Beef en Steak

Koud gerookte zalm...... en nog wat meer.

Job V

Sprokkelaar
Na het lezen van het verhaal van @Ewald was ik ook gegrepen door het idee om een keer koud te gaan roken.
Recept Ewald

Na mezelf wat in te lezen was het duidelijk dat er een Cold Smoke Generator (CSG) en rookmot(oftewel zaagsel) moest komen. Voor de kenners waarschijnlijk al te zien: mijn CSG zat te vol waardoor hij halverwege over de rand brandde, en ik de CSG een keer moest bijvullen. Lesson learned.....

WhatsApp Image 2025-09-30 at 08.48.11.jpeg

Na deze aangeschaft te hebben (voor Beuken rookmot gekozen) wilde ik 1 of 2 zalmzijdes kopen. Deze waren even niet beschikbaar, dus ben ik voor stukken zalm gegaan. Het ziet er misschien iets minder leuk uit, is iets meer werk, maar werkt naar mijn idee prima. Een voordeeltje is dat mijn zalm wat meer rook heeft gevangen dan wanneer je een volledige zalmzijde gebruikt.

WhatsApp Image 2025-09-30 at 08.48.11 (1).jpeg

Hier hadden de zalmstukken al 4 dagen in de pekel gestaan. Hiervoor heb ik het recept van Ewald gevolgd. Ik had geen Piment/allspice. Ik heb besloten om dit te vervangen door dezelfde hoeveelheid ' garam masala'. Voor de rum heb ik een leuke Zuidam rum gebruikt.

WhatsApp Image 2025-09-25 at 19.43.19 (1).jpeg

WhatsApp Image 2025-09-25 at 19.43.11.jpeg

Na 4 dagen wachten was het tijd om te gaan roken.

WhatsApp Image 2025-09-30 at 13.35.33.jpeg

Halvewege heb ik nog besloten om wat extra dingen te roken. Ik heb een stuk feta in twee stukken, en een stuk oude kaas in 4 stukken gesneden om met verschillende rooktijden ook koud te roken. Hier resultaat ziet er als volgt uit. En wat garnaaltjes die we meteen hebben opgegeven, maar dat vond ik niet echt bijzonder. De smaak van de kazen moet nog getest worden....
WhatsApp Image 2025-09-30 at 14.27.47.jpeg

WhatsApp Image 2025-09-30 at 19.36.57.jpeg

WhatsApp Image 2025-10-01 at 20.32.37 (1).jpeg

Natuurlijk is de zalm al wel geproefd. Direct na de rooksessie was de smaak vrij intens. Ik heb ervoor gekozen om tijdens het afspoelen de kruiden niet allemaal weg te spoelen. Dat zorgt voor een mooie smaak die aan het begin nog wat intens was. Na een dag heb ik ook weer geproefd, ook op een crackertje met wat vers gemalen peper, en is de smaak al beter in balans. Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat zijn.

WhatsApp Image 2025-09-30 at 17.13.34.jpeg

WhatsApp Image 2025-10-01 at 22.12.52.jpeg

Ook heb ik nog even wat gerookt zeezout gemaakt. Dat kom ik soms tegen in recepten, dus kan ik maar vast op voorraad hebben..... Al met al heb ik hele leuke ervaring gehad met het koud roken op deze manier. Het zoutgehalte in de zalm vind ik goed zo, dus een volgende keer ga ik voor een vergelijkbare zout en suikerverhouding als in het recept van Ewald. Waarschijnlijk ga ik het dan eens proberen met andere kruiden.

Bedankt voor de leuke voorbeelden die ik zoal op het forum voorbij heb zien komen. En, binnenkort weer tijd voor de volgende leuke gerechten!

Laatst bewerkt:
Dit geeft inspiratie! Ziet er goed uit.

Goed bezig! Er zijn wat draadjes over het roken van kaas.
Zeker kaas heeft wat tijd nodig om de rooksmaak te verdelen. 14 dagen is hier wel het minimum maar er zijn mensen die hem langer bewaren om het eetbaar te maken.

Goed bezig! Er zijn wat draadjes over het roken van kaas.
Zeker kaas heeft wat tijd nodig om de rooksmaak te verdelen. 14 dagen is hier wel het minimum maar er zijn mensen die hem langer bewaren om het eetbaar te maken.
Leuk, dank je voor de tips over de kaas. Daar ga ik rekening mee houden, en m'n geduld nog even bewaren voor we gaan proeven. :)

Ziet er zeer goed en smakelijk uit Job.

Mooi hoor! Ik heb dit zelf nog nooit gedaan maar ik lees er op dit forum steeds meer over. Ziet er in elk geval fantastisch uit!

Mooi gedaan zo, en die stukken zalm waren ook ooit onderdeel van een zijde hè.
Niet te druk over maken.

Je kaas inderdaad wat langer laten liggen, al ken ik niemand die het ooit gelukt is de eerste keer (en nu dus een ervaring rijker is)

Terug
Bovenaan Onderaan