BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte zalm

 

Coll

Kooltjesharker
Berichten
175
Vandaag maar weer eens zalm doen koud roken volgens het recept van noskos.

Woendagochtend heb ik zalm gekocht 3 mooie stukken van 1kg. Dus thuis meteen maar in de pekelmix gelegd.
grofzeezout, licht bruine basterdsuiker, gedroogde dille en gekneusde jeneverbessen.
Deze heb ik tot donderdagavond in de koeling gehad staan.
Donderdagavond heb ik ze netjes af doen wassen met koud water en voorzichtig drooggedept. De bak weer netjes schoon gemaakt, droogrekje erin en de zalmzijdes erop gelegd.

Deze heb ik ook weer in de koeling verder laten drogen tot zaterdagochtend.

De coldsmoke generator gevuld met rookmot en in de fat fred gezet samen met de zalmzijdes en de rookmot aangestoken.
(deze keer had ik niet gekozen voor de electrische coldsmoker maar voor de een spiraal. De electrische coldsmoker gaf de vorige keer veel zwarte teer af, althans zo leek het dat het een soort van teer was en wil zien of dit zo beter gaat en ook goed werkt)

Uiteindelijk vond ik dat van het cold smook rekje te weinig rook vandaan kwam dus toch maar alles afgedekt met aluminium folie en de electrische coldsmoker aangezet. Toen kreeg ik pas echt fatsoenlijke rook

Nadat de zalmzijdes 10 uurtjes in de rook te hebben gelegen heb ik ze om 15.15uur eraf gehaald en weer netjes terug de koeling in gedaan.

Deze zalmzijdes zijn helaas niet voor eigen consumptie maar op verzoek van mn buurtjes, familie en vrienden. Die allemaal een graag een portie wouden hebben.

Maandag ga ik ze trancheren en vacumeren. Foto hiervan volgt nog in de reacties hier onder deze post.

Fijne paasdagen allemaal en maak er een paar mooie dagen van. Dat ga ik ook doen.... touren met de MINI.

Foto's wou ik op volgorde plaatsen maar dat doet ie weer eens niet.... dus ze staan een beetje door elkaar.
79bac746b45c4ffe51553c21d416bea5.jpg
ee0395cc6f6298e738b9d2d612da4d31.jpg
efaef341332141e3f773711a3534e739.jpg
54eba70d084a97125c878416ee435e32.jpg
86583b4eabef2ff43c1925a1f43d8e76.jpg
5999fcb87c8dd03454b8bd193fa88d8f.jpg
5286f065b4c105c867536e56685b2e93.jpg
ccb4a7459ac8b7a0dec5a1967eb32866.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk
 
Lekker hoor. Ziet er mooi uit.

Veel plezier met de tourtochten. Je heb perfect weer
 
  • Leuk
Waarderingen: Coll
Lekker hoor. Ziet er mooi uit.

Veel plezier met de tourtochten. Je heb perfect weer
Dank je wel we hebben idd heerlijk weer om tussen de tulpen door te rijden

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk
 
Dank je wel.

Ik zie nu pas dat ik hem eigenlijk in de rookkamer had moeten plaatsen......
Maargoed dat zal het beheer dan wel doen denk ik

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk
 
Dank je wel we hebben idd heerlijk weer om tussen de tulpen door te rijden

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk
Nu wil ik het weten ook.
Is het een morris mini of een BMW mini?
 
  • Leuk
Waarderingen: Coll
Dit is low and slow en ik zie een foto van de zalm op de bbq. Dus het past prima
 
  • Leuk
Waarderingen: Coll
Jou buurtjes familie en vrienden hebben maar geluk met zo’n chef vlakbij.

Het ziet er weer heerlijk uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Coll
De zalm ziet er voortreffelijk uit Coll 🤩 jij gaat heel veel mensen heel blij maken 😃
 
  • Leuk
Waarderingen: Coll
Koud gerookte zalm zo lekker! Dan weet je ook direct dat supermarkt zalm niet echt gerookt is ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Coll
Koud gerookte zalm zo lekker! Dan weet je ook direct dat supermarkt zalm niet echt gerookt is ;)
Eigen gerookte zalm blijft het lekkerste he.... en zeker fijn als die weer in de aanbieding is bij Lidl

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk
 
Was het dit weekend niet wat warm voor koud roken? 😳
 
  • Leuk
Waarderingen: Coll
Terug
Bovenaan Onderaan