BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte zalm

 
 

VeloChill

Kooltjesharker
Berichten
129
Had al een hele tijd op mijn lijstje staan om eens zalm koud te roken... de CSG op basis van een koekblik en een aquarium pompje had ik enige tijd terug in elkaar geknutseld en getest.

Op de site van Mac's BBQ Pit een recept gevonden en deze aangehouden.


Vrijdag bij de Sligro een pond zalm gehaald.
Zaterdagmorgen droge pekel gemaakt en onder en over de zalm gestrooid.
IMG_1657.jpg


Na 12 uur afgespoeld onder de kraan en droog gedept om nog eens 12 uur te drogen in de koelkast op een rekje.

Zondagochtend aan de slag gegaan met de CSG, en eerder had ik niet goed genoeg getest want nu ging hij telkens uit... het venturi systeem werkte niet goed, na een tijdje prutsen toch de zalm erop en op hoop van zegen...
Na tig keer opnieuw aansteken en klooien met kaarsjes en aanmaakblokjes, na 8 uur gerotzooi een beetje verslagen de zalm eraf gehaald. In de shoutbox nog ff nagevraagd of het wel eetbaar zou zijn...

Vandaag het resultaat geproefd en het smaakte eigenlijk super goed, veel beter dan ik verwacht had met dat beetje rook wat er overheen is gegaan.
DSC_0075.jpg


De foto's van de broodjes zalm met kruidenkaas en komkommer zijn niet gemaakt, broodjes waren gelijk op.

Inmiddels nog wat aan de csg aangepast en nu duurt het 3+ uur voordat er minder rook uitkomt, het is alleen wel een beetje een vies plakkerig gebeuren...
DSC_0074.jpg



Doordat het tijdens het roken zo tegen viel nog maar weinig foto's gemaakt, les voor de volgende keer, gewoon alles op de foto en als het mislukt is, kun je het bericht altijd niet posten ipv maar 2 foto's zoals nu...
 
je bent lekker bezig, gewoon blijven oefenen  ;)
 
Mooi dat het resultaat toch goed was.

Je had anders ook de eierdoos methode kunnen gebruiken.
Spuit hierbij een eierdoos nat, vul deze met rookmot en leg hier drie hete briketten bovenop. Je kan de zijkanten een beetje openvouwen voor wat trek.
Dit rookt zeker een uur, herhaal dit nog twee keer en je hebt een heerlijk resultaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan