BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte zalm op Kamado

Hi Michiel,

Ja, na de droge pekel marinade spoel ik de zalm af, dan dep ik deze droog met keukenrol (stevige, enkel laags) en gaat de zalm zo op een rooster de koelkast (4c ongeveer) onafgedekt.

Na het koudroken de zalm 24 uur in een ziplock zak om de scherpe rookrandje te laten wegvloeien. Dit verschil proef je echt, probeer het verschil door dit zelf te proeven. De dag erna is het echt nog lekkerder.

 
En twee dagen daarna n?g lekkerder!

Het is juist niet zo dat de rooksmaak eruit moet trekken, die rooksmaak trekt er juist dieper in en verdeelt zich daardoor beter. Dit geldt overigens voor het roken van allerlei andere zachte producten ook. Proef maar eens met een blokje kaas na het roken, een dag later en een week later... steeds lekkerder!

Veel rookgenot!

Trouwens, ik sta dit jaar weer bij SantaQ in Lunteren bij onze sponsor Vuur en Rook met een koud rook demo en proeverijtje van kaas, eendeborst, zalm en spicy nuts!
 
Sander, da's leuk bij Vuur en Rook zeg je,.......wanneer is dat.
 
14 december... en Dominique komt ook!
 
Ik ben om.......
 
Sander72 zei:
En twee dagen daarna n?g lekkerder!

Het is juist niet zo dat de rooksmaak eruit moet trekken, die rooksmaak trekt er juist dieper in en verdeelt zich daardoor beter. Dit geldt overigens voor het roken van allerlei andere zachte producten ook. Proef maar eens met een blokje kaas na het roken, een dag later en een week later... steeds lekkerder!

Veel rookgenot!

Trouwens, ik sta dit jaar weer bij SantaQ in Lunteren bij onze sponsor Vuur en Rook met een koud rook demo en proeverijtje van kaas, eendeborst, zalm en spicy nuts!
Ah dan snap ik het, dank  :-B. Goed dat je Vuur en Rook noemt, die had ik al gespot omdat ik nog wat accessoires nodig heb en die ga ik dan daar bestellen. En nu ga ik pekelen! Mooi weekend allen
 
Heb laatst voor een whisky proeverij een zijde eerst gemarineerd in whisky, daarna gepekeld enz. Leuk om eens een keer mee te experimenteren.  Vond het zelf niet geweldig lekker, maar de whisky drinkers vonden het geweldig. Moet de volgende keer weer maken.
 
Eddy6844 zei:
Heb laatst voor een whisky proeverij een zijde eerst gemarineerd in whisky, daarna gepekeld enz. Leuk om eens een keer mee te experimenteren.  Vond het zelf niet geweldig lekker, maar de whisky drinkers vonden het geweldig. Moet de volgende keer weer maken.
Ik moet je bekennen dat ik gisteren gelijk met de (hele) zalm, een fles Chivas 12 yr heb gehaald voor erbij :p
 
Ik zou dat omdraaien... eerst pekelen, dan drogen, dan laagje whisky met kwastje aanbrengen en lekker in laten trekken en daarna lekker wat koude rook erover... jummie, ik krijg trek!
 
Wat Sander zegt. Met pekelen heb je eem soort wisselwerking en trek je je whisky er weer deels uit. Wat whisky door de pekel zou ik ook nog doen.
 
MichielW zei:
Eddy6844 zei:
Heb laatst voor een whisky proeverij een zijde eerst gemarineerd in whisky, daarna gepekeld enz. Leuk om eens een keer mee te experimenteren.  Vond het zelf niet geweldig lekker, maar de whisky drinkers vonden het geweldig. Moet de volgende keer weer maken.
Ik moet je bekennen dat ik gisteren gelijk met de (hele) zalm, een fles Chivas 12 yr heb gehaald voor erbij :p


Ik denk dat ik het ook zo zou doen dan houd je de smaak tenminste puur.
De zalm smaakt naar zalm en de whisky taste naar behoefte innemen. :D
 
Tja. Heb ook getwijfeld om na te strijken. Maar mijn insteek was om iets wat ligt te drogen niet steeds weer nat te maken. Keuzes in je leven h?.
 
Terug
Bovenaan Onderaan