BasBQ
Beef en Steak

Kip: Murgh tandoori, murgh korma en pompoen puree en naan

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.772
OTViK7g.jpg

Lieve BBQ-vrienden!

Vandaag gingen we een paar gerechten uit India maken op het groene ei:
Begin een dag tevoren met de marinade voor de kip:

mLyrbdP.jpg


Marinade
10 ml olie
1 bekertje yohjurt
1 tl komijnzaad
1 tl korianderzaad
1/2 tl rode voedselkleurstof
3 kardamompeulen
10 kruidnagels
2 kaneelstokjes
1 laurierblaadje
2 teentjes knoflook
5 g verse gember geraspt
1 gele chilipeper in ragfijne ringetjes
1 snufje zout
1 mespuntje zwarte peper
sap van 1 citroen

Fruit de komijnzaadjes op een zacht vuur totdat het aroma goed vrijkomt. Zet apart. Doe hetzelfde met de korianderzaadjes. Vijzel of maal alle overige droge ingredienten voor de marinade fijn en breng in een kom samen met de natte. Wrijf hier de kippenbouten lekker mee in en zet zeker 12 uur weg.

BTJ7D0t.jpg


imUdv31.jpg


g7kGqcc.jpg


lJsKpRP.jpg


Kippenbouten lekker inwrijven met het yoghurt mengsel:

Gp2w8z0.jpg


Vervolgens maakte ik een deegje voor naans of flatbread:

QQ3OysQ.jpg


Naan of flatbreads
500 g yoghurt
500 g bloem
7 g droge gist (ik gebruikte Italiaans biergist)
1 tl gemalen komijnzaad
1 el nigellazaad (kolonji)

Als alles mooi gemengd is en weggezet voor de eerste rijs kun je na een uurtje nog 10 g zout toevoegen en nogmaals doormengen.

Toen maakte ik de korma / currypasta:

25 g kokosrasp
20 g cashewnoten
75 g ghee of neutrale olie
25 g garam masala (specerijenmengsel, te koop bij toko en supermarkt)
2 uien, gesnipperd
1 teentje knoflook, fijngehakt
1 tomaat, in kleine blokjes
1 blikje tomatenblokjes
1 stukje gember, geschild en fijngesneden of geraspt
peper & zout

Udcqbw7.jpg


Verhit de ghee of olie in een ruime pan en bak de ui, knoflook en gember ongeveer 5 minuten op middelhoog vuur tot het lekker geurig is.

Voeg de cashewnoten en kokosrasp toe, schep het geheel goed door en bak een paar minuutjes.

Voeg nu de garam masala (specerijenmengsel) toe en bak een minuutje mee. Voeg de blokjes tomaat toe, roer het geheel goed door en haal van het vuur. Voeg peper en zout toe naar smaak.

Doe alle ingredi?nten in een keukenmachine of pureer met een staafmixer tot een mooie gladde pasta.

I4LqkNS.jpg


LpiANWf.jpg


EGsYKAx.jpg


Het originele recept zei dit:

Bak in een pan de kip gaar in een beetje ghee of olie. Zodra de kip goudbruin en bijna gaar is, voeg je de korma-pasta, het amandelschaafsel, de fijngehakte koriander en de kokosmelk toe. Zet het vuur hoger en laat het geheel inkoken.

Zodra het mengsel bubbelt, zet je het vuur helemaal laag en sudder je het gerecht nog zo?n 5 tot 10 minuten door. Als je van een wat zurige en romige smaak houdt, kun je er een flinke lepel (magere) yoghurt doorheen roeren.

Serveer met gekookte basmati rijst (ik kleurde die lekker met saffraan).

Maar wij hebben een BBQ natuurlijk! Dus grillen die handel:

VTnPxC2.jpg


Toen kreeg ik dorst en trek in een amberkleurige rakker uit een colab tussen Texelse en Gulpener:



Schuiven open en opstoken voor The Cavemen Adventures:



Er was tenslotte nog een fotowedstrijd te winnen:

5x640Pp.jpg


Daar krijg je dorst van zeg... mooie IPA van De Hoop:



En verder met pompoenen helemaal de moeder roosteren:

vheLxTm.jpg


Wat ruikt dat zalig:



Zodra de pompoenen afgekoeld zijn lepel je de pitjes eruit en bewaar je het zacht geworden vruchtvlees. Dat pureer je met een scheurje ahorn siroop (maple syrup) een vleugje komijn en wat peper en zout en een kneepje limoen tot een heerlijk fris pureetje. Ik serveerde die er koud bij als frisse tegenhanger van de pittige kip.

Het gerezen en gevormde flatbread of naan kon op de hete pizzasteen voor een paar minuten:

pKKOoAo.jpg


Korma pasta bij elkaar brengen met een blikje kokosroom en de stukjes kippendij:

3uG6nzu.jpg


Toen de kippenbouten lekker hard indirect (zo'n 250?C) afgrillen:

eGdqRnV.jpg


gFqbSpE.jpg


En toen alles lekker bij elkaar op een bordje:

S47Hxvl.jpg


Ik zette er een lekkere ?bersee Hopfen van Insel naast... een India Pale Ale natuurlijk!

Eet smakelijk lieve vrienden!
 
Ziet er goed uit,  wel veel werk.
 
Mooie tijdsbesteding tussen het Q-en. En een mooi eindresultaat. Is dit een recept waar je tegen wat hitte moet kunnen of valt dat nog wel mee?
 
Brecht zei:
Mooie tijdsbesteding tussen het Q-en. En een mooi eindresultaat. Is dit een recept waar je tegen wat hitte moet kunnen of valt dat nog wel mee?

Dat gele pepertje gaf wat hitte, maar heel goed te doen hoor... maak ook die pompoen puree, die is echt lekker verkoelend!
 
Heerlijke plaatjes weer!
 
Wat een mooie reportage, ziet er lekker uit allemaal. :)
 
Ziet er gaaf uit en een mooi fotoverslag ervan gemaakt het zal ook wel lekker gesmaakt hebben. :)
 
WOW, prachtig gerecht en heerlijke foto's.
Nog wat gedaan met de pompoenpitten? Ik rooster ze vaak met wat venkelzaadjes en gedroogde rode peper. Heerlijk bij een biertje
 
Heerlijke reportage weer... Had je er ook nog bier bij gedronken ?  :)) :))
 
McPeet zei:
WOW, prachtig gerecht en heerlijke foto's.
Nog wat gedaan met de pompoenpitten? Ik rooster ze vaak met wat venkelzaadjes en gedroogde rode peper. Heerlijk bij een biertje

Is niet aan Sander besteed, hij drinkt geen bier... :)
 
Ziet er schitterend en heerlijk uit Sander :x en naast gin, whisky, wodka, cognac en jenever lust ik ook wel zo'n lekker biertje :D


 
Jet zei:
Ziet er schitterend en heerlijk uit Sander :x en naast gin, whisky, wodka, cognac en jenever lust ik ook wel zo'n lekker biertje :D

Wordt gezellig. :D :D :D
 
Hans zei:
Jet zei:
Ziet er schitterend en heerlijk uit Sander :x en naast gin, whisky, wodka, cognac en jenever lust ik ook wel zo'n lekker biertje :D

Wordt gezellig. :D :D :D

Jaren lang bij diverse slijterijen gewerkt ;) tsja en dan moet je beroepsmatig proeven :-? =))
 
Moest je ooit een drankprobleem krijgen, is dat dan een beroepsziekte?

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Voor mij 1 van de top rapportages van de laatste tijd. Heb je wel eens overwogen om een boek te maken met BBQ foto's en gerechten die combineren met bier/wijn. Zou gelijk paar exemplaren kopen. Geweldig om te zien. Dank voor je post
 
Prachtig verslag en volgens mij een geweldig lekker bordje eten.
Krijg er oprecht honger van.

En zo te zien zit je in je IPA periode Sander.  :D
Toevallig hier zojuist ook eentje lekker in het zonnetje genuttigd  B-)
Genieten met een grote G
 
Erg inspirerend! Mooie foto?s en dito bereiding!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan