BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte kaas

Ik heb vorige week precies het zelfde gedaan, ook 2 uur in de rook laten liggen. Zelf eet ik geen kaas, maar vrouwlief des te meer; helaas vond zij het nog te veel en intens naar rook smaken na een week, dus laat nu de rest van de stukken nog langer liggen (gelukkig per stuk in de vacuüm gedaan), en heb nieuwe kaas gehaald om te kijken of korter roken minder intens is.

Thanx voor dit advies. Ik vond vooral een week terug. Maar ik heb heb het in 3 porties ingedeeld en dus kan na een week het kleinste pakje openen en proeven.

Ik kan nu toch geen volk ontvangen omwille de lockdown hier. Maar te lang laten liggen, zal ook geen nut hebben, wss?
 
De onkruidbrander was geen succes, te sterk. Theelichtjes was teveel gepriegel. Ik ben tenslotte uitgekomen op een kleinere gasbrander (lijkt op zo'n creme brulee brander)

Hier ook, crème brulee brander van de Action doet de truc ;) (y)
 
Daarnet het eerste pakje van de kaas open gedaan en met een bang hartje geproefd. Ik had wat schrik dat de rooksmaak nog te veel zou zijn, maar was perfect. Dus een weekje laten liggen is prima. Wel geen idee wanneer ik de rest ga open doen.

Er waren 2 vrienden bij en deze vonden het ook heerlijk. Dus gerookte kaas gaat hier vaker gemaakt worden.
 
Daarnet het eerste pakje van de kaas open gedaan en met een bang hartje geproefd. Ik had wat schrik dat de rooksmaak nog te veel zou zijn, maar was perfect. Dus een weekje laten liggen is prima. Wel geen idee wanneer ik de rest ga open doen.

Er waren 2 vrienden bij en deze vonden het ook heerlijk. Dus gerookte kaas gaat hier vaker gemaakt worden.

Ik zal straks ook eens voorzichtig proberen dan :p
 
Ik zal straks ook eens voorzichtig proberen dan :p

Jij was vroeger dan ik, dus die van jou zijn zeker in orde. Daar waar vorige week na het roken ik een hap uit de asbak nam, was de smaak nu perfect.
Vriend van me wilde al dat ik er zou maken voor onze stamkroeg zodat we nu steeds gerookte kaas bij ons bier hebben :D

Ik had het in stroken gedaan en in 3 porties verpakt. Die andere 2 is voor later. Dus kan dan zien wat het verschil gaat zijn.
 
Jij was vroeger dan ik, dus die van jou zijn zeker in orde.

Net geproefd en geen asbak ervaring inderdaad 🤭 Wat zou het handig zijn als ik je online zou kunnen laten proeven want smaak omschrijven is zo lastig..... Ik heb een stukje geproefd uit het midden van één van de blokken en ik kan niet anders zeggen dat de rooksmaak mooi door heel de kaas is getrokken en niet alleen de buitenkanten rook hebben opgenomen... De smaak is veel verfijnder dan rookkaas uit de supermarkt :love:

Wat mij betreft is er geen rede om de volgende keer, want die gaat er zeker komen, de blokken kleiner de snijden dan ik deze keer heb gedaan ;)(y)
 
Net geproefd en geen asbak ervaring inderdaad 🤭 Wat zou het handig zijn als ik je online zou kunnen laten proeven want smaak omschrijven is zo lastig..... Ik heb een stukje geproefd uit het midden van één van de blokken en ik kan niet anders zeggen dat de rooksmaak mooi door heel de kaas is getrokken en niet alleen de buitenkanten rook hebben opgenomen... De smaak is veel verfijnder dan rookkaas uit de supermarkt :love:

Wat mij betreft is er geen rede om de volgende keer, want die gaat er zeker komen, de blokken kleiner de snijden dan ik deze keer heb gedaan ;)(y)

Blij te horen dat het bij jou ook top is.
Ik snij ze gewoon in stroken zodat ik daarna enkel nog dwars moet snijden voor de blokjes. De visites gaan blij zijn.
 
