Dit recept heb ik van Niek gekregen, die het van Ad had die het van Smoker Cooking.com had.
Ingredi?nten:
- 1 Zalm (of meerdere stukken)
Voor de pekel oplossing
- 1 gallon Water (3,785 liter)
- 340 gram kosher zout
- 1 3/4 cups suiker
- 1/4 cup Maple syrup
- 2 tenen geplette knoflook
- 2 eetlepels geplete peper
Werkwijze:
Het beste is om ontdooide zalm te gebruiken omdat hierbij de celwanden door bevriezing kopot zijn gemaakt zodat de pekeloplossing beter zijn werk kan doen en dat mogelijke parasieten in de zalm door de bevriezing gedood zijn.
Maak de pekeloplossing door 1 liter water te koken met alle andere ingredi?nten, als het kookt 5 minuten laten pruttelen
Doe dit nu in een grote bak samen met de rest van het water zo koelt de pekel vast een stuk.
Om te kijken of de pekel oplossing goed is kan je er een gekookt ei in leggen, als deze blijft drijven is het goed zo niet los dan nog eens een 1/4 cup zout toe.
Zet het nu enige uren in de koelkast zodat de temperatuur naar de 7 C gaat.
Als de pekeloplossing de juiste temperatuur heeft mag de zalm erin voor 6 tot 12 uur.
Hierna de zalm voorzichtig afspoelen en een half uur in een bak met water laten spoelen.
Hierna kan je een klein stukje afsnijden om te proeven of het niet te zout is, zo ja spoel het dan nog eens voor tien a vijftien minuten (niet langer want dan gaat de zalm weer water opnemen). Je kan ook een klein stukje zalm voorzichtig in de magnetron opwarmen als je het nog niet rauw durft te proeven.
Nu moet de zalm 12 uur op een rekje in de koelkast drogen.
Smoker klaarmaken met de ProQ Cold Smoke Generator (CSG). Heb er nog wat extra droge kruiden opgestrooid.
Op de smoker
Zalm erop
en nu lekker een tijdje roken 12-16 uur !
Ik heb het zelf bij tien uur gelaten.
Dit is de zalm
Even verdeeld en vacuum verpakt, ??n voor de buren, ??n voor mijn ouders en ??n voor morgen
Bedankt voor het kijken!