt super uit!! ;)
 
Zo dat heb je goed klaargemaakt daar is over nagedacht ziet er lekker uit.
 
Erg mooi dit. Chapeau.
 
Ziet er zeer smakelijk uit. Weer een idee opgedaan :)
 
Zo... Dat ziet er bijzonder smakelijk uit !
 
dat ziet er zeer smakelijk uit, bedankt voor het delen
 
Mooi vlees van het lam gaat er bij ons ook altijd wel in.

Ziet er heel smakelijk uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan