BasBQ
Beef en Steak

Kip op de kolen BBQ

Ernoman

Tondelzoeker
Berichten
11
Hallo allemaal,

Wij (KimU en ik) hebben vandaag voor het eerst een hele kip gebarbecued!
Gisteren ochtend hebben wij een rub gemaakt geinspireerd op dit bericht (waarvoor dank :D)
De verhoudingen hebben we precies overgenomen. Wij hebben iets meer kerrie (madras) gebruikt en chili vlokken toegevoegd. Wij houden wel van pittig  :blush:.
Voor de volledigheid:
2 el zout
3 el paprikapoeder
3 el kerriepoeder
1 el uienpoeder
1 el knoflookpoeder
2 tl witte peper
2 tl zwarte peper
1 el rozemarijn
1 el oregano
1 el chili vlokken
Rh5pRgj1kA4kCRXG7dabPfKAxpsRuIOvzx-gYv2d-HI12pI_PDNgfV_LqIwk18y2N27IgUzXJhMnlqjE4SW3OMhDQk-0ZqPwkrU70O5pHuR708ubG3mgno1suAjIDK1QJnSRng=w503-h894-no


Na anderhalve dag in de koelkast wachten kon de gerubte kip op de BBQ.
eCSVFdowGsIobWQjZFnlaprS61Ee_nbrRIQuRvkoHjhV19CkIBlFk0hoTX6LHtW5pNGGvBiJbg113wJnkei5hOAxAjFLYnCrxVSi4GKsFYDjlAJg2YjlkQiM8D2SNXkUu0QHoQ=w1280-h721-no


We hebben haar op 180 graden een uurtje op onze kip griller gezet. Zonder bier of dat soort fratsen want daar geloven wij niet zo in.
Het geheel heeft lekker staan roken met appelhout.
Ke21Ht431xszw24KaSIEZnqJwBuj5qCd--RV4xgSFmz0D2vwMgbo1YBukBElfv2BOp4TzHUMSID032jWYjZ3NbOwjQgeJcjpuCF4XHVvOm6yMVDreCiAibqOUUyaSyz_r9bb0w=w504-h894-no


Een kwartiertje voor de kip klaar was hebben we groente erbij gestopt.
Toen alles eenmaal klaar was.....smullen maar  :)
Lj9aTNSf7OFMjNgrJXk8JfY9Vexk5evh-rjbtcU7T3ht4Q3t0MxVTLxXOpS5yeMeJ30_co25qFfiaqfHAQ5HRrlCxbeXOZIW32kj8nTfppXsPBI1IeyUq_4JH5tE_ysCYVY65Q=w583-h894-no


Een geslaagde editie! Maar wel voor verbetering vatbaar. Daarom de volgende vragen aan jullie; de kenners!
1) Ik had graag de huid knapperig. Hoe kan ik dat doen?
2) Heeft het rookhout wel zin? We konden er eigenlijk niets van terug proeven. Misschien is onze rub te pittig? Misschien te weinig rookhout?
3) Op welke temperatuur stoken jullie de kip? Wij hielden 180 graden aan.

Wij horen het graag want we willen het altijd weer beter doen  B-)

Nu hebben wij vast wel zo'n kip stickertje verdiend, niet?  ;)
 
Allereerst. De kip ziet er prachtig uit. Gefeliciteerd vast ;)

Mbt de vragen is moeilijk te zeggen. Wat was jullie setup? Ik doe normaal 2 zones met de kip in het midden. Paar bakjes eronder met water  (of bier) voor het lekken. 180 graden is prima maar het kan tot 200 voor de korst.
Hoeveel hout hebben jullie gebruikt? Snippers of chunks? Het kan al snel een chunkie gebruiken maar naast de rub is dit puur een smaak kwestie.
Eigenlijk is mijn advies om er nog een paar te maken ;))))

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Misschien heb ik te snel gesproken het is namelijk geen echte BCC.
hopelijk is het wel een B(iologische) C(hoice) C(hicken)?????
Al weet ik niet of dat ook voldoet........

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
lekker kippie hoor, zou het wel waarderen als je jezelf ook eerst even voor zou willen stellen

zie je kip ook nergens op de bbq cq houder staan
 
1. Je zou de kip van tevoren in kunnen smeren met olie.
2. Appel is een milde houtsoort, het zou idd aan de rub kunnen liggen dat deze niet goed te proeven was.    Hoeveel en wat (chunks/snippers) heb je gebruikt?
3. 180gr is normaal gesproken hoog genoeg. Meet hierbij op het rooster, de dekselthermometer kan nogal afwijken
4. Voor een stickertje is een foto van de kip op de BBQ noodzakelijk.... :blush:
 
Leo zei:
lekker kippie hoor, zou het wel waarderen als je jezelf ook eerst even voor zou willen stellen

zie je kip ook nergens op de bbq cq houder staan

Voorstellen heeft mijn vrouw gedaan. Om nou twee berichten te plaatsen vonden we wat overdreven.

Volgende keer zal ik er aan denken om een foto te maken met de kip op het kip grill rooster. Daar hadden we gewoon niet aan gedacht.
Ik was erg druk met temperatuur. Dat was met de gas bbq toch wel makkelijker, maar dit is wel leuker :)
 
Ernoman zei:
Leo zei:
lekker kippie hoor, zou het wel waarderen als je jezelf ook eerst even voor zou willen stellen

zie je kip ook nergens op de bbq cq houder staan

Voorstellen heeft mijn vrouw gedaan. Om nou twee berichten te plaatsen vonden we wat overdreven.


sorry, maar heb geen idee wie je vrouw is
 
MarcovdK zei:
Wat was jullie setup? Ik doe normaal 2 zones met de kip in het midden. Paar bakjes eronder met water  (of bier) voor het lekken.

Check! Dit is inderdaad wat wij hebben gedaan. Kolen links en rechts, bakje water in het midden onder het grill rooster. Kip bovenop het grill rooster.
Smokerbox op het rechter kolenbakje met twee handjes appelhout snippers.
De kip had een probe in de borst. De ambient probe zal op het grill rooster recht onder de rookuitlaat.

We gaan het gewoon nog een keer proberen. Maar eerst gaan we nog wat andere gerechten proberen :p

 
Ow dat ziet er uit als een lekkere maaltijd!
 
Dank! was het ook zeker. Met een paar kleine verbeterpuntjes ;)
Volgende ronde wordt waarschijnlijk zalm op de plank :p
 
Ernoman zei:
Dank! was het ook zeker. Met een paar kleine verbeterpuntjes ;)
Volgende ronde wordt waarschijnlijk zalm op de plank :p


Ook lekker ;) !
 
Terug
Bovenaan Onderaan