BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte zalm

 
 
 
 

Frits

Administrator
Forumleiding
Berichten
19.965
IMG_2666.JPG

Dit recept heb ik van Niek gekregen, die het van Ad had die het van Smoker Cooking.com had.

Ingredi?nten:

- 1 Zalm (of meerdere stukken)

Voor de pekel oplossing

- 1 gallon Water (3,785 liter)
- 340 gram kosher zout
- 1 3/4 cups suiker
- 1/4 cup Maple syrup
- 2 tenen geplette knoflook
- 2 eetlepels geplete peper

Werkwijze:

Het beste is om ontdooide zalm te gebruiken omdat hierbij de celwanden door bevriezing kopot zijn gemaakt zodat de pekeloplossing beter zijn werk kan doen en dat mogelijke parasieten in de zalm door de bevriezing gedood zijn.

Maak de pekeloplossing door 1 liter water te koken met alle andere ingredi?nten, als het kookt 5 minuten laten pruttelen

IMG_2650.JPG


Doe dit nu in een grote bak samen met de rest van het water zo koelt de pekel vast een stuk.

Om te kijken of de pekel oplossing goed is kan je er een gekookt ei in leggen, als deze blijft drijven is het goed zo niet los dan nog eens een 1/4 cup zout toe.

IMG_2653.JPG


Zet het nu enige uren in de koelkast zodat de temperatuur naar de 7 C gaat.

Als de pekeloplossing de juiste temperatuur heeft mag de zalm erin voor 6 tot 12 uur.

IMG_2656.JPG


Hierna de zalm voorzichtig afspoelen en een half uur in een bak met water laten spoelen.

IMG_2659.JPG


Hierna kan je een klein stukje afsnijden om te proeven of het niet te zout is, zo ja spoel het dan nog eens voor tien a vijftien minuten (niet langer want dan gaat de zalm weer water opnemen). Je kan ook een klein stukje zalm voorzichtig in de magnetron opwarmen als je het nog niet rauw durft te proeven.

Nu moet de zalm 12 uur op een rekje in de koelkast drogen.

IMG_2660.JPG


Smoker klaarmaken met de ProQ Cold Smoke Generator (CSG). Heb er nog wat extra droge kruiden opgestrooid.

IMG_2661.JPG


Op de smoker

IMG_2664.JPG


Zalm erop

IMG_2662.JPG


en nu lekker een tijdje roken 12-16 uur !

Ik heb het zelf bij tien uur gelaten.

foto.JPG


Dit is de zalm

IMG_2666.JPG


Even verdeeld en vacuum verpakt, ??n voor de buren, ??n voor mijn ouders en ??n voor morgen

IMG_2670.JPG


Bedankt voor het kijken!
 
je bent er maar weer druk mee, succes
 
Frits, is dit het recept wat Ad ook maakte?
 
Ja joh, ik heb er overheen gelezen, je hebt het in het begin geschreven .....oude doos whoehaa . Ik heb die ook gemaakt, en mij staat bij dat ik hem te flauw vond, dus ik ben benieuwd naar jouw ervaring.
 
Dominique zei:
Ja joh, ik heb er overheen gelezen, je hebt het in het begin geschreven .....oude doos whoehaa . Ik heb die ook gemaakt, en mij staat bij dat ik hem te flauw vond, dus ik ben benieuwd naar jouw ervaring.

Mijn mening zal je niet krijgen Dominique ;) ik eet geen vis. Maar ik zal de gasten zeker vragen wat ze ervan vinden.
 
mag jij ook al geen vis van de "dokter" Frits?  ;)
 
Nee, ik houd niet van vis en daarom eet ik het niet. Maar er zijn veel mensen die het wel lekker vinden en daar maak ik het graag voor klaar. Blijft er ook meer vlees voor mij over ;).
 
En toch lijkt het een lekker visje te worden  8)

Ben ook erg benieuwd naar het eindresultaat.
 
Zo de smoker staat aan, onder een geimproviseerd afdakje ;). de rest staat bij de eerste post van het draadje.

IMG_2665.JPG
 
Wat voor kruiden heb je op je mot gestrooid Frits?
 
noskos zei:
Wat voor kruiden heb je op je mot gestrooid Frits?

Thijm, rozemarijn en marjolein heb ik erop gegooid, merk er trouwens niet veel van.
 
De zalm is klaar, de laatste foto's zijn geplaatst!
 
Goed gelukt dacht ik zo.
Maar hoe smaakt ie nou?
 
Mike dat zal ik je morgen vertellen. Ik ben bang dat als je het gelijk eet teveel naar asbak smaakt.
 
ziet er prachtig mooi uit Frits
 
Terug
Bovenaan Onderaan