Beef en Steak

Koudgerookte zalm

baconstrips

Stoker
Voor het eerst zalm koud gerookt. Eerder wel kaas koud gerookt, maar dat is sowieso al voedselveilig.
Het voedselveilig maken van de vis met alleen de pekel hield me even tegen. Tot nu dan.
Het recept van Ewald gevolgd. Gevarieerd met verschillende borrels: talisker, lapgroiagh en zacapa.

Hier de verse zalmzijde in drie stukken verdeeld.
1000075724.jpg

Bestrooid met de kruiden voor de pekel zoals beschreven door Ewald. Zoekfunctie zalm en Ewald brengen je bij het recept.
Hier met zacapa rum.
1000075733.jpg

De foto's met lapgroigh en talisker pakken niet...

Op de bbq, koud roken met rookmot in de csg, ik gebruikte rookmot van beukenhout. Om 17u erop en de volgende dag om 6u30 eraf. Het rookmot wat helemaal opgebrand. Toen ik de kamado opendeed rook ik nog wel rook.
1000075945.jpg

1000075959.jpg

Hier is het half 7 in de ochtend, de zalmen zien er goed uit. Nu nog drie dagen in vacuüm.
1000075980.jpg

Nu kan het aansnijden beginnen. Het ruikt super!
1000076147.jpg

Jaaaaa! Wat is dit lekker... wat een feest!
1000076148.jpg

1000076151.jpg

1000076154.jpg

Dit ga ik zeker nog vaker maken.

Ziet er fantastisch uit! Wat een wereld van verschil met gerookte zalm uit de supermarkt hè!

Het is er weer tijd voor... zaligheid!

Als de temperatuur laag genoeg is en je volgt de instructies kan er weinig mis gaan.
- je CSG moet wel blijven branden 🤞-
Heerlijke geuren en veel eer van je werk!

Dat ziet er zeer smakelijk uit, was er nog 1 die de voorkeur had?

Hier ook regelmatig gerookte zalm , ziet het heerlijk uit .😋

Dat ziet er zeer smakelijk uit, was er nog 1 die de voorkeur had?
Ja, het stukje met de talisker beviel het beste. Met afstand vult mijn leidinggevende hier aan.

Geen idee waarom. Mogelijk speelde mee dat we deze als eerste proefden. Ook was dit het staartdeel, En het dunste stuk van de drie.

De volgende keer maak ik alleen die variant.
Laphroigh, een rokerige whisky, is misschien too much op gerookte zalm (naar onze smaak), al ik talisker ook wel pittig.

Maargoed, sowieso lekker spul.

Terug
Bovenaan Onderaan