BasBQ
Beef en Steak

Kleine stukjes houtskool

 
 

Ron B

Pitmaster
Berichten
586
Hallo. Na iedere keer de kamado gebruikt te hebben haal ik de basket met houtskool eruit. Ik schud hem dan even goed heen en weer zodat de as en de kleine stukjes houtskool door de basket heen eruit komen. Daarna vul ik deze weer bij.
met grotere stukken houtskool.

Nu heb je soms best veel kleine stukjes houtskool over. Ooit heb ik gelezen dat je deze beter weg kunt gooien.

Heeft iemand daar ook ervaring mee?

Vr gr Ron
 
Hoe klein is klein? Sommige kleinere stukken mik ik ook wel in de WGA. Vooral voor de vlotte grill sessies (lees: 2 hamburgers oid).
Als het echt klein gruis is dan gooi ik het weg.
 
Gewoon nieuwe laag erover en fik erin.
Ik heb al maanden m'n kolenmand niet meer leeg gegooid.
En de keer dat ik 'm leeg gooide was omdat het veel te vochtig was. Ventilatie bovenin had ik niet goed dicht gedaan en het had geregend.
 
Ik heb zelf een Weber keteltje ietjes anders dan stoken in een kamado. Alles wat niet door een starter heen valt is voor mij prima om de kolenbakjes te vullen. En hetgeen van de vorige sessie in de bakjes ligt, dat schud ik een paar keer. Zodat het as en gruis door de onderste rooster heen vallen het as pannetje in.
Wel gebruik ik zorg ik dat de starter zo gevuld is dat het een goede trek heeft aan zuurstof. Anders is het meer een stoomboot.
Grote stukken onderin en hier en daar een beetje klein spul. Maar nogmaals ik weet niet wat het criterium is qua grote voor de kamado's.
Wat een heerlijke bbq is zo'n Weber toch je kan gewoon alle soorten en maten brandstof in gebruiken. šŸ˜‰ :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan