BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte kaas

Dit nu er in met kipfilet salami en droge worst, maar het waait er hard
IMG_6430.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: riba
Bullet = zo'n blender. Alleen als het echt en echt droog is ;)

daar kan je ook geen 500gram per keer mee doen dus, ik gebruik nu een koffiemolen, moet die ook 4 à 5 keer vullen voor 1 spiraal, wat een gedoe toch altijd.
 
daar kan je ook geen 500gram per keer mee doen dus, ik gebruik nu een koffiemolen, moet die ook 4 à 5 keer vullen voor 1 spiraal, wat een gedoe toch altijd.
2 keer voor 12 uur roken en 15 seconden malen per keer. Niet echt veel moeite toch?
 
2 keer voor 12 uur roken en 15 seconden malen per keer. Niet echt veel moeite toch?
ik doe sessies van 72h voor mijn hammetjes => 6 sessies dus, zorgt ook voor een hoop stof, en soms heb je net niet genoeg gemalen en gaat die kutspiraal toch nog uit. daar kom je dan uiteraard pas 12h later achter :-(
 
  • Wow
Waarderingen: Ken
Wat een productie-unit heb je daar Ken, geweldig man!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ken
als dat voor eigen gebruik is.....
mooi spul @Ken .

Even een paar vraagjes:
doe jij "gewone" droge salami worst (uit de winkel) koud roken, of zelfgemaakte? komt de rooksmaak door de darm heen?
Hoe lang moet dat?
 
Wow dat ziet er machtig mooi uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
als dat voor eigen gebruik is.....
mooi spul @Ken .

Even een paar vraagjes:
doe jij "gewone" droge salami worst (uit de winkel) koud roken, of zelfgemaakte? komt de rooksmaak door de darm heen?
Hoe lang moet dat?
Wil ik ook wel eens weten.

Moet zelf ook eens opzoeken wat er allemaal koud te roken is. Zalm, kaas, olijfolie en zout weet ik al.

Nu lees ik hier iets hogerop ook ham?
 
Zout ook zeker!
 
Wil ik ook wel eens weten.

Moet zelf ook eens opzoeken wat er allemaal koud te roken is. Zalm, kaas, olijfolie en zout weet ik al.

Nu lees ik hier iets hogerop ook ham?

tuurlijk is een hesp koud te roken, spek, spiering (coppa) ook.

Eigenlijk alle vlees dat je pekelt kan je koud roken, nog nooit geprobeerd maar varkenshaas moet volgens mij ook perfect lukken.

Gewoon het vaste stramien volgen, pekelen, even laten indrogen, koud roken, en dan in de droogkast (of berging, garage, schuur,...)
 
als dat voor eigen gebruik is.....
mooi spul @Ken .

Even een paar vraagjes:
doe jij "gewone" droge salami worst (uit de winkel) koud roken, of zelfgemaakte? komt de rooksmaak door de darm heen?
Hoe lang moet dat?
zelf gemaakte. Ik doe het 12 uur en dan laat ik het nog zeker een maand liggen. Of dat 'moet' weet ik niet. T is meer van 'al doende leert men'
 
Wil ik ook wel eens weten.

Moet zelf ook eens opzoeken wat er allemaal koud te roken is. Zalm, kaas, olijfolie en zout weet ik al.

Nu lees ik hier iets hogerop ook ham?
Worst :) Charcouterie, ham
(zoek s 'Eckkehart the German butcher' die heeft weel een. paar leuke recepten al zijn ze wat zout. (vid 6 en 19 dacht ik)
 
zelf gemaakte. Ik doe het 12 uur en dan laat ik het nog zeker een maand liggen. Of dat 'moet' weet ik niet. T is meer van 'al doende leert men'
en dan heb je het over zelfgemaakte verse salami? of gedroogd?
 
en dan heb je het over zelfgemaakte verse salami? of gedroogd?
Ik heb nu de gedroogde gedaan, 30% gedroogd ongeveer en nu laat ik het nog iets verder drogen.
Ik heb het wel eerst een week in vauum gedaan na het roken.
 
Ik heb nu de gedroogde gedaan, 30% gedroogd ongeveer en nu laat ik het nog iets verder drogen.
Ik heb het wel eerst een week in vauum gedaan na het roken.
thnx voor de info (y)
 
Misschien een domme vraag, al bestaan die niet..

Wij mogen oa het kaasplankje maken met kerst, en ik zou het zo leuk vinden om zelf gerookte kaas te presenteren (met wat andere kazen natuurlijk). Ik kan wel aan een CSG en rookmot komen (in ruil voor een stukje kaas natuurlijk). Om het eens te proberen..
Nu heb ik die kaas op de 26e dus nodig, maar een week rusten, mag langer lees ik al..
Hoe lang kan ik kaas gevacumeerd bewaren? en las ik zelfs dat het in de vriezer kan of heb ik dat verkeerd gelezen?
 
Misschien een domme vraag, al bestaan die niet..

Wij mogen oa het kaasplankje maken met kerst, en ik zou het zo leuk vinden om zelf gerookte kaas te presenteren (met wat andere kazen natuurlijk). Ik kan wel aan een CSG en rookmot komen (in ruil voor een stukje kaas natuurlijk). Om het eens te proberen..
Nu heb ik die kaas op de 26e dus nodig, maar een week rusten, mag langer lees ik al..
Hoe lang kan ik kaas gevacumeerd bewaren? en las ik zelfs dat het in de vriezer kan of heb ik dat verkeerd gelezen?
Hoe het uitpakt als je het in de vriezer doet weet ik niet
Weet wel dat je gerookte kaas gevacumeerd best wel enige tijd kan bewaren.
Ik zou het aankomen weekend maken. Dan heb je nog precies 2 weken en kan de rooksmaak goed intrekken.
Gewoon gevacumeerd in de koelkast bewaren
 
1 à 2 weken in de koelkast in vacuum is perfect. Ik maak steeds een paar blokken en verpak ze apart zodat ik af en toe eens eentje kan open doen. De eersten zijn meestal na een week. En daarna volgt de rest.
 
Nu heb ik die kaas op de 26e dus nodig, maar een week rusten, mag langer lees ik al..
Hoe lang kan ik kaas gevacumeerd bewaren? en las ik zelfs dat het in de vriezer kan of heb ik dat verkeerd gelezen?
Het ligt er aan hoe je het rookt, maar voor ons is een maand echt minimaal.
We hebben een keer een stuk gevonden die we waren vergeten en die was na 6 mnd nog prima.
In de vriezer kan wel maar wordt het wat korrelig of iets. iig niet zo lekker als niet ingevroren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan