BasBQ
Beef en Steak

Kip Tajine - Drum sticks Ras El hanout

marcvdeijk

Tondelzoeker
Berichten
10
Hallo allemaal!
Dit weekend een nieuwe Tajine gekocht, mijn vorige waren een een beetje klein. Deze heeft een diameter van 30 cm dus past er lekker veel in, en hij past ook eens mooi in mijn kettle.
IMG_3453.jpeg


Als groene en koolhydraten heb ik gekozen voor doperwten, wortels, halve uienringen en aardappelen. Samen met 2 kg drumsticks heb ik deze gemarineerd in een pap van Ras en hanout. Als alternatief kun je ook een mengsel maken van uienpoeder, knoflook poeder, rode paprikapoeder, chilipoeder, komijnzaad gemalen, zout en zwarte peper. Als je dit meng met olijfolie wordt het een soort pap, waarna je de kip en de rest van de vulling insmeert. Inderdaad, vieze handenwerk!

Gellukig paste alles netjes in de kettle dankzij mijn verhoogde ring. op ongeveer 150 graden heb ik dit geheel twee uur laten staan! Het mooie van deze methode is dat het aan de onderkant op vuur staat, met de deksel van de kettle creeert het een oven effect en van binnen stoomt het geheel ook langzaam gaar.
IMG_3453.jpeg

Iemand ook ervaringen met deze Marrokkaanse tovertoeter? Ik was in eerste instantie bang dat hij zou barsten, maar het hoogteverschil was blijkbaar hoog genoeg. Ik zou hier ook vis en andere vleesgerechten in willen maken dus schiet maar raak!
 
Ik was in eerste instantie bang dat hij zou barsten, maar het hoogteverschil was blijkbaar hoog genoeg.
Het belangrijkste volgens mij is dat je tajine mee opwarmt met je Q. Het enorme temperatuurverschil kunnen ze vaak niet aan. Dan gaan ze uiteindelijk barsten.

Ik heb wel een tajine maar gebruik deze meestal op gas of in de oven. Heeft een Q voordeel qua smaak (behalve dat het leuk is om te doen)?
 
Het belangrijkste volgens mij is dat je tajine mee opwarmt met je Q. Het enorme temperatuurverschil kunnen ze vaak niet aan. Dan gaan ze uiteindelijk barsten.

Ik heb wel een tajine maar gebruik deze meestal op gas of in de oven. Heeft een Q voordeel qua smaak (behalve dat het leuk is om te doen)?
Ja klopt, heb ik ook begrepen. bijvoorbeeld niet zomaar in een voorverwarmde oven gooien. Qua smaak, jazeker. Heb het geheel eerst zonder die deksel laten roken, pas daarna laten stomen met deksel, dus wat rokeriger, vind ik vaak wel lekker!
 
Leuk ding. Wil ik hebben :).
Gerecht ziet er goed uit. Lust ik wel
 
Terug
Bovenaan Onderaan