BasBQ
Beef en Steak

Kippetje op een blikje

 
 

Cheflustikniet

Kooltjesharker
Berichten
146
Soms heb je wat inspiratie van buiten nodig om weer even aan de gang te gaan. Bij mij was dat de Sligro folder met dit verleidelijke kippetje...

IMG_9503.jpeg


Daar loopt het water toch van in je mond! Dus vanmorgen die kant op en kippetje in huis gehaald. Als biertje een Hoegaarden witbier en als rub twee verschillende rubs geblend. Eentje specifiek voor kip en één van mijn favo's die wat pittiger is.

Rub onder de huid aangebracht, op zijn blikken stoel gezet en de buitenkant ingerubd. Daarna de rub een uurtje in laten trekken, bbq aangeslingerd en even gecheckt wat handige temp is. Dat bleek 180 indirect te zijn. Maar toen ontdekte ik ook dat het blikje half leeg moet zijn. Beetje onhandig, want die zat er al in! Ik heb hem er maar weer afgehaald, blikje half geleegd en teruggezet. Maar ook wel benieuwd wat er gebeurt met een vol blikje. Iemand?

Mijn tip is vooral om kippetje in een kleine taartvorm te zetten. Daarmee nooit gedoe met lekken of omvallende kip. Blokje citrushout toegevoegd.

Gegeten met zoete aardappel en gegrilde romaine sla. Ontzettend lekker en juicy!

IMG_9495.jpeg
IMG_9496.jpeg
IMG_9497.jpeg
IMG_9499.jpeg
IMG_9500.jpeg
IMG_9501.jpeg
IMG_9502.jpeg
 
Ziet er super goed uit,alleen rub onder de huid?kun je dat wat verder uitleggen?
Hi Mark, als je met je vingers voorzichtig (je wilt niet dat ie scheurt!) onder de huid gaat, maak je deze los van het vlees en kun je daar ook iets lekkers aanbrengen. Het zorgt voor nog meer smaak en een iets knapperiger huidje. Nu dezelfde rub gedaan als aan de buitenkant, maar ook wel eens wat boter gesmolten en met limoenrasp en gember geëxperimenteerd.
 
Hi Mark, als je met je vingers voorzichtig (je wilt niet dat ie scheurt!) onder de huid gaat, maak je deze los van het vlees en kun je daar ook iets lekkers aanbrengen. Het zorgt voor nog meer smaak en een iets knapperiger huidje. Nu dezelfde rub gedaan als aan de buitenkant, maar ook wel eens wat boter gesmolten en met limoenrasp en gember geëxperimenteerd.
In 1 klap helemaal duidelijk dank je wel 👍
 
Ziet er erg lekker uit!

Alvast gefeliciteerd met je 🐔
 
Tok, tok!
Who's there?
Een tokkie badge.
Mooie BCC, welkom bij de tokkies
 
Vol blikje kan ook. Maakt niet uit het gaat toch niet koken want het zit in een koude kip.
Enige is dat het gevaarlijk is met van de BBQ afhalen.

En als hij wat donker wordt kun je er altijd wat folie overheen doen losjes dan verbrandt er niets.
 
@Cheflustikniet . Kijk exact hetzelfde had ik vorige week ook. Na jaren eeer eens een BBC gemaakt.
Deze ziet er gaaf uit. Heb je het recept gevolgd ?
Proficiat met de chicky award.
 
Welkom bij de tokkies. BCC altijd lekker!
 
Terug
Bovenaan Onderaan