BasBQ
Beef en Steak

Kippenbouten vers uit de diepvries

 
 

Stoker Joop

Stoker
Berichten
328
Afgelopen zaterdag dacht ik aan de maag van morgen, wat zal ik dan gaan eten. Ik had nog gekruide kippenbouten in de diepvries liggen (uit de supermarkt, sorry  :blush:). Na een dag ontdooien in de koelkast ging ik ze hartstortelijk verwarmen in het eitje (BGE).
Ik had ook nog Mississippi orginal sauce staan en dacht even mee te experimenteren (volgens mij voelen jullie het al aankomen  :( ). 2 bouten heb ik d.m.v. injecteren gemarineerd, 2 enkel aan de buitenkant marineren, 1 gecombineerd en 1 natural. Nu heb ik de referenties en kan het effect van proeven. In de bakje vulde ik nog wat bier om malsheid te behouden. Ook mijn goedbedoelde friet moest er van te pas komen, geschilde aardappelen in reepjes gesneden en ingevet met olie.

de8g9s.jpg



Na een uur in de ei op 170oC en plate setter met de pootjes naar boven was de kip gaar. En de "friet", nou ja, ook gaar als gekookte aardappelen. Ik had liever een krokante friet gewild. Volgens mij had de temperatuur hoger gemoeten voor friet.

2s0dzb9.jpg



De smaakbeleving: De kip is heerlijk mals, je kluifde het vlees zo van het bot af. Het kip met ingespoten marinade was geen succes. Het was wel lekker maar het combineerde totaal niet en trof er maar weinig marinade aan. Nu begreep ik waarom dat mijn opvangbak vol opgedroogde/gebakken marinade in lag, de kip vond het namelijk ook niet lekker en spuugde zo uit. De marinade enkel aan de buitenzijde had op smaak maar weinig toegevoegde waarde, geen harmonie zou een kok zeggen. De kip die enkel gekruid was en gedipt in het bbq-saus smaakt het best. Voorlopig ga ik bij kip alleen maar kruiden en niet marineren of ik moet een deugdelijke recept vinden.

Ondanks de "foute" marinade en mijn goedbedoelde friet heb ik toch alles op kunnen eten. Helaas heb ik het eindresultaat niet gefotografeerd. 






 
 
ondanks dat het injecteren geen succes was, toch lekker gegeten
 
Wat jammer dat de smaak tegen viel.
Op de foto's zien ze er volgens mij namelijk heerlijk uit.
 
Niet geschoten is altijd mis, je hebt er tenminste een gevulde maag aan overgehouden  :D
 
Diepvries of niet, het lijkt mij een puik stukje kip!! :D
 
Saus is ook niet om mee te injecteren maar om er tegen het einde op te smeren. Je kip is meer gebaat bij een pekelbadje.
 
Volgens de verpakking van Mississippi orginal sauce kun je ze ook marineren. Blijkbaar mag je ze enkel gebruiken als dipsaus of laatste fase van garen zodat het vlees glans krijgt.
Ik vond het leuk om uit te proberen en nu weet ik wat ik wel en niet mag doen bij kip.
 
wat is je ei nog wit....bijna maagdelijk :D, kippetje gaat er altijd in toch? met of zonder marinade  B-)
 
Het wordt aan gewerkt, ze krijgt vanzelf wel een kleurtje  :blush:.
Het is in het begin beetje stoeien geweest met het vasthouden van bepaalde temperatuur. Nu heb ik dit aardig onder de knie?n, nu de smaak nog  ;).
 
Terug
Bovenaan Onderaan