Het is zo een heerlijkheid, dat ik vandaag nog maar eens een voorraadje heb aangelegd :D

IMG_0583.jpeg


IMG_0584.jpeg


IMG_0585.jpeg
 
:ROFLMAO: Mijne is ook al op...... aankomende week gaat er hier ook weer kaas gerookt worden :love:
 
:ROFLMAO: Mijne is ook al op...... aankomende week gaat er hier ook weer kaas gerookt worden :love:

Vorige keer rap 3 blikjes bij de lokale super, maar die waren wat klein. Mijn vrouw ging gisteren naar de Aldi en ik zei dat ze maar wat moest meebrengen. Dat zijn tenminste blokken.
 
Deze staat ook op het lijstje. Misschien eens een uurtje of anderhalf meeroken met de zalm zijde deze week...
 
Ik heb net weer 15kg klaargelegd voor morgen. We geven elk jaar aardig wat weg met kerst :)
Onze ervaring is minimaal een maand laten liggen. (vacuum) -als je het geduld hebt hihi maar liever langer.
Ook na 6 maanden in de ijskast is het nog steeds toppie (per ongeluk uitgevonden)
Grotere stukken =beter en rechthoekig beter dan een punt vonden wij, minder overheersend en minder bitter
We zijn begonnen met 2 uur, maar inmiddels al 10 uur. Het ligt aan het soort hout en wij gebruiken fruitboom snippers van het snoeien.
Zaagsel even in de bullet fijn malen en hopla!
Hier een foto van wat dunnere stukjes, maar hebben nu wat dikkere klaarliggen
IMG_5315.jpg
 
Dat is idd op een andere schaal (y)
Ziet er goed uit.
Had gelezen dat 2u voldoende zou zijn
 
Ziet er goed uit! Een CSG staat ergens op mijn verlanglijstje, vooral voor kaas! Ik houd niet van vis...
Ik ben alleen nog niet achter welke kazen het meest geschikt zijn, ik zie veel voorbij komen met kaas van de Aldi bijvoorbeeld. Is hoe beter de basis, hoe beter het resultaat? Of is de rook zo aanwezig dat een goede kwaliteit eigenlijk zonde is?
 
Ik heb net weer 15kg klaargelegd voor morgen. We geven elk jaar aardig wat weg met kerst :)
Onze ervaring is minimaal een maand laten liggen. (vacuum) -als je het geduld hebt hihi maar liever langer.
Ook na 6 maanden in de ijskast is het nog steeds toppie (per ongeluk uitgevonden)
Grotere stukken =beter en rechthoekig beter dan een punt vonden wij, minder overheersend en minder bitter
We zijn begonnen met 2 uur, maar inmiddels al 10 uur. Het ligt aan het soort hout en wij gebruiken fruitboom snippers van het snoeien.
Zaagsel even in de bullet fijn malen en hopla!
Hier een foto van wat dunnere stukjes, maar hebben nu wat dikkere klaarliggen

Bedankt voor je verslag, ik ben heel voorzichtig begonnen grotere stukken kaas te gebruiken en de rooktijd te verlengen maar uit jouw post blijkt dat dat dus best mogelijk is ;) (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ken
Ik ben alleen nog niet achter welke kazen het meest geschikt zijn, ik zie veel voorbij komen met kaas van de Aldi bijvoorbeeld. Is hoe beter de basis, hoe beter het resultaat? Of is de rook zo aanwezig dat een goede kwaliteit eigenlijk zonde is?

Ik heb tot nu toe de rechte stukken jong belegen van 1 kg van de Lidl gebruikt in vieren gesneden, twee uur rook geeft dan een milde rooksmaak.
Deze keer dezelfde kaas een uurtje langer in de rook gelegd maar die moet nog een dag of tien liggen voor ik kan proeven.

Ik heb eigenlijk zonder nadenken jong belegen gepakt omdat ik die ongerookt lekker vind maar wel een goed idee eigenlijk er volgende keer een blok jonge kaas naast leggen ter vergelijking (y)
 
Terug
Bovenaan Onderaan