BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte zalm op Kamado

 
 
 
 

Marcel

Pitmaster
Berichten
824
Na de Zalm eerst in een droge pekel mix van zout, basterdsuiker, verse dille, citoenthijm, dragon, mosterdzaad, peper en knoflook 24 uur afgedekt te hebben vertoefd in de koelkast. Heb ik de hierdoor stevig geworden zalm nog 15 uur laten drogen in de koelkast.

Vandaag was het zover en inmiddels liggen de zalmmoten twee uur in de rook, met nog acht uur te gaan.

Dan nog minimaal 15 uur afgedekt in de koelkast en mooi trangeren.
Dit gaat smullen worden.

Vooralsnog gaat het allemaal super. Als er nog tips zijn waarop ik moet letten hoor ik ze graag.

61197879b5c57849572746f8ce897d99.jpg
 
Ziet er al lekker uit! Wat gebruik je voor de rook? CSG?

Ga je alles trancheren en dan invriezen? Of haalt het de vriezer niet?

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

 
wijmaar zei:
Ziet er al lekker uit! Wat gebruik je voor de rook? CSG?

Ga je alles trancheren en dan invriezen? Of haalt het de vriezer niet?

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
Ik heb rookmot gebruikt. Deze gevuld met 1/3 kers en 2/3 beuk.

Of het de vriezer haalt? Denk het niet. Als ik het zou invriezen gaat deze er zonder te trangeren in.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoelang de gerookte zalm, zoals gemaakt, goed blijft in de koeling als ik 'm vacumeer. Weet iemand dat?
 
Marcel zei:
wijmaar zei:
Ziet er al lekker uit! Wat gebruik je voor de rook? CSG?

Ga je alles trancheren en dan invriezen? Of haalt het de vriezer niet?

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
Ik heb rookmot gebruikt. Deze gevuld met 1/3 kers en 2/3 beuk.

Of het de vriezer haalt? Denk het niet. Als ik het zou invriezen gaat deze er zonder te trangeren in.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoelang de gerookte zalm, zoals gemaakt, goed blijft in de koeling als ik 'm vacumeer. Weet iemand dat?
sowieso een week. Durf het verder niet zeggen. Maar mijn laatste keer had ik hem een week in de koeling liggen namelijk.

Ziet er goed uit Marcel. Eigen gerookte zalm kan niks tegen op.
 
Nog even onder het genot van een espresso het slaatste stukje rook opsnuiven buiten.
De CSG heeft deze keer goed gewerkt, dus zonder er halverwegen een paar keer mee te stoppen. Volgens mij omdat ik de CSG luchtig genoeg heb gevuld en er voldoende luchtcirculatie was.

De tempratuur is mooi laag gebleven en de rook uit de Kamado is als een lichte condens sluier.

Echt prachtig. Ik kan niet wachten tot het 20:00 is.
21f95fa6ffc20ff827a356de9e44c1c8.jpg
 
Da's genieten man, pura vida!

Blijft weken goed maar hou je toch niet vol!

Zalm met room door de pasta met wat kappertjes is ook echt de bom!
 
OMG.......
CSG heeft mooi zijn werk gedaan. Het ruikt heerlijk. Heel voorzichtig de Zalm gedempt met keukenrol.  Prachtig mooi vettig en slechts aan mijn vingers gelikt.

De 3 stukken zalm, per stuk, in een ziplok gedaan. Ik weet ook niet waarom, maar dat zegt de receptuur. Nu nog 24 uur in de koeling.

Wat een kwelling.......

a417b07e255e88c37f1872a16f4311e7.jpg
 
Gaaf hoor!! Ziet er heerlijk uit!

Ik heb direct uit de rook geproefd, en 24u later, is het wachten meer dan waard! Echt veel lekkerder na 24u wat mij betreft.

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

 
Die 24uur meteen NA het roken, is ervoor zodat de rook n?t iets minder scherp wordt qua smaak ;)
 
Fantastisch, ziet er echt smakelijk uit! moet ik zeker een keer proberen.
 
Wat een geweldige manier om het weekend mee in te gaan.

2 van de 3 moten gefacumeerd en op advies niet in de vriezer gedaan. Onder het mom van, deze zijn eerder op dan dat ze bedolven raken in je koelkast.

Tja wat doe je dan met die ongevacumeerde....
Klaar maken om te fileren dus, randen eraf en schuin aangesneden.
En dan niet 3 plakjes er al af halen lukte me niet.

Zacht, Super smaakvol en vol heerlijke vetten, en niet te rokerig. Nog niet eens echt op kamer tempratuur laten komen.

Met nog 5 uur te rusten op naar de borrel van 20:00 (geen foto's ivm AVG) om soldaat te maken.

Dit is wel echt de moeitje waard eens zelf te maken. Het is niet eens zo lastig om te maken. Het niets mogen doen geeft hierbij de uitdaging, ik noem het voortaan ULTRA LOW and SLOW

Bedankt voor het mee lezen, de reacties, tips en adviezen.
42f30069be73009a3fe1a5e885d5cee5.jpg
 
Marcel zei:
Wat een geweldige manier om het weekend mee in te gaan.

2 van de 3 moten gefacumeerd en op advies niet in de vriezer gedaan. Onder het mom van, deze zijn eerder op dan dat ze bedolven raken in je koelkast.

Tja wat doe je dan met die ongevacumeerde....
Klaar maken om te fileren dus, randen eraf en schuin aangesneden.
En dan niet 3 plakjes er al af halen lukte me niet.

Zacht, Super smaakvol en vol heerlijke vetten, en niet te rokerig. Nog niet eens echt op kamer tempratuur laten komen.

Met nog 5 uur te rusten op naar de borrel van 20:00 (geen foto's ivm AVG) om soldaat te maken.

Dit is wel echt de moeitje waard eens zelf te maken. Het is niet eens zo lastig om te maken. Het niets mogen doen geeft hierbij de uitdaging, ik noem het voortaan ULTRA LOW and SLOW

Bedankt voor het mee lezen, de reacties, tips en adviezen.
42f30069be73009a3fe1a5e885d5cee5.jpg
Je wilt nooit geen andere zalm meer Marcel. Geniet ervan vanavond bij de borrel.
 
Resultaat is echt prachtig en ik dacht dat dit erg lastig zou worden op een kamado. Niet dus, ik moet dit zeker ook een keer proberen  :)
 
Lastig op een kamado? Heel makkelijk juist op een kamado!

Maar koud roken kan zelfs in een verhuisdoos jong?h!  B-)
 
Lekker bezig geweest Marcel. Zalm ziet er goed uit. Nog speciale dingen gedaan met de pekel?
Die CSG lijkt me een leuk speeltje voor onder de boom Toch maar eens op het verlanglijstje zetten.
 
Sander72 zei:
Lastig op een kamado? Heel makkelijk juist op een kamado!

Maar koud roken kan zelfs in een verhuisdoos jong?h!  B-)

Sander + 1
Nog nooooit geprobeerd maar moet zeker kunnen. :D
 
Bram zei:
Lekker bezig geweest Marcel. Zalm ziet er goed uit. Nog speciale dingen gedaan met de pekel?
Die CSG lijkt me een leuk speeltje voor onder de boom Toch maar eens op het verlanglijstje zetten.
Ha Bram,

Nee niet speciaal, gewoon m'n faforiet.
Op zo'n 1,5 Kg zalm. 1, 3 kg grove zee zout. 600 gram basterdsuiker,
Flinke bos verse; dille, citroen thijm en dragon. 37 Gram gekneusd mosterdzaad en vers gemalen peper naar eigen believen.
Toch niet heel speciaal...... 
 
Daar zit toch best wat ingredi?nten in
Dat zal smullen geweest zijn. Zal mij benieuwen of het de vriezer / eind van de week gaat halen
 
Hee Marcel, wat gaaf dat je zo enthousiast bent ?n dat het resultaat ernaar is. Ik ga dit weekende testen en daarna voor een Kerstborrel de zalm inbrengen (tip: in de aanbieding bij de Makro nu!). Twee vragen nog: laat je na het afspoelen de zalm onafgedekt drogen? En ik lees ook dat je na het roken de zalm moet laten rusten, enerzijds dat de smaak er nog meer intrekt (lijkt me eerlijk gezegd niet zo, maar ok) en anderzijds om de ergste rooksmaak eraf te laten gaan. Maar gebeurt dat dat ook als je de zalm inpakt of zoals jij gedaan hebt, in die bags stopt? Als in: dan kan de rooksmaak er toch niet uit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan