BasBQ
Beef en Steak

Kipdij-shoarma met knoflooksaua/tzaziki en naan, all home-made

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.092
Hoi bbq-collega's,

Vandaag weer eens lekker een hele dag niets in de planning. Dus aan de slag met de rotisserie. Afgelopen week een lekker receptje gevonden op bbqjunkie.nl over kipdij-shoarma.
Samen met zelfgemaakt knoflooksaus/tzaziki en naanbrood.

Kipdij-shoarma:
Ingredi?nten
? 1 kilogram Kippendijen, hele stukken, geen blokjes
? 6 eetlepels Yoghurt (in dit geval magere, want gezond  ;) )
? 1 eetlepel Gerookt Paprikapoeder
? 1 eetlepel Gemberpoeder
? 1 eetlepel Gemalen Komijn
? 1 eetlepel Gemalen Korianderzaad
? 2 theelepels Chilipoeder
? 2 theelepels Knoflookpoeder
? 2 theelepels Uienpoeder
? 1 theelepel Keukenzout
? 2 theelepels Kurkuma
? 1 theelepel Gemalen Mosterdzaad
? 2 theelepels Gemalen Kaneel
? 1 Citroen
7u8DZKl.jpg


Knoflooksaus/tzaziki:
Ingredi?nten:
- bekertje Griekse yoghurt (niet de magere variant, want niet lekker  :D )
- 4 teentjes knoflook (2 mag ook, maar we zijn liefhebber  :D  )
- theelepel paprikapoeder
- 2 eetlepels dille
- olijfolie
- pezo
Ja8w4BZ.jpg


Naanbrood:
Ingredi?nten:
- 350gr volle yoghurt
- 500gr zelfrijzend bakmeel
- 7gr zout
- een paar takjes tijm
- lekkere (zelfgemaakte) knoflookolie of kruidenolie
q1zUiN8.jpg


Donderdagavond al de marinade voor de kipdij gemaakt en ook alvast de knoflooksaus zodat de smaken goed kunnen intrekken. Zeker de knoflooksaus moet je minimaal 24uur van tevoren maken.
De kipdij marinade:
Alles mengen behalve de kipdij en de citroen. Een mooi palet van kruiden en met de yoghurt erbij een prachtige slather
pSp7kJX.jpg

njRopHn.jpg

Vrijdagochtend is de kipdij in de marinade gegaan om lekker wat smaak te krijgen

De knoflooksaus met de olie:
Knoflookteentjes uitpersen, dille fijn snijden en alles lekker mengen. Hmmmm, wat ruikt dat lekker  :)
dBvsgDe.jpg


Vanmorgen samen met onze dochter het naanbrood gemaakt. Lekker makkelijk in de grillpan want het was frisjes buiten en het regende, maar het kan natuurlijk ook op een pizzasteen.  B-)
Gewoon het zelfrijzend bakmeel, de volle yoghurt, zout en de tijm mengen tot een plakkerig deeg
PyPzMh9.jpg


Vervolgens maak je balletjes ter grootte van een golfbal en rol je die uit tot dunne plakken.
Deze bak je in de grillpan, net als een pannenkoek. Tijdens het bakken lekker insmeren met de knoflook olie  :p
qLS2KP9.jpg

AhBPsML.jpg


Eindresultaat:  B-)
dtlYMSr.jpg


Na al dat harde werken ff pauze om de inwendige mens te hydrateren en even de kwalificatie van onze Max te kijken
gYCbK3G.jpg

Een heerlijk bier moet ik zeggen.

Na een leuke kwalificatie begonnen met de kipdij-shoarma.
Eerst alle stukken aan de spies geregen met aan beide uiteinden een halve citroen.
Die citroen is erg handig om het geheel strak aan te kunnen drukken.
dWKVBdx.jpg


Temperatuur op ca 160 gr C, blokje rookhout er bij en hopperdepop, daar gaan we
Scn3kvV.jpg


Wat ruikt dat heerlijk
moQSJGv.jpg


Lekker door laten garen tot 70 gr C kerntemperatuur. Het duurde ongeveer 5 kwartier.
Toen was het klaar WHOOOAAAAH  :D :D :D
TJlLTfi.jpg

5OO1uUB.jpg


Vervolgens het hele zaakje fijn GEHAKT (nee, niet gesneden. Expres gehakt voor de foto-wedstrijd)
KhBeN9P.jpg


Een geweldig lekkere maaltijd was dat zeg!!!!! Dit is zeker een blijvertje.
H79Z2rd.jpg

ocdn6JZ.jpg

afhcjvf.jpg



We zeggen het wel vaker tegen elkaar: vroeger gingen we vaker uit eten dan nu. Hoe komt dat toch???  B-) B-) B-)

Bedankt voor het kijken

Rick
 
Bakken, hakken en happen... Happy Days!

Lekker maaltje Rick en inderdaad, waarom zou je dit geluk buiten de deur zoeken? Ik was pas lui en zonder inspiratie en belde zo'n thuis bezorgd brommert... smakeloos, koud vlees en slappe patatjes... nog duur ook!

En met zulke fantastische biertjes, wie doet jou wat!?

Bedankt voor het delen makker, succes met de wedstrijd!
 
Ziet er lekker uit, vroeger meer uit eten?
Nog geen BBQ zeker? :D
 
Sander72 zei:
Bakken, hakken en happen... Happy Days!

Lekker maaltje Rick en inderdaad, waarom zou je dit geluk buiten de deur zoeken? Ik was pas lui en zonder inspiratie en belde zo'n thuis bezorgd brommert... smakeloos, koud vlees en slappe patatjes... nog duur ook!

En met zulke fantastische biertjes, wie doet jou wat!?

Bedankt voor het delen makker, succes met de wedstrijd!

Thnx Sander.
En ja, die slappe patat  =))  vroeger..... Vond het nog lekker ook maar dat was meestal na het stappen
 
Hans zei:
Ziet er lekker uit, vroeger meer uit eten?
Nog geen BBQ zeker? :D

Nope. Althans, niet zoals nu.  B-)
 
Wat een prachtig verslag van een zo te zien heerlijke maaltijd.
Dank ook voor het delen van het receptuur!
 
Heerlijk. En inderdaad die knoflooksaus lekker door laten trekken. Biertjes erbij geweldig. Dit krijg je echt niet via thuisbezorgd.nl aan je deur.
Speaking of which: ik woon in Lisse en rond 15 uur is de race zelf, lukt het je nog voor 6 personen dit hier thuis te krijgen?
 
Goed bezig geweest Rick. Kun je nog een leven zonder spit voorstellen
Mooi verslag kerel. En het recept ziet er heerlijk uit. Vergezeld met goed bier. Jij bent niks tekort gekomen.
Het naanbrood ga ik zeker ook eens maken.
BBQ + Kip + Bier = Goud
Succes met de wedstrijd.
 
KamadoNovice zei:
Heerlijk. En inderdaad die knoflooksaus lekker door laten trekken. Biertjes erbij geweldig. Dit krijg je echt niet via thuisbezorgd.nl aan je deur.
Speaking of which: ik woon in Lisse en rond 15 uur is de race zelf, lukt het je nog voor 6 personen dit hier thuis te krijgen?

Red ik niet hoor, vanuit Brabant. Tijdstip Is geen probleem, maar al die tijd in de auto met die heerlijke geur.... Gaat me niet lukken om er van af te blijven  :D
 
Bram zei:
Goed bezig geweest Rick. Kun je nog een leven zonder spit voorstellen
Mooi verslag kerel. En het recept ziet er heerlijk uit. Vergezeld met goed bier. Jij bent niks tekort gekomen.
Het naanbrood ga ik zeker ook eens maken.
BBQ + Kip + Bier = Goud
Succes met de wedstrijd.
Thnx Bram.
Combinatie is zeker goud.
En dat naanbrood moet je zeker doen. Rete simpel en erg lekker. Vergeet niet het kwasten met de knoflook olie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